E-mail marketing

Tjekker du e-mails som det første, når du møder ind på arbejde, er du ikke alene. Det er stadig den handling, de fleste foretager sig på jobbet frem for eksempelvis at tjekke Facebook. E-mail marketing er stadig levende og har enormt stor betydning for både store og små virksomheders omsætning og ikke mindst brandingværdi.

Har du ikke allerede et nyhedsbrev, går du glip af nogle gode muligheder i forhold til annoncering. Få derfor lagt en e-mail marketingstrategi hurtigst muligt, og begynd at samle nye modtagere ind via en sign up-formular på dit website eller måske via en lead ad på Facebook.

Har du brug for sparring eller hjælp til udarbejdelse af dine nyhedsbreve, er vi klar til at hjælpe dig.

Jeg vil gerne kontaktes

E-mailadresser er guld værd for din forretning

Der er naturligvis nogle gældende regler for marketing i forbindelse med e-mail, du skal følge. Du kan ikke bare selv tilføje modtagere til dit nyhedsbrev. De skal give samtykke, og du må ikke bare begynde at sende e-mails til vilkårlige e-mailadresser. Folk skal selv aktivt tilmelde sig. For konsekvenserne af, at man ikke iagttager lovgivningen på området kan være fatale.

Når du har fået opbygget en e-mailliste, ligger verden for dine fødder. Du kan nu opsætte automatiske e-mail-flows, som taler til dine modtagere på forskellige måder, alt efter det indhold de bedst kan lide. Disse kaldes trigger-baserede e-mails, som faktisk giver modtageren det indhold, som vedkommende er mest interesseret i og dermed øger dine åbningsrater.

Sælg mere med e-mail marketing

Uanset hvilket e-mail marketingsystem eller e-mail marketingssoftware du anvender, er det et godt værktøj til at sælge dine produkter og services. Men alt afhængigt af hvad din virksomhed tilbyder, er der forskel på direkte push-salg og salg pakket ind i viden. Har du en webshop, der sælger tøj og sko, har folk højest sandsynligt tilmeldt sig dit nyhedsbrev, fordi de gerne vil se dine tilbud. Det bør du i øvrigt også angive, når folk signer up. Giv dem det, du lover dem – ellers bliver de skuffede og framelder sig igen.

Har du derimod en rådgivende virksomhed, kan du også sælge. Men det er en længere proces. Ved sign up kan du tease folk med, at de får en masse nyttig viden om den nye persondataforordning (GPDR). Det kan godt være, at de ikke henvender sig til dig med det samme for at få hjælp. Leverer du imidlertid nogle gode, troværdige nyhedsbreve, der skaber værdi for dem, er du sikkert top of mind, hvis de en dag får brug for hjælp til det, og om ikke andet har du opbygget noget goodwill hos en potentiel kunde.

Udnyt data, og brug folks e-mailadresser aktivt

Du kan bruge dit nyhedsbrev til mange ting. Du kan lære en masse omkring dine læsere og på baggrund af deres reaktioner på dine nyhedsbreve optimere dit flow. Det er langt fra alle, der synes, at de samme ting er spændende. Derfor skal de ikke have det samme indhold. Der er ingen grund til at sende nyhedsbreve til mænd, som indeholder dametøj – og omvendt. Brug de data, du får ud af dine e-mails, når du har sendt dem ud. Det gør dig meget klogere på, hvor du skal bruge dine ressourcer.

Men der er også en anden ting, du kan bruge folks e-mailadresser til, når de først har givet samtykke. Det er blandt andet til annoncering på Facebook. De to ting spiller i dag godt sammen og kan give dig ekstra eksponering, der er ret effektiv.

Du kan faktisk tage din e-mailliste og uploade den som fil til Facebook, hvorefter du kan målrette nye annoncer mod disse. Men du kan også lave det, man kalder lookalike audiences, som er et publikum, der minder mest om dem, der ejer de e-mails, du lige har uploadet.

Facebook vurderer dette ud fra adfærd, hvor du så kan vælge at oprette målgrupper på eksempel 1-2 %, der minder mest om dine nyhedsbrevsmodtagere. Altså folk der potentielt kunne have interesse i dine produkter. Det er varmere leads frem for at annoncere mod folk, der måske ingen interesse har i dine produkter, og ens annoncering vil i langt mindre grad have negativ effekt og ramme folk, som faktisk kan blive en smule irriterede over en påtrængende approach.

Læg en fast e-mail marketingstrategi

En strategi behøver ikke at være en forkromet drejebog. Se det som en køreplan for, hvornår du skal lave dine nyhedsbreve, samt hvad de skal indeholde. Hold redaktionsmøder en gang om måneden eller to, og beslut dig/jer for, hvad der skal med. Hvem står for at skrive? Hvem står for grafik, billeder og eventuelt video? Hvem trykker på knappen, når der skal sendes? Hvem følger op på de data, I løbende får ind om jeres besøgende?

Når du har styr på, hvem der gør hvad, er det nemmere at navigere og holde styr på aktiviteterne. Det er forskelligt, hvad der virker, hvorfor det er umuligt at give en 1:1 opskrift på, hvad der virker på alle brancher. Det handler om at teste sig frem og optimere på baggrund af de erfaringer, man gør sig. Dit nyhedsbrev vil med garanti udvikle sig med tiden, hvor du bliver klogere på, hvad folk gerne vil modtage.

I diverse e-mail marketingsystemer er der mulighed for at lave splittests på forskellige parametre. Det kan eksempelvis være på forskelligt indhold med eller uden billeder, tidspunkt for udsendelse og subjekt i afsenderfeltet. Disse testes en ad gangen og gerne på et mindre udvalgt publikum. Eksempelvis på 10-20 % før du sender resten ud.

Det er vigtigt at understrege, at der bør lægges ressourcer i at udarbejde hvert nyhedsbrev og at få sat det korrekt op fra starten. Gør man sig ikke umage og veksler mellem salg og gratis viden, vil man typisk se listen skrumpe med tiden, fordi de tilmeldte ikke længere får dækket det vidensbehov, de i første omgang tilmeldte sig dit nyhedsbrev for. Så gør dig helt klart, hvad du vil med dit nyhedsbrev, og hvad du vil skabe af værdi for dine modtagere.

Skal vi hjælpe?

Har du ikke et stort nok team eller selv tiden til at lave dit nyhedsbrev, er det noget, vi kan varetage for dig. Vi arbejder primært i Mailchimp, som er et af de mest udbredte systemer i verden, og som kan bruges af alle kvit og frit op til et bestemt antal tilmeldte. Derudover er vi Partnere med Heyloyalty, som vi nok vil vurdere som værende den bedste løsning i skrivende stund.

Skal vi lægge en e-mail marketingsstrategi for dig og sågar hjælpe med indholdet på uge- eller måske månedsbasis, tager vi gerne en uforpligtende snak med dig om dine ønsker og behov. Om vi varetager hele dit nyhedsbrev eller dele af det, er helt op til dig. Vi er her for at lette din daglige arbejdsbyrde og agere rådgiver og sparringspartner i øjenhøjde.

Lad os tage en uforpligtende snak om tekstforfatning

Har du lyst til at tage en uforpligtende snak om dine behov, er jeg klar til at hjælpe dig.

Dennis Bach Wormark
CEO & Partner

+45 42 46 20 19, dennis@texta.dk

Log in with your credentials

Forgot your details?