Guide til Klaviyo: Hvad, hvornår og hvorfor?

Guide til Klaviyo: Hvad, hvornår og hvorfor?

Arbejder du med e-commerce? Og e-mailmarketing? Så har du helt sikkert hørt om Klaviyo, som på smuk vis får disse to ting til at gå hånd i hånd. I dette blogindlæg kan du blive klogere på Klaviyo, og hvad det egentlig er, der gør dette e-mailmarketingsystem til noget særligt. Vi kigger på de muligheder, du får med Klaviyo, ligesom vi naturligvis skal omkring diverse udfordringer ved systemet.

Klaviyo tilbyder, foruden e-mailmarketing, også SMS-marketing, men for nu fokuserer vi på e-maildelen.

Hvad er Klaviyo?

Klaviyo er et e-mailmarketingsystem udviklet specifikt til e-commerce. Systemet udmærker sig ved at levere en stor mængde data, som gør det muligt for dig hele tiden at analysere på og forbedre din indsats.

I Klaviyo kan du blandt andet følge dine brugeres adfærd i realtid. Grundet brugen af AI og machine learning kan du imidlertid ikke blot se, hvordan dine brugere agerer og har ageret, men også hvordan de sandsynligvis vil agere i fremtiden.

Klaviyo forudsiger blandt andet, hvornår en bruger er mest tilbøjelig til at handle (igen), eller omvendt er i fare for at churne. Dét giver dig mulighed for nøje at tilpasse din indsats for at fremme salg og forhindre, at folk forlader din forretning.

Predictive Analytics, som Klaviyos forudsigelser kaldes, baserer sig på dine brugeres adfærd, og selvom du naturligvis ikke definitivt kan forvente et salg, blot fordi Klaviyo ser en mulighed for en konvertering, er det et godt pejlemærke.

(Brugeradfærd i Klaviyo)

(Predictive Analytics i Klaviyo)

Analyser og benchmark din indsats med Klaviyo

Foruden dybdegående kundedata får du naturligvis masser af data omkring dit e-mailmarketing-setup i Klaviyo.

I dit dashboard kan du finde alverdens forskellige performancetal og blandt andet se, hvordan forskellige flows og kampagner klarer sig målt på alt lige fra omsætning til unsubscribe rate. Desuden får du med Klaviyo Benchmarks mulighed for at sammenligne din indsats med lignende forretninger for at få et indblik i, hvor du gør det godt, og hvor der er plads til forbedring i din e-mailmarketing.

(Udsnit fra Klaviyos dashboard)

(Udsnit fra Klaviyo Benchmarks)

Kort sagt får du adgang til alverdens forskellige former for data med Klaviyo, så du kan basere din indsats på tal frem for mavefornemmelse.

Hvorfor vælge Klaviyo frem for et andet system?

Data er en af Klaviyos forcer. Derudover gælder det, at systemet tilbyder en lang række integrationsmuligheder, som gør det nemt for dig at få maksimalt ud af din indsats.

For blot at nævne et lille udvalg tilbyder Klaviyo integration med:

  • Shopify
  • io
  • WooCommerce
  • Zendesk
  • Back In Stock by Appikon
  • Facebook
  • BigCommerce
  • Loox
  • Salesforce
  • Trustpilot

Med Klaviyo er der altså gode muligheder for at bygge et avanceret setup, hvor forskellige systemer og applikationer arbejder sammen og spiller hinanden bedre.

Endnu en styrke ved systemet er, at det – som nævnt – er skræddersyet til e-commerce. Dét er næste punkt på vores dagsorden.

Klaviyo er særligt relevant for dig, der driver webshop

Klaviyo er skabt til dig, der driver webshop, og denne specialisering gør, at systemet er mere generelle e-mailsystemer overlegent. At skabe omsætning og stærke kunderelationer er hovedmålet for Klaviyo, og dét kan tydeligt mærkes.

E-commerce-fokusset kommer blandt andet til udtryk i den data, systemet giver dig indsigt i. Du kan eksempelvis aflæse, hvor stor omsætning en specifik kampagnemail har genereret, og hvilke konkrete produkter modtagerne har købt.

(Omsætning fra forskellige kampagnemails)

Integrerer du Klaviyo med dit shopsystem, kan du basere din e-mailindsats på dine brugeres adfærd. Du kan for eksempel se, hvornår en bruger har besøgt en specifik side, eller om en kunde har returneret et køb. Ligeledes kan du selvfølgelig se, hvis en bruger har lagt noget i sin kurv eller blot har kigget på et produkt. Alle data fra din shop sendes ganske enkelt ind i Klaviyo.

Eksempler på flows, du kan bygge i Klaviyo

I forlængelse af ovenstående gælder det, at Klaviyo har en række standardflows, der er relevante at arbejde med i forbindelse med netop e-commerce.

Skabelonerne gør det nemt at komme i gang med at automatisere din e-mailmarkedsføring, og du kan naturligvis justere og personliggøre dem akkurat, som det giver mening for dig. Alternativt kan du vælge at bygge dine flows fra bunden af med afsæt i de brugerhandlinger eller indsigter, der giver mening for dig.

Nedenfor får du en kort gennemgang af tre af de automatiske flows, du nemt kan opsætte i Klaviyo:

Price drop:

Denne automation giver modtageren besked, når et produkt, vedkommende er interesseret i, falder i pris. Du vælger selv, om produktet skal falde med eksempelvis 10, 25 eller 50 %, og hvor mange gange brugeren skal have kigget på produktet inden for en vis periode for at trigge flowet. Du kan også vælge, at brugeren skal have lagt produktet i sin kurv for at få besked.

(Skabelon: Standard price drop automation)

Browse abandonment:

Har en bruger kigget på det samme produkt flere gange, er vedkommende sandsynligvis ret interesseret. Send vedkommende en e-mail et par timer eller dage efter besøget på din shop for at se, om brugeren er klar til at handle. Her kan du enten blot fremvise det pågældende produkt eller pakke budskabet lidt ind ved at give modtageren forskellige anbefalinger, hvor det specifikke produkt blot er én af dem. Lok eventuelt med fri fragt eller en anden rabat.

(Skabelon: Browse abandonment automation med segmentering efter, om en bruger har kigget på produktet en eller flere gange)

Back in stock:

Med et back in stock flow kan du sende brugeren en e-mail, når et tidligere udsolgt produkt igen er på lager. Den besøgende tilkendegiver selv, at vedkommende gerne vil have besked, når produktet er tilbage, og denne form for permission marketing er derfor en god service, som samtidig kan give dig ”nem” omsætning.

(Skabelon: Back in stock flow med segmentering efter, om modtageren er VIP-kunde eller ej)

Fælles for disse tre automations er, at de skaber værdi både for brugeren og for dig. De kan effektivt øge din omsætning, og samtidig er det eksempler på flows, der er med til at give en god kundeoplevelse, og som reelt er udtryk for god service.

Er der nogen ulemper ved Klaviyo?

Der er rigtig meget pænt at sige om Klaviyo, men der ér naturligvis også nogle ulemper ved systemet, som du skal have for øje.

Klaviyo er et amerikansk system, og deres support foregår udelukkende på engelsk. Dét i sig selv er sandsynligvis ikke et problem for dig, men derimod kan tidsforskellen være en udfordring. Sender du en e-mail til Klaviyo, vil du nemlig typisk først få svar dagen efter, og sidder du med en akut problemstilling, er der altså ikke meget at gøre.

Klaviyo har et stort Help Center, hvor du kan finde guides og få svar på rigtig mange forskellige spørgsmål, men ved meget specifikke eller komplekse udfordringer kan det være nødvendigt at få personlig hjælp, og denne kan du altså risikere at skulle vente på.

De mange forskellige muligheder og den dybdegående indsigt i data, som Klaviyo giver dig, er store fordele ved systemet. Kompleksiteten kan imidlertid også være en ulempe, hvis ikke du er vant til at arbejde i lignende systemer. Læringskurven kan være relativt stejl, og er du ny på området, kan det være svært at navigere i Klaviyos mange funktioner.

Sidst, men ikke mindst, kan vi naturligvis ikke komme uden om, at et veludviklet system som Klaviyo ikke er gratis. Eller … Faktisk kan du godt få en gratis version, men kun hvis du har under 250 subscribers. Arbejder du målrettet med leadgenerering, vil du sandsynligvis (læs: forhåbentlig) hurtigt overskride denne grænse.

Når du op over 250 subscribers, begynder Klaviyo at koste, og sammenlignet med andre e-mailmarketingsystemer ligger dette i den lidt højere ende. Priserne afhænger af antallet af subscribers, og i skrivende stund giver du for eksempel 150 dollars for 10.000 kontakter.

Opsummering: Klaviyo er for dig, der …

… ønsker at arbejde seriøst med e-mailmarketing og at vækste din webshop igennem denne kanal.

Selvom Klaviyo er lidt dyrere end visse andre e-mailmarketingsystemer, vil vi typisk sige, at det er pengene værd. Dét skyldes, at det er veludviklet, databaseret og helt igennem gennemført.

Er du stadig i tvivl? (Eller er du sprunget direkte til afrundingen?) Så får du her et oprids af nogle af fordelene ved Klaviyo:

  • Klaviyo er skabt specifikt til e-commerce, hvilket tydeligt kommer til udtryk.
  • Takket være AI og machine learning kan Klaviyo forudsige dine kontakters adfærd.
  • Med Klaviyo får du indsigt i dine brugeres færden i realtid.
  • Du finder en række færdigbyggede automations i Klaviyo, som du hurtigt kan sætte i gang og kan tilpasse og personliggøre, som du ønsker.
  • Med Klaviyo får du adgang til essentielle data omkring dine kontakter og din indsats.
  • Klaviyo tilbyder integrationer med en lang række systemer og applikationer.

4 kommentarer

  1. Thomas 4 uger siden

    Fin gennemgang af systemet. Man savner tit lidt pros/cons på de enkelte systemer. En fin detalje kunne være at nævne mulige alternativer, hvis man foretrækker et dansk/europæisk system (f.eks. pga. ventetid på support). Ellers thumbs up herfra 🙂

    • Sara Hald 3 uger siden

      Hej Thomas 🙂

      Tak for din kommentar. Det ville helt sikkert give mening at inddrage, ja. Jeg skriver mig lige bag øret, at vi måske på et tidspunkt skal lave en sammenligning af forskellige e-mailsystemer. Jeg vil imidlertid sige, at der – trods eventuel ventetid på support – i min optik fortsat ikke er noget dansk system, der kan hamle op med Kalviyo. 🙂

  2. Jesper Sode 4 uger siden

    Hvis man skifter fra Mailchimp. Kan man så importere gamle købsdata over, så man ikke starter på bar bund med kundeadfærd?

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

*

Ikke bare endnu et nyhedsbrev …

To gange om måneden serverer vi tips, guides eller nyheder, som du kan omsætte til praksis i dit arbejde eller din forretning. Kvit og frit.