Hvad betyder Noindex?
Noindex er et begreb, man bruger om hjemmesider, der ikke skal indekseres på Google – eller andre søgemaskiner. Det vil sige, at de ikke skal kunne findes, når en internetbruger bruger en søgemaskine.
Som regel er man meget interesseret i, at ens forskellige URL’er dukker op i søgeresultaterne, men i visse sammenhænge kan det gøre mere skade end gavn, at en side er indekseret. Derfor kan det være relevant at bruge et noindex tag, så søgemaskinerne ved, at de ikke skal crawle siden og vise den til brugerne. Læs mere om det her.
Hvornår giver det mening at bruge noindex tags?
Hele pointen med SEO-markedsføring er, at ens site skal dukke op, når folk søger efter det produkt eller den ydelse, man tilbyder. Derfor kan det også virke lidt kontraintuitivt, at man med vilje vælger at indsætte noindex tags, for at ens site ikke bliver fundet af søgemaskiner som Google. Men trust us, det giver faktisk mening.
Nogle sider skaber ikke rigtig værdi for søgemaskinerne. Det gælder for eksempel sider med privatlivspolitik og handelsbetingelser. De skal naturligvis være til stede på dit site, og de er vigtige, bevares, men det er ikke ligefrem guf for en søgemaskine som Google. Derfor giver det typisk mening at indsætte noindex tags på disse sider. Det samme gælder for ”tak-sider”, som dukker op, når man for eksempel foretager et køb eller tilmelder sig dit nyhedsbrev. De er ikke relevante for brugere, der søger på Google, og derfor bør de ikke indekseres.
Der kan desuden være sider, du simpelthen gerne vil holde skjult for Google-brugerne. Har du for eksempel sendt optagelsen af et webinar, en e-bog eller et særligt tilbud til modtagerne af dit nyhedsbrev, er pointen, at indholdet er forbeholdt dem, der er på din mailliste.
Kan siden findes frem på Google, når en tilfældig bruger skriver ”den bedste bog om pleje af akvariefisk”, får man som modtager af dit nyhedsbrev ikke adgang til noget særligt; alle kan finde din e-bog. Derfor er det en god idé at gøre brug af noindex-muligheden, når der er tale om content, der ikke skal være tilgængeligt for alle og enhver.
Noindex på sider med duplicate content
I de ovennævnte eksempler sker der ikke stor skade på dit site, ved at siderne bliver indekseret. Det handler mere om god stil i forhold til det eksklusive indhold og om, at det ikke giver mening for en tilfældig internetbruger at blive sendt til en ”tak-side”.
I nogle tilfælde kan det imidlertid være direkte skadeligt, hvis en side bliver indekseret. Det gælder i særdeleshed i forbindelse med duplicate content. Søgemaskiner som Google er ikke glade for duplicate content, og skulle du af en eller anden grund have flere URL’er med det samme indhold på, er det derfor fornuftigt at tilføje et noindex tag til en eller flere af siderne. Du skal altså kun lade én af siderne indeksere, imens andre sider skal stå uden for søgemaskinernes søgelys.
Er noindex og nofollow det samme?
Nej. Noindex og nofollow er ikke det samme, selvom vi bevæger os lidt i samme boldgade. Uden at gå alt for meget i dybden med nofollow tags bruges disse til at fortælle søgemaskinerne, at de ikke skal følge de links, der er på en URL.
Nofollow bruges for eksempel i kommentarspor, fordi du ikke er herre over, hvilke links folk poster. Hvis de besøgende poster en masse links, som Google følger, når din side bliver crawlet, kan det risikere at skade dit site, fordi linkene ikke er relevante – eller er direkte skadelige.
Noindex og nofollow bruges i nogle sammenhænge sammen, men de to tags kan også sagtens bruges hver for sig.
Hvordan gør jeg brug af noindex?
Du kan noindex’e dine URL’er på flere forskellige måder. Du kan for eksempel indsætte HTML-noindex tags i din URL’s metatags. Disse robot-noindex tags fortæller søgemaskinerne, at din side ikke skal indekseres. Du kan også gøre brug af et plugin, der automatisk tilføjer noindex tags til eksempelvis sider med kommentarspor.
Der er altså flere måder, hvorpå man kan gribe noindex på Google an, og arbejder man med kodning, er det en smal sag at indsætte HTML-noindex tags eller robot-noindex tags på diverse URL’er for at hjælpe søgemaskinerne med at finde ud af, hvad der skal indekseres, og hvad der ikke skal.