SMS-kommunikation: Forskellen på dedikerede sms-platforme og add-ons

SMS-kommunikation: Forskellen på dedikerede sms-platforme og add-ons

Beep beep. Vi kender alle lyden af en SMS, der tikker ind, og de fleste af os tjekker også straks telefonen for at se, hvem den er fra. Nogle gange er den SMS fra en virksomhed – det kaldes SMS-marketing. SMS-marketing går således ud på at virksomheder kontakter deres kunder gennem tekstbeskeder på telefonen med det formål at sælge og/eller promovere deres produkter eller services.

Det er både muligt at arbejde med SMS-kommunikation via dedikerede SMS-marketing platforme eller via add-ons i fx mailsystemer. Men hvad fungerer så bedst?

Det forsøger vi at svare på i dette indlæg, så du kan blive klogere på, hvorvidt du og din virksomhed skal arbejde med SMS-marketing og i så fald: På hvilken platform?

 

Hvad er SMS-kommunikation?

SMS-kommunikation er en af de mest direkte kommunikationsformer og samtidig også en af de mest effektive når det kommer til positiv ROI, men også når det kommer til udbytte. SMS’er læses nemlig oftest inden for fem minutter og har en åbningsrate på 98 %, hvilket er fem gange højere end på e-mails. Der er altså et kæmpestort potentiale for at øge omsætningen ved hjælp af SMS-kommunikation.

Du kan læse meget mere om, hvordan du udnytter dette potentiale, i vores blogindlæg om SMS-marketing.

 

Hvilke muligheder har du?

Det er let at sende en enkelt SMS. Det kan de fleste mennesker gøre med én hånd, mens de står i kø til at købe en kop kaffe. Men hvis du skal sende en stor, samlet bunke veltimede beskeder til en udvalgt gruppe af potentielle kunder og samtidig være i stand til at tracke og udnytte resultaterne, så er det straks en anden sag. Det behøver dog ikke at være svært. Faktisk findes der flere forskellige løsninger, som gør det nemmere for dig, der gerne vil benytte SMS-kommunikation.

Du kan vælge at arbejde med SMS-kommunikation gennem en SMS-marketingsoftware, som er en dedikeret SMS-platform. Nogle e-mailmarketingprogrammer har også en funktion, der gør det muligt for dig at arbejde direkte i dit eget system. Herunder gennemgår vi de forskellige muligheder.

 

Hvorfor bruge SMS-marketingsoftware?

En SMS-marketingsoftware er en dedikeret SMS-platform, hvor du arbejder gennem en SMS-gateway. Mange anvender også udtrykket SMS-server i stedet for SMS-gateway, men udtrykkene dækker over stort set det samme. En SMS-gateway giver dig mulighed for at sende adskillige SMS-beskeder ud til bestemte personer.

Løsningen er lavet med det udgangspunkt at skulle kunne håndtere meget trafik, og du kan derfor regne med, at de beskeder, du sender, bliver leveret både hurtigt og effektivt. Dit system kan nemt integreres med serveren, så du kan sende SMS-beskeder til næsten hele verden gennem et system, der sørger for at håndtere hele processen til og fra modtagerne.

 

Fordelen ved SMS-marketingsoftware

Der er flere fordele ved at bruge en dedikeret software til din SMS-kommunikation. SMS-marketingsoftware indeholder nemlig en række værktøjer og applikationer, der er designet til at hjælpe din virksomhed i gang med SMS-kommunikation, og vigtigst af alt gøre det på en kontrolleret og skalérbar måde.

Med en SMS-gateway kan du afholde SMS-konkurrencer og SMS-afstemninger, vedligeholde en kundeklub eller igangsætte en SMS-donation. Det er også oplagt til at sende SMS-servicebeskeder med vigtig information til kunden. En SMS-gateway tilbyder altså en nem måde til at sende SMS-beskeder til næsten hele verden i høj volumen, uden at du mister overblikket.

 

Hvilke programmer findes der til SMS-kommunikation?

Der findes flere forskellige dedikerede softwareprogrammer på markedet, som kan hjælpe dig med din SMS-kommunikation – og selvom deres overordnede formål ofte er stort set det samme, er der alligevel en del forskel på platformene. Vi giver dig her en kort oversigt over nogle af de mest anvendte SMS-platforme på markedet.

InMobile

InMobile er en stabil og driftssikker SMS-gateway, som gør det muligt for dig at integrere og anvende de systemer, du i forvejen bruger. De har blandt andet direkte integrationer til Mailchimp, Klaviyo, Prestashop, Magento, Shopify mm. En sådan integration bidrager i høj grad til, at du kan bruge dine eksisterende systemer endnu mere optimalt. Samtidig eliminerer det rigtig mange af de ulemper, man ellers kan risikere ved at vælge en dedikeret SMS-platform. Deres platform er desuden direkte opkoblet til de danske teleselskabers SMS-centraler samt forbundet til en række routing-partnere i udlandet. Det betyder, at du kommer tættere på kunderne og er garanteret, at dine SMS-beskeder altid kommer sikkert og hurtigt frem.

GatewayAPI

GatewayAPI er en SMS-gateway, som gør det muligt for dig at sende og modtage SMS-beskeder. Du kan integrere GatewayAPI med dit foretrukne programmeringssprog eller bruge en standard app-service. Firmaet bryster sig desuden af at have en høj driftssikkerhed, så du ikke skal bekymre dig om uheldige udsving ved udsendelse.

CPSMS

Med CPSMS gateway kan du nemt og hurtigt sende beskeder til dine kunder. Systemet er nemt at integrere, og du kan både afsende og modtage SMS’er i dit eget system. Derudover kan du sende og modtage SMS’er direkte fra computeren, og du kan skabe dialog med dine kunder via tovejs-SMS’er.

Fordele ved SMS-marketing softwareUlemper ved SMS-marketing software
Skabt til at håndtere store mængder dataDu arbejder ofte i to forskellige systemer
Mulighed for at skalere din SMS-kommunikationMarketingskampagner skal i så fald strømlines mellem de to systemer
Nemt at integrere med dit e-mail marketing system Data kan overlappe og dermed tilskrives samme ordre
Masser af analyseværktøjer, der hjælper dig med at forbedre din SMS-kommunikationFlere rapporter i stedet for en samlet rapport
Nemme og overskuelige rapporter
Mulighed for at lave mange forskellige typer at SMS-kampagner

 

Hvorfor bruge en add-on?

I nogle e-mailmarketingsystemer kan du kombinere SMS og e-mailmarketing på den samme platform. I e-mailmarketingsystemer som HeyLoyalty, Klaviyo og HubSpot kommer SMS-kommunikation nemlig som en add-on, så du let kan integrere SMS i din marketing. Ligesom ved en dedikeret SMS-marketingplatform har du her mulighed for at sende SMS’er i høj volumen til mange alle lande.

Det er let at personliggøre beskeder med de data, du allerede har indsamlet, så du kan bruge disse oplysninger fra dine kontaktpersoners profiler i dine SMS’er.

 

Fordelen ved at bruge en add-on

En af de største fordele ved at bruge en add-on er, at du kan arbejde med SMS og mail i samme system. Det sparer dig for en del arbejde at have det hele samlet ét sted frem for at bruge flere forskellige platforme. Det gør det blandt andet nemt at strømline dine marketingkampagner ved både at sende e-mails og SMS-beskeder ud i samme serie.

Derudover bliver alle dine data samlet ét sted, hvilket gør dem meget overskuelige. Ved brug af separate e-mail- og SMS-marketingtjenester kan sporing af resultaterne let blive mudret, da begge løsninger prøver at tage æren for den samme ordre. Der er desuden separate rapporter, som skal eksporteres og administreres. Med en samlet løsning ved du præcis, hvad der driver salget med klar rapportering og analyse.

 

Hvilke programmer findes der?

Der findes mange forskellige e-mailmarketingsystemer, der har SMS-kommunikation indbygget som en add-on – ofte som en ekstra service, man kan tilkøbe. Vi giver dig her en kort oversigt over tre af de e-mailmarketing software, vi ofte benytter os af.

HeyLoyalty

HeyLoyalty er en dansk marketing automation-platform, der er udviklet til brug i e-commerce forretninger. Her er det muligt at arbejde med din e-mail og SMS-marketing i ét og samme system og ved brug af de samme data. Det gør det muligt for dig at skræddersy kampagner på flere forskellige platforme alt efter dine kunders adfærd. Dog er der begrænsede muligheder for at skalerede din SMS-kommunikation her, sammenlignet med en dedikeret SMS-platform.

Klaviyo

Klaviyo er en brugervenlig e-mailmarketingplatform, der ligeledes er særligt velegnet til e-commerce-forretninger. Systemet hævder at tage din kundeoplevelse til næste niveau ved at tilbyde en bred vifte af muligheder inden for automatiserede e-mail og SMS-kampagner. Hos Klaviyo er det dog endnu ikke muligt at sende SMS’er i EU – hvilket betyder at Klaviyos SMS-platform ikke er relevant på det europæiske marked (endnu).

HubSpot

HubSpot er en online marketing-, salgs,- og servicesoftware. Her har du, ifølge platformen selv, alle de værktøjer og funktioner, som du skal bruge til at vækste din forretning. Det indebærer blandt andet SMS-kommunikation. Med sine mange muligheder kan HubSpot dog hurtigt blive en dyr omgang. Særligt hvis du blot er på udkig efter SMS- og e-mailfunktionerne.

Fordele ved en add-onUlemper ved en add-on
Én samlet rapport.Rapporter kan virke kan uoverskuelige pga mange forskellige datapunkter.
Du arbejder med mail og SMS i ét system.Der er ofte begrænsede muligheder når du skal lave SMS-kampagner.
Alle dine data er samlet ét sted.Det er sværere at skalere din SMS-kommunikation.
Nemt at strømline marketingkampagner.Der er knap så mange analyseværktøjer.
Ingen tvivl om, hvor en ordre skal tilskrives.

 

Marketing Automations med SMS

Marketing automation handler, som ordet antyder, om at automatisere din marketingsindsats, så du sikrer relevant, effektiv og personlig kommunikation i hele kunderejsen. Du rammer de rigtige kunder med de rigtige budskaber på det helt rigtige tidspunkt.

Lige meget hvilken løsning, du vælger til din SMS-kommunikation, bør du overveje at inkludere SMS-beskeder i dine marketing automations. På den måde kan du automatisere din SMS-kommunikation, så specifikke SMS’er sendes, når kunden trigger en foruddefineret handling.

Et godt eksempel på et budskab kan være en SMS, du sender til dine leads baseret på deres adfærd på websitet eller deres interesser. Et andet kan være, at du sender service-SMS’er til dine kunder med oplysninger om f.eks. levering.

Du kan læse mere om marketing automation i vores blogindlæg om netop dette.

 

Husk dine permissions – også ved SMS

Har du styr på dine permissions? Hvis ikke, kommer det helt sikkert tilbage og bider dig bagi. Den nye GDPR-lov er nemlig ikke noget at spøge med.

Du skal være opmærksom på, at permissions til SMS-kommunikation er separat. Det betyder, at det ikke er sikkert, at jeres leads har sagt ja til, at I må sende dem SMS’er, selvom I har indsamlet telefonnumrene fra jeres leads og jævnligt sender dem e-mails. Før I begynder med SMS-kommunikation, er det altså vigtigt, at I får gennemgået jeres permissions for at finde ud af, om I overhovedet har tilladelse til at sende SMS’er.

Hvis I ikke har fået samlet tilladelser ind fra starten, så fortvivl ikke. Se det i stedet som en oplagt mulighed for at tjekke ind med din e-maildatabase og få dine leads til at opdatere deres permissions.

Få helt styr på din permission marketing i dette indlæg.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

*

Ikke bare endnu et nyhedsbrev …

To gange om måneden serverer vi tips, guides eller nyheder, som du kan omsætte til praksis i dit arbejde eller din forretning. Kvit og frit.