Vil du gerne vide mere om, hvad CTR egentlig er? Vil du tilmed gerne finde ud af, hvordan du potentielt kan forbedre din CTR ved at fokusere på din metadata? Så læs med her, hvor vi stiller skarpt på CTR og giver dig en række råd til, hvordan du tjekker din metadata efter i sømmene.

Hvad betyder CTR?

Før vi rigtig går i gang med at nørde metadata, skal vi naturligvis have fuldkommen styr på, hvad CTR egentlig er for en størrelse, og hvordan du regner din CTR ud.

 

CTR står for Click Through Rate. Det er kort fortalt et tal, som beskriver, hvor mange mennesker der klikker sig ind på netop din side, i forhold til hvor mange brugere der bliver præsenteret for din side. Lad os sige, at der er 200 Google-brugere, der får vist din side igennem deres søgninger. Det vil sige, at der potentielt er 200 brugere, der kunne klikke sig ind på din hjemmeside. Af disse er der otte, der klikker på dit site frem for en af de andre sites, de får vist.

 

I dette eksempel har du en CTR på fire procent.

 

Det gælder altså, at CTR = antal klik/ antal visninger.  Så langt, så godt.

 

Derfor skal du forholde dig til CTR

Der er flere forskellige grunde til, at du bør forholde dig til din CTR. Det kommer vi lidt nærmere ind på senere hen. Først og fremmest er CTR dog væsentligt at have for øje, fordi det er et virkelig nemt sted at sætte ind i forhold til at forsøge at få flere betalende kunder i butikken.

 

Når først du har knækket koden til at lave lækker metadata, behøver det nemlig ikke at kræve specielt meget at forbedre din CTR. Som det heldige asen du er, har vi endda knækket koden for dig, så du blot kan læne dig tilbage, læse dette blogindlæg, optimere din metadata og se millionerne rulle ind på bankkontoen.

 

Okay, millioner vil jeg måske trods alt ikke love dig, men lad os tage et lille regnestykke blot for én gang for alle at slå vigtigheden af CTR fast med syvtommersøm.

 

Forestil dig, at du har en webshop, som sælger gryder. Du ligger øverst på Google på søgeordet ”gryder”, som omtrent 2.000 mennesker søger på månedligt.

 

Du har på nuværende tidspunkt en CTR på 20 procent, hvilket vil sige, at du får 400 besøgende igennem søgeordet hver eneste måned. Dertil kommer, at du har en konverteringsrate på to procent, hvilket vil sige, at to procent af alle dem, der besøger din webshop, ender med at blive betalende kunder.

 

For at gøre status har du 400 månedlige besøgende på søgeordet ”gryder”, og du har en konverteringsrate på to procent. Det vil sige, at du har otte betalende kunder på dette søgeord.

 

Øger du nu din CTR med blot fem procentpoint, så den lander på i alt 25 procent, får du pludselig 500 besøgende om måneden på søgeordet. Antager vi, at konverteringsraten er uændret, får du nu 12,5 betalende kunder i stedet for de otte, du før fik. Med en gennemsnitlig ordrestørrelse på 500 kroner (det virker rimeligt, når der er tale om gryder), får du 2.250 kroner ekstra ind i shoppen hver evig eneste måned blot ved at bruge 10-15 minutter på at forbedre dine title tags og meta descriptions. På et år bliver det til 27.000 kroner. Ikke dårligt, vel?

Der er altså masser af gode grunde til at kræse lidt ekstra for din metadata, hvis du gerne vil have flere penge ind på bankkontoen. Det tillader vi os at antage, at du gerne vil. Hvis ikke dette er tilfældet, må du meget undskylde, at vi har spildt din tid, og så behøver du ikke at læse videre. Så kan du til gengæld læse vores blogindlæg om, hvordan du sælger nul og niks med dine produktbeskrivelser. På den måde er du fuldkommen sikker på, at du ikke kommer til at grine hele vejen til banken.

Hænger CTR og placering på Google sammen?

Jeg lover dig, at vi snart kommer til de sprøde tips til at optimere din metadata med henblik på at forbedre din CTR. Først skal vi dog lige kigge lidt nærmere på, hvordan CTR hænger sammen med placering på Google. CTR og Google-placering er nemlig filtret ind i hinanden på flere forskellige måder.

 

Det giver næsten sig selv, at du som regel vil få en højere CTR, hvis du ligger godt placeret i Google-resultaterne. Din side vil i sagens natur blive vist til flere brugere, og du vil stort set også altid få flere klik, hvis du ligger i top-3, end du vil få, hvis du ligger på side syv. Den højere placering giver altså grundlag for en bedre CTR, men for at have en god CTR, kræver det også flere klik, end det ville gøre, hvis du lå på side syv og kun blev vist tre gange dagligt. Det er altså lidt komplekst.

 

Når du forholder dig til din metadata, skal du dog forsøge for en stund at tage din placering på Google ud af ligningen. Din CTR siger nemlig netop noget om antallet af klik i forhold til antallet af visninger, og din placering på Google er derfor i bund og grund ligegyldig i forhold til at forbedre din CTR. Vil du indsamle data på, hvordan din skarpe metadata har forbedret din CTR, er din Googleplacering derfor også nødt til at være den samme før og efter, du har optimeret din metadata.

 

Når jeg skriver, at du skal tage din placering på Google ud af ligningen, er det dog heller ikke helt sandt. Eller… Det er ikke rigtigt muligt. Der er nemlig meget, der tyder på, at din CTR faktisk hænger sammen med din placering på Google – akkurat ligesom din søgemaskineoptimering gør. Dette er dog et helt univers for sig, som jeg ikke vil gå nærmere i dybden med i dette blogindlæg. Vil du vide mere om dét, kan du til gengæld læse denne undersøgelse på moz.com, som handler om netop sammenhængen imellem forventet CTR, faktisk CTR og placering i søgeresultaterne.

Fang brugernes opmærksomhed med din metadata

Nu kan jeg vist ikke trække den længere. Vi skal i gang med nogle af de gode råd, der kan hjælpe dig med at optimere din metadata. Let’s do it!

 

Det er klart, at du gerne skal formå at skrive lækre title tags og meta descriptions, som trækker folk ind på din side. Er din metadata til at falde i søvn af, er der ingen, der gider at besøge din hjemmeside og få endnu mere dødkedeligt indhold smidt i hovedet. Sorry to say.

 

At din metadata skal være fængende og fungere som blikfanger betyder dog ikke, at du må kaste dig ud i noget clickbait-agtigt, hvor du finder på en helt vanvittig metadata, som i virkeligheden ikke har meget med din side at gøre. Det gælder for metadata, som det gør i alle andre aspekter af livet: Lad være med at love noget, du ikke kan holde.

 

Lokker du en masse brugere ind på din hjemmeside ved hjælp af clickbait-lignende metadata, kan du faktisk risikere at skyde dig selv i foden rent SEO-mæssigt. Når man som bruger kommer ind på din side og ikke finder det, man er blevet lovet af din metadata, klikker man nemlig med det vons væk fra siden igen. Dermed bliver din bounce rate høj og din dwell time lav, og det har du bestemt ingen interesse i.

 

Du skal altså skrive metadata, som er fængende, og som også er rammende, i forhold til hvad man faktisk kan finde på din side. Metadata kan sammenlignes lidt med bagsiden af en bog. Bagsiden af en bog skal helst gøre, at man får lyst til at læse hele bogen, men den skal samtidig give et realistisk indblik i, hvad bogen faktisk handler om. Er bagsiden af bogen centreret omkring rumvæsener, bliver man som læser slemt skuffet, hvis bogen i virkeligheden handler om prærieindianere og deres livsfilosofi. Det er i princippet det samme med metadata, if you catch my drift.

 

Du skal altså sørge for at give et lækkert og samtidig reelt indblik i din hjemmesides indhold med din metadata. Derudover er der en række forskellige ting, du kan indarbejde i din metadata for at skabe blikfang. Det gælder eksempelvis tegn som |, », ✓ og ➤. De er med til at gøre, at dine title tags og meta descriptions skiller sig ud, og derudover kan de gøre metadataen mere overskuelig at se på.

 

Et studie foretaget af Hubspot viser desuden, at title tags med den ene eller anden form for parenteser overordnet set får hele 33 procent flere klik, end title tags uden parenteser gør. Dét er altså en forskel, der er til at mærke.

 

 

Tal virker også generelt rigtig godt i både title tags og meta descriptions. De tiltrækker i en fart brugerens blik, og derfor er det bestemt også værd at overveje at indarbejde relevante tal i din metadata.Det gælder naturligvis for både tale, parenteser og specialtegn, at du skal gøre alting med måde og kun, hvis det er relevant. Lad være med at gennemsyre din metadata med alverdens forskellige sjove tegn, emojis og opfundne tal, så man knap nok kan se, om der er tale om en dansk hjemmeside, eller om alting er forfattet på gennemført kaudervælsk. Brug det med omtanke.

Tal til brugerens følelser

Du vil gerne have flere mennesker til at besøge netop din side, fordi nogle af dem forhåbentlig kan blive konverteret til betalende kunder. Du kan sikre dig, at flere spotter din metadata ved at benytte de forskellige typer blikfang, vi har været lidt omkring. Det er dog ikke nok, at et tal eller en parentes får brugerens hungrende øjne til at falde på din metadata, du skal nemlig også formå at fastholde brugerens opmærksomhed og give vedkommende lyst til at se mere på din hjemmeside.

 

For at sikre dig, at brugeren klikker ind på netop din side, gør du klogt i at tale til vedkommendes følelser. Her er vi ikke ude i, at du skal komme med en hjerteskærende fortælling om din barndom, eller at du skal skrive en hæsblæsende kærlighedserklæring, der er som taget ud af en Nicholas Sparks-roman. Nej, det handler lidt mere om de ord, du vælger at benytte dig af. Disse må gerne være følelsesladede og storslåede, så vær ikke bange for at slippe din indre ordjonglør løs, når du skal forfatte metadata. Bruger du vattede og generiske ord, skiller du dig næppe ud fra mængden.

 

Du kan altså roligt bruge ord som ”fremragende”, ”eminente” og ”geniale”, hvis du vil lokke brugerne ind på din hjemmeside. Det er ikke for meget, men er nok til at vække brugerens interesse. Frem for at skrive ”Stort udvalg af gryder” – for nu at blive ved gryde-webshoppen – kunne du altså skrive ”Fremragende udvalg af gryder”. Det er ikke en stor forskel, men det kan potentielt gøre en forskel i forhold til antallet af betalende kunder.

Sæt dig i brugerens sted

Alle mine (hvis jeg skal sige det selv) gode råd om metadata kan desværre ikke stå alene. Du kan sagtens kaste om dig med store ord og lækre tegn i hobevis, men hvis ikke du formår at sætte dig i brugernes sted, hjælper det absolut kikkert og kyse. Uden en forståelse af søgehensigten, er gode råd altså dyre i forhold til at forbedre CTR. (Også selvom du får dem ganske gratis lige her).

 

Du skal sørge for at overveje, hvad det egentlig er, brugeren er på udkig efter, når vedkommende taster x antal bogstaver ind på sin computer eller smartphone og i spænding venter på søgeresultaterne. Når du kan sætte dig i brugerens sted, kan du imødekomme søgehensigten allerede i din metadata, og er det, du virkelig kan trække nogle potentielle kunder ind i biksen.

 

Du skal så at sige forsøge at sætte dig ind i, hvilket behov eller problem den søgende har. Derefter skal du (mere eller mindre indirekte) pointere dette problem og i samme åndedrag løse det for den søgende, som var du sendt fra himlen som en lille, hjælpsom skytsengel.

 

Lad os antage, at brugeren er på udkig efter nye gryder. Bud på meta descriptions kunne så være:

 

Mangler du nye, lækre gryder? Så besøg grydeshoppen.dk, hvor vi har et fremragende udvalg af netop gryder i høj kvalitet.

Står du og mangler nye gryder til køkkenet, kan du med fordel besøge grydeshoppen.dk. Her finder du alt inden for gryder.

Vil du gerne have fingrene i kvalitetsgryder til gode priser? Så besøg grydeshoppen.dk allerede i dag. Der er altid fri fragt.

 

I disse tre eksempler bliver brugerens problem (vedkommende mangler nye gryder) adresseret, hvorefter det bliver løst (vedkommende kan købe dem på grydeshoppen.dk). Dermed guides de søgende ind på hjemmesiden, og du får (forhåbentlig) flere penge i kassen. Har du hele tiden søgehensigten i baghovedet, er der gode chancer for at få kreeret noget relevant og lækkert metadata.

 

Du kan adressere behovet på flere forskellige måder, men den opmærksomme læser vil nok have bemærket, at jeg i to ud af de tre ovenstående tilfælde har benyttet retoriske spørgsmål. Det skyldes, at de gerne skulle få brugeren til at tænke noget a la ”ja, jeg mangler nye, lækre gryder, thank you very much!”, hvorefter vedkommende springer på hovedet ind på din side.

 

Som du kan se af det midterste eksempel, kan det også gøres mere indirekte end med et spørgsmål. Det vigtigste er, at du får vist den potentielle kunde, at du har forstået, hvad vedkommende er på udkig efter, og at du kan hjælpe med at dække behovet eller løse problemet.

Sådan skriver du gode title tags

 

Når du skal skrive title tags, har du cirka 45-55 tegn at arbejde med. Det gælder for både title tags og meta descriptions, at det i virkeligheden opgøres i pixels, og når jeg skriver tegn, er det derfor udelukkende for nemheds skyld. Du kan med fordel benytte dig af dette værktøj, når du skal skrive metadata, hvis du vil være sikker på, du ikke skriver for meget. Gå efter mobile preview, så det passer til en smartphoneskærm også.

 

45-55 tegn er ikke særligt meget, og at skrive gode title tags kan bestemt også være nemmere sagt end gjort. Der er desuden stor forskel på, hvad der virker fra hjemmeside til hjemmeside, og det er derfor umuligt at komme med et endegyldigt facit. Et godt udgangspunkt er dog at bruge den nedenstående opbygning. Så kan du altid justere, alt efter hvad der virker og giver mening i netop dit sites tilfælde.

 

Primært søgeord – USP/ CTA – Brand/ virksomhed

Ovenfor ses en række eksempler på metadata. Her har jeg søgt på ”billige gryder”, og vi skal kigge nærmere på de fine, blå title tags. I alle tilfældene bliver der først og fremmest nævnt noget om gryder, og det er jo et ganske godt udgangspunkt, for nu har de da min opmærksomhed. Derefter bliver der nævnt ting, som at de har et stort udvalg, eller at gryderne er i høj kvalitet, og til sidst bliver virksomhedens navn nævnt i tre ud af fire tilfælde. Det er alle sammen helt klassiske title tags, som man næsten ikke kan gå galt i byen med.

 

Som regel gælder det, at man ved webshops ofte bruger CTA’ere, imens man ved andre hjemmesider typisk vil bruge USP’ere. Hvad der giver mening for dig, afhænger af din hjemmesides karakter, og hvad dit mål er. Har du eksempelvis en konsulentvirksomhed, er det knap så relevant at reklamere med et stort udvalg eller hurtig levering. Det er til gengæld relevant, hvis du har en webshop.

 

Da du kun har ganske få tegn at gøre godt med, er det væsentligt, at du nøje overvejer, hvad der er allervigtigst for dig at få nævnt. For eksempel vælger man typisk at nævne virksomheden eller brandnavnet, men det skal du kun gøre, hvis det har noget pondus i sig selv. Ellers kan tegnene bruges bedre. Det giver eksempelvis god mening for både Imerco og IKEA at nævne virksomheden, som de gør i de ovenstående eksempler. Begge er kendte kæder, som folk tillægger noget værdi i sig selv.

 

Var der derimod tale om en lillebitte virksomhed (for eksempel vores imaginære grydeshoppen.dk fra tidligere), som ingen har hørt om før, er det voldsomt at bruge 15 tegn på at nævne denne. Kort og godt skal du veje hvert eneste tegn og sikre dig, at samtlige 45-55 tegn skaber værdi på den ene eller anden måde. Dét er det vigtigste at huske på, når der skal skrives title tags.

Hvad virker i meta descriptions?

Lad os hoppe videre til meta descriptions, som er de lidt længere tekststykker, du ser under de famøse title tags. Her skal du gerne skrive minimum 125 tegn og maksimalt 155, men igen er der i virkeligheden tale om pixels, så de 125-155 tegn er blot en guideline.

 

Læser en Google-bruger din meta description, har du allerede formået at fange vedkommendes opmærksomhed med dit title tag. Denne Google-bruger skal du nu meget gerne fastholde og pirre yderligere ved hjælp af din meta description. Det er en ultrakort introduktion til din hjemmeside. Er din meta description irrelevant for brugeren, kedelig eller sjusket, er der forsvindende lille sandsynlighed for, at vedkommende vælger at besøge din side. Derfor skal du også gøre noget ud af dine meta descriptions.

 

Da du her har flere tegn at gøre godt med, end du har ved dine title tags, har du også lidt større ”kunstnerisk frihed”, men en temmelig sikker opbygning er: Primært søgeord – Adressering af behov/ indhold på siden – CTA/ USP.

 

Denne adressering af behov har vi allerede været inde på tidligere, og dette bliver rigtigt vigtigt, når der er tale om netop meta descriptions.

Ovenfor ses eksempler på metadata – jeg har denne gang søgt på ”gryder”.

 

I første tilfælde fra Skousen imødekommer de mit behov for en ny kvalitetsgryde. Det samme gælder (om end lidt mindre direkte) i tilfælde nummer to. I tredje tilfælde får jeg at vide, at jeg kan finde kvalitetsgryder specifikt fra Le Creuset, og er det sådanne, jeg er på udkig efter, er det jo helt perfekt. I sidste meta description får jeg at vide, at jeg kan tilberede lækker mad til enhver lejlighed med de rigtige gryder.

 

Mit behov eller problem bliver altså pointeret og derefter afhjulpet, og netop derfor kunne jeg lokkes til at springe ind på en af disse sider.

 

Hvad end du sælger gryder, arbejder som konsulent, designer hjemmesider eller har en dyrelægepraksis, kan du stort set gå ud fra den samme grundmodel, når du laver metadata. Enhver, der søger på Google, har enten et problem eller et behov, og er du snu til at gennemskue dette, kan du være heldig at få de mange søgende ind på netop din side i stedet for din konkurrents.

Sådan får du en højere organisk CTR

 

Der er meget, der har indflydelse på din CTR, og jeg kan desværre ikke love dig, at du kan få flere betalende kunder alene ved at optimere din metadata. Jeg tør til gengæld godt love dig, at det er forsøget værd. Det tager nemlig ikke lang tid at løbe ens metadata igennem, og i forhold til hvor stor forskel det potentielt kan gøre, vil jeg vove den påstand, at det er værd at give det et skud.

 

Her får du en opsummering af mine råd til, hvordan du skriver metadata, så du nemt selv kan komme i gang:

  • Dine meta descriptions skal være cirka 125-155 tegn.
  • Dine title tags skal være rundt regnet 45-55 tegn.
  • Du skal bruge CTA’ere og USP’ere, som det giver mening i forhold til din hjemmeside og dit mål.
  • Du skal gøre din metadata indbydende og overskuelig ved hjælp af tegn såsom parenteser.
  • Du skal fange brugerens opmærksomhed med eksempelvis tal.
  • Du skal sætte dig i brugerens sted og forsøge at forstå søgehensigten. Find frem til brugerens behov og afdæk dette.
  • Lad være med at love noget i din metadata, som din side ikke lever op til. Det giver en høj bounce rate, og det er ikke ønskværdigt.
  • Vej hvert eneste lillebitte tegn i din metadata. Med maksimalt 210 tegn at rutte med er der ikke plads til unødvendigt fyld.

 

Det er desværre ikke muligt at komme med en fuldkommen skudsikker metadataopskrift, som du kan følge slavisk i jagten på en bedre CTR. Følger du de ovenstående guidelines og tager det, som du har lært i dette blogindlæg, med dig, er der imidlertid en vis sandsynlighed for, at du kan få flere besøgende og dermed flere kunder ved hjælp af din metadata. Det er i hvert fald forsøget værd, vil jeg mene. Held og lykke!

Senior Content Specialist

Sara Hald

Sara er som Senior Content Specialist en erfaren content connoisseur. Hun arbejder primært inden for e-commerce.

Log in with your credentials

Forgot your details?