SMS-marketing: Hvorfor det (måske) er relevant for din virksomhed

SMS-marketing: Hvorfor det (måske) er relevant for din virksomhed

Du hører lyden fra din telefon: Pling. Hvad er det første, du gør? Mit gæt er, at du tager telefonen op fra lommen, bordet eller tasken og tjekker, hvem beskeden kommer fra.

Korrekt?

Det er lige præcis derfor, SMS-marketing i dag kan være yderst relevant at arbejde med og implementere som en strategisk del af din virksomheds marketing mix. Men hvad er det lige, der gør SMS-marketing så pokkers relevant (men også så pokkers farlig) at arbejde med? Det finder du svaret på lige her.

Hvad er SMS-marketing?

SMS-marketing er en promoveringsstrategi, som i al sin enkelthed går ud på at sende SMS’er til virksomhedens følgere med det formål at sælge og/eller promovere produkter og services. SMS-markedsføring er altså en meget direkte kommunikationsstrategi, hvorfor det ofte bliver brugt til at kommunikere tidsbestemte tilbud, vigtige opdateringer eller beskeder, som er unikke for den enkelte kunde.

Hvorfor arbejde med SMS-markedsføring?

I 2017 var 94 % af danskerne online hver eneste dag. Heraf var 9 ud af 10 online via deres mobiltelefon. Samtidig åbner forbrugerne flere og flere mails på deres telefoner frem for på computeren (Superoffice.com), og de shopper tilmed fra deres smartphones som aldrig før (fdih.dk). For eksempel kom 80 % af Zalandos besøgende i september 2019 fra mobile enheder, mens 70 % af alle bestillinger skete fra smartphones (fdih.dk).

Ovenstående er blot nogle af årsagerne til, at man i dag taler om Mobile First-tilgangen. En tilgang, hvor især hjemmesider og nyhedsbreve i langt højere grad end tidligere skal designes mobilvenligt, da det oftere og oftere er via den mobile enhed, at forbrugerne møder virksomhederne.

I forlængelse af, at forbrugerne er mere og mere online på deres mobiltelefoner, bliver SMS en mulighed for at have en direkte forbindelse mellem dig og dine (potentielle) kunder.

Dertil kommer, at den gennemsnitlige åbningsrate for SMS’er er hele 98 %, mens åbningsraten for eksempelvis e-mails ligger på 20 % (Gartner.dk). En stor del af forklaringen kan ligge i, hvor mange SMS’er og e-mails en person gennemsnitlig modtager på en dag, og dermed behovet for at vurdere relevans og sortere mere fra på mail end på SMS.

Samtidig er SMS en af de mest direkte måder at kontakte en forbruger på, og af samme årsag bliver en SMS ofte anset for at være vigtig læsning. Det ses ved, at hele 95 % af modtagere af SMS-marketing åbner deres SMS inden for fem minutter efter modtagelse.

Når du tager telefonen op af lommen og tjekker, hvem der står bag pling-lyden, kan det altså lige så godt være en virksomhed, som står bag beskeden, såvel som det kan være venner, familie, kolleger med mere.

Husk din strategi, inden du SMS’er løs

Om en SMS fra dig skaber irritation eller glæde hos modtageren, kommer i høj grad an på, om modtageren føler sig forstyrret med ligegyldig information, eller om de finder værdi i den besked, din virksomhed har sendt. Derfor er det ekstremt vigtigt, at du sikrer, at dine beskeder er relevante for din modtager – og at mængden af sendte beskeder er tilpasset din målgruppe. Her minder SMS-marketing og strategien bag på mange måder om det at arbejde med e-mail marketing-strategier.

Nederst i dette indlæg finder du vores bedste tips til, hvad du bør være opmærksom på, når du skal i gang med din SMS-markedsføringsstrategi.

(kilde: Mobilabonnement.dk)

For nogle marketing-medarbejdere kan det virke begrænsende eller ligefrem gammeldags at sende SMS’er – som et skridt tilbage. Det skyldes bl.a. den manglende kreative frihed ved SMS’er, som ses ved fx e-mail marketing og content på de sociale medier.

Alligevel kan det give enormt meget mening at benytte SMS-marketing som en del af en større marketingstrategi.

Tag dette eksempel: Du er ejer af en skobutik. På mandag og tirsdag kører du et lyntilbud, hvor du sætter alle dine sko ned med 20 %. I sådan et tilfælde er SMS en fremragende kanal til at få budskabet ud til mange på kort tid, således dine kunder kan nå at komme ned i butikken, mens udsalget stadig er i gang. Det samme gør sig sådan set gældende, hvad end du har en fysisk butik eller en webshop.

Fordi SMS’er som regel bliver læst med det samme, hvor e-mails slet ikke altid bliver læst, er det altså en fremragende platform til blandt andet at promovere lyntilbud som i ovenstående eksempler.

Fordele og ulemper ved SMS-marketing

Som med så meget andet er der både en masse lækre fordele, men også noget mulige ulemper at hente ved at arbejde med SMS-markedsføring.

Fordele ved SMS-marketing

  • En hurtig og let måde at formidle vigtige budskaber, tidsbegrænsede tilbud m.m. på.
  • Høj gennemsnitlig åbningsrate. Omkring 95 % åbner SMS-beskeder inden for de første 5 minutter efter modtagelse.
  • SMS’er fungerer som et fremragende supplement til dit marketing mix. Bl.a. i kombination med e-mail marketing, sociale medier og fysiske events.

Ulemper ved SMS-marketing

  • Du risikerer at forstyrre modtageren i deres private sfære og kan dermed skabe irritation frem for engagement.
  • For mange SMS’er kan give et forkert indtryk hos modtageren og skabe irritation.
  • SMS’er giver ikke de samme kreative muligheder som eksempel e-mail, flyers, online landingssider og lignende.

Det vigtigste at tage med herfra er derfor, at det ikke nytter noget bare at spytte SMS’er ud til højre og venstre og forvente en kæmpe ROI. I stedet er det vigtigt, at du implementerer SMS-marketing som en strategisk del af din marketing-strategi og ikke mindst, at du bruger den SMS-data, du får, til at justere din strategi løbende. På den måde finder du efterhånden virksomhedens gyldne tal for, hvor ofte og hvilken type af SMS’er der tiltaler dine modtagere.

SMS-marketing lovgivning – kend dine do’s and dont’s

At sende SMS-beskeder til dine kunder kan være ekstremt effektivt, men du må ikke glemme den lille ting kaldet samtykke og GDPR. Ligesom det meste markedsføring er der også regler for, hvornår du må (og ikke må) sende dine kunder beskeder samt hvordan du opdaterer deres data.

Når det kommer til samtykke, er det vigtigste at huske, at dine kunder skal have sagt ja tak til at modtage dine beskeder. Det fremgår blandt andet af markedsføringslovens § 10 om elektronisk markedsføring. Vil du læse mere om permission marketing og have tips til, hvordan du indsamler tilladelser, kan du læse vores tidligere indlæg ”Permission marketing – hvad, hvorfor og hvordan?”.

SMS-marketing-tips: Dette bør du være opmærksom på

Herunder finder du fire ting, du bør være opmærksom på, hvis du føler dig klar til at afprøve SMS-markedsføring i din virksomhed.

1. Sørg altid for at have den korrekte tilladelse, før du sender.

I forlængelse af forrige afsnit kommer her endnu en reminder om, at du aldrig må sende en SMS til en kunde uden først at have fået tilladelse. Det er simpelthen direkte ulovligt at sende beskeder uden forudgående tilladelse, og derfor kræver denne reminder et punkt for sig.

2. Vær opmærksom på, hvornår på dagen du sender beskeder (og hvilke tidszone(r) dine modtagere befinder sig i).

SMS-marketing minder på mange måder om e-mail marketing. Men hvor en forbruger som oftest vil tjekke sin e-mail-indbakke et par gange om dagen, åbner de fleste deres SMS’er få minutter efter at have modtaget dem. Derfor er det vigtigt at overveje, hvornår på dagen du sender beskederne. Det er de færreste, der skynder sig ind på din hjemmeside for at benytte en promotion-kode kl. 2 om natten.

Hvilket tidspunkt der er det bedste for din målgruppe finder du som regel kun ud af på én måde: Prøv dig frem, og se hvad der virker. Svaret ligger i din SMS-data.

3. Gør det tydeligt, hvem afsenderen af beskeden er, og hvad formålet med beskeden er.

SMS-formatet fungerer som regel bedst til korte beskeder. Men i din iver efter at gøre din besked kort og konkret må du ikke glemme at sætte din virksomhed på som afsender. Inkluder også gerne et link eller to, hvis du har en webshop. Der er ikke meget ved at sende en rabatkode afsted, hvis din modtager ikke ved, hvor denne skal gå hen for at bruge den.

4. Brug SMS som supplement til din marketing-strategi.

Det smukke ved en vellykket marketing strategi er, at du kan tale til og med dine forbrugere på mange forskellige platforme. SMS-platformen er blot én af dem. Derfor kan og bør SMS-beskeder implementeres som en del af din strategi og ikke være hele din strategi. SMS-marketing går eksempelvis fremragende hånd i hånd med e-mail marketing.

Lyder SMS-marketing som noget for dig og din virksomhed? Det behøver hverken at være svært eller dyrt at komme i gang med at prøve det af. Og har du brug for en hånd til at komme godt fra start, sidder vores dygtige content-specialister altid klar til at hjælpe dig videre.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

*

Ikke bare endnu et nyhedsbrev …

To gange om måneden serverer vi tips, guides eller nyheder, som du kan omsætte til praksis i dit arbejde eller din forretning. Kvit og frit.