Guide: Sådan finder du din målgruppe

Guide: Sådan finder du din målgruppe

Hvis du skyder med spredehagl, rammer du sjældent noget – i hvert fald sjældent noget, der er sådan rigtig godt. Det gør sig også gældende inden for content marketing. Skal du lykkes med dit indhold, skal du have en defineret målgruppe og vide, hvad målgruppen søger efter.

Det kan være svært, we know. Derfor har vi lavet denne guide, som giver dig en komplet forståelse for, hvad en målgruppe er, hvorfor det er vigtigt at få identificeret din målgruppe, og hvordan du får defineret den.

Hvad er en målgruppe?

Lad os bare springe lige ud i det. En målgruppe er en gruppe mennesker defineret af forskellige fælles attributter og egenskaber. Kort sagt: En gruppe af mennesker, der mest sandsynligt vil købe dit produkt eller din service. At definere denne målgruppe er en vigtig del af at skabe en succesrig strategi.

For eksempel kan en onlineskosælger tro, at de potentielle kunder er alle de mennesker, som har brug for sko – hvilket er stort set alle i verden. Men gruppen af mennesker, der leder efter elegante pumps, er sandsynligvis anderledes end dem, der leder efter vandtætte trekkingstøvler.

En grundig undersøgelse af dit brands eksisterende kunder kan altså hjælpe med at indsnævre målgruppen. For onlineskosælgeren vil det være vigtigt at se på karakteristika og adfærd hos eksisterende kunder.

Overvej sociale mediekanaler, abonnenter, geografiske placeringer og endda betalingspræferencer for at indsnævre målgruppen.

Din målgruppe vil derudover typisk kunne inddeles i:

  • Primær målgruppe: Den primære målgruppe er den gruppe af mennesker, som din kommunikation retter sig direkte imod.
  • Sekundær målgruppe: Den sekundære målgruppe er en gruppe, som ligner eller gerne vil ligne den primære målgruppe, og det er derfor forventeligt, at der kan være en vis stimulus af gruppen. Kommunikationen er dog ikke rettet direkte imod gruppen.

En grundig undersøgelse af dit brands eksisterende kunder kan altså hjælpe med at indsnævre målgruppen. For onlineskosælgeren vil det være vigtigt at se på karakteristika og adfærd hos eksisterende kunder – for selvom hans primære målgruppe måske er karrierekvinder, der køber elegante sko til arbejdet, kan det være, at han har en sekundær målgruppe blandt unge studerende, der leder efter sko til festlige lejligheder.

Hvorfor er det vigtigt at finde sin målgruppe?

Det er vigtigt, at du kender din målgruppe, for at du bedre kan målrette din marketingindsats til de segmenter, hvor købspotentialet er størst. For de fleste virksomheder er marketingbudgettet ikke ligefrem uendelig, og det er derfor en fordel at vide, hvilke aktiviteter du får mest ud af at allokere dine penge til – og her er det helt uundværligt, at du har styr på din målgruppe.

Hvordan definerer du en målgruppe?

Det naturlige sted at starte er ved at beskrive, hvad det er, dit produkt løser, eller den udfordring, det hjælper med at overvinde. Din målgruppe definerer sig selv gennem dine produktattributter – et SEO-bureau er til gavn for mennesker eller virksomheder med en webtilstedeværelse, og en app til overvågning af blodsukker er nyttig til mennesker med diabetes.

Nu har du en bred definition af et valgt publikum. Det er ikke nok til at positionere dig selv på markedet og skabe en tilgang til dit marketingbudskab. Du skal stadig finde yderligere faktorer, som gør denne gruppe mennesker unikke, og egenskaber, de har til fælles. Vi viser dig, hvordan du finder din målgruppe ved hjælp af målgruppeanalyse.

Hvad er en målgruppeanalyse?

En målgruppeanalyse har til formål at afdække og identificere de unikke og fælles egenskaber hos de mennesker, der er mest tilbøjelige til at købe dit produkt eller din service. Målgruppeanalysens formål kan være at afdække omfanget af det behov, der er for produktet; hvordan produktet skal udformes, så målgruppen tager imod det på den ønskede måde; og mængden og typen af kommunikation, der skal leveres til målgruppen, for at den modtager produktet på den ønskede måde.

Sådan laver du en målgruppeanalyse

Der findes ikke én fast skabelon for, hvordan man laver en målgruppeanalyse, og alt efter marked og produkter kan det være forskelligt, hvad der er relevant for dig. Vi giver dig her en syvtrins model, som hjælper dig godt på vej til at definere din målgruppe, hvad end dine kunder er virksomheder (B2B) eller forbrugere (B2C).

Trin 1:  Udfør brugerundersøgelser regelmæssigt

Du bør jævnligt tjekke ind hos dine kunde for at sikre dig, at du er på rette spor. En spørgeundersøgelse, der inkluderer de rette spørgsmål i den rigtige rækkefølge, kan gøre en stor forskel i forhold til at udføre en effektiv målgruppeanalyse.

Trin 2: Brug dine analyseredskaber

Hvad hvis vi siger, at der faktisk er masser af relevant data om din målgruppe, som bare ligger og venter på dig? I programmer som Google Analytics, Facebook Insights og Twitter kan du finde rigtig mange forskellige data på dine brugere, som gør dit arbejde meget nemmere.

Trin 3: Overvåg din sociale aktivitet

Hvilke sociale netværk deler dine brugere dit indhold med? Denne lille information kan faktisk fortælle dig rigtig meget om, hvad de kan lide og gerne vil høre mere om. Tonen og emnerne på hvert netværk varierer nemlig meget, og derfor giver det dig et godt tip om, hvem det er, du kommunikerer til – og altså hvem din målgruppe er.

Trin 4: Overvåg dit bedste (og værste) indhold

Prøv at kigge lidt på, hvad der fungerer godt, og hvad der ikke fungerer så godt, når du producerer indhold. Det kan nemlig fortælle dig rigtig meget om, hvem din målgruppe er – og om du rent faktisk når ud til dem.

Trin 5: Bed dine kunder om et svar med en automatiseret e-mail

Formålet med disse e-mails er at anmode om et svar, der normalt genererer en meningsfuld samtale, hvis læseren har noget at dele. Ved denne form for personlig kontakt med dine kunder kan du udvikle et forhold og en åben kanal for kommunikation og feedback.

Trin 6: Snak med dine sociale følgere

Du kan lære meget ved at være et aktivt medlem i dit eget fællesskab på sociale medier. Følg disse tips:

  • Gør en indsats for at svare på hver kommentar og besked, du modtager. Enhver interaktion med dit publikum er en mulighed for at lære mere om dem.
  • Find relevante Facebook- og LinkedIn-grupper, og deltag. At involvere sig i diskussioner relateret til din niche eller branche kan give indsigt i, hvad der er vigtigt for din målgruppe.
  • Opret indlæg, hvor du spørger din målgruppe om, hvad de er interesseret i. Hvad er deres største problemer? Hvad gør de uden for kontoret? Hvilke produkter eller funktioner ville de ønske, de havde? Dette er blot et par aktuelle ideer, du nemt kan forvandle til Twitter-meningsmålinger.

Trin 7: Analysér dine konkurrenters kunder

Til sidst bør du også analysere dine konkurrenters kunder – for at kunne holde øje med dem, men også fordi det giver dig en ekstra dimension til din egen målgruppeanalyse.

Når du har indsamlet disse informationer, er det nemmere for dig at udvikle en content marketing-strategi, der er relevant for den specifikke målgruppe. De fleste virksomheder henvender sig til forskellige målgrupper, og derfor er det nødvendigt at udvikle profiler for de mest relevante målgrupper.  Læs mere om content marketing.

Sådan skaber du indhold tilpasset efter din målgruppe

Nu, hvor du forhåbentligt kender din målgruppe og ved, hvorfor den er så vigtig for din virksomhed, er det tid til at lave indhold til den. Content marketing dækker over en markedsføringsmetode, som indebærer produktion og distribution af indhold, der er rettet mod en specifik modtager og har til formål at tiltrække og engagere eksisterende og potentielle målgrupper for at skabe udbytterige relationer.

Udgangspunktet for content marketing er, at det er en god idé at levere marketingindhold til kunder, fordi det skaber større interesse, mere salg og større loyalitet, end traditionelle platforme gør. Content marketing er også bedre i stand til at fastholde kunders interesse og dermed generere større loyalitet over for virksomheden.

Ingen content marketing uden personaer og en god kunderejse

Alle content marketing-indsatser starter og slutter med personaer. Content marketing går nemlig ud på at udvikle relevant og engagerende indhold til den rigtige modtager på det rigtige sted og tidspunkt. Når du har en idé om, hvem du kommunikerer til, skal du derfor gøre dig nogle overvejelser om, hvor, hvornår og hvordan du skal kommunikere. Det klarer du ved at kortlægge din kunderejse.

Persona = ekstra skarpt defineret målgruppe

Når du har styr på din målgruppe, har du bedre forudsætninger for at udgive relevant og engagerende indhold. Vil du være endnu skarpere, kan du med fordel udvikle personas til din content marketing.

Hvor en målgruppe er et samlet udsnit af dine potentielle købere, er en persona en repræsentation af din målgruppe – eller din kunde. Med personas sætter du altså ansigt på dine kunder ved at udvikle fiktive personer, som indeholder de karakteristika, du finder hos din målgruppe. En persona er altså en slags udvidet kundeprofil.

Husk din tone of voice

Tone of voice beskriver, hvordan dit brand kommunikerer med sin målgruppe og dermed påvirker, hvordan folk opfatter din besked. Med andre ord beskriver tone of voice, hvordan vi vil kommunikere, frem for hvad vi vil kommunikere.

Derfor er det også vigtigt, at du ved helt præcist, hvem det er, du ønsker at kommunikere til, da forskellige målgruppe har forskellige kommunikationsbehov. Læs mere om, hvordan du finder din tone of voice.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

*

Ikke bare endnu et nyhedsbrev …

To gange om måneden serverer vi tips, guides eller nyheder, som du kan omsætte til praksis i dit arbejde eller din forretning. Kvit og frit.