Hvad betyder Dark Social?
Dark Social er et udtryk inden for digital marketing, som omhandler trafik til en hjemmeside, der stammer fra ”usynlige” delinger via private beskeder. Dette sker i de fleste tilfælde, når der deles en URL eller opslag fra en hjemmeside via private beskeder på sociale mediers besked-apps såsom Facebook Messenger og Whatsapp. Det kan også være via SMS og e-mail. Man kan tænke på det som en slags digital mund-til-mund-marketing.
Hvis du eksempelvis deler et link til en artikel fra et dansk medies hjemmeside med dine venner via en SMS, vil mediets hjemmeside modtage Dark Social-trafik. De har med andre ord ikke mulighed for at vide, hvor brugerne kom fra.
Det er svært præcis at estimere, hvor meget af den samlede trafik på internettet, som stammer fra Dark Social, og det er stadig et ganske ukendt område inden for digital marketing. I 2012 estimerede den amerikanske avis The Atlantic, at 69 % af deres trafik kom derfra. Med væksten af sociale medier siden da kan tallet i dag være endnu højere for mange hjemmesider.
Dark Social Media og betydningen for digital marketing
Når du hører udtrykket, ledes tankerne måske hen på ”The Dark Side of Social Media” med misinformation, kriminel adfærd osv. Det har dog intet med dark web social network at gøre, da Dark Social er helt harmløst og vigtigt at have med i tankerne, når du udformer din virksomheds content-plan.
Det er umuligt at måle på, da trafikken jo stammer fra usynlige private delinger, du ikke kan få adgang til. Det betyder dog ikke, at du slet ikke kan bruge denne type content som led i din samlede digitale markedsføring.
Dark Social Media content er nemlig en ganske billig måde at øge trafikken og nå ud til din målgruppe. Det handler om at skabe indhold med værdi, som skaber omtale og øger din virksomheds omdømme. Få flere tips til Dark Social content i vores blogindlæg.