Hvad betyder Portal?
En portal er i denne sammenhæng hverken en indgang til en anden verden eller dimension i science fiction eller en fysisk indgang til en bygning. En portal er i marketingsammenhæng derimod en indgang til informationer, tjenester og/eller produktsortiment, herunder ydelser og servicer, som kunder, brugere og leads skal tiltrækkes af og kan få glæde af at engagere sig i.
I portalen kan brugerne få adgang til relevant indhold, de søger efter, og en portal kan således være medvirkende og en stor årsag til, at en virksomhed opbygger eller videreudvikler brand awareness, ligesom leadgenerering igennem øget trafik til hjemmesider og ultimativt salg kan foregå i forbindelse med brugernes interageren med portalen.
Hvordan fungerer en portal?
En portal fungerer på den måde, at en bruger ved at søge efter noget bestemt bliver præsenteret for den indgang, portalen mener, kan lede hen til de relevante informationer. Enten er informationerne i selve portalen, eller også bliver man som bruger præsenteret for et eller flere links, der er/kan være relevante for den søgeintention, værktøjet er blevet fodret med.
Som en helt central del af værktøjet opsamler værktøjet ofte kundeoplysninger og afgiver rapport om, hvad brugerne søger efter og har brug for af oplysninger. Det kan i højere grad hjælpe virksomheder med at automatisere og effektivisere deres marketingindsats, da flere brugere kan få glæde af den samme oplysning fra det samme sted, end hvis virksomheden skulle forholde sig til hver enkelt henvendelse individuelt.
Når behovet for information om det samme emne bliver leveret i ét svar, er det med til at strømline virksomhedens kommunikative udtryk. Og det er netop dét, der gør en portal så smart og vigtig for virksomheder såvel som søgende; brugere bliver ledt videre til relevante informationer om fx en vare, og virksomheder kan skabe sig et overblik over, hvor de skal lægge en marketingindsats i form af bedre/forbedret indhold.
En portal er dog ikke kun for virksomheder, der har en vare til salg. Et eksempel på en portal, som de fleste danskere har berøring med, er borger.dk. Denne side har i sig selv ikke mange informationer om andet end sig selv, men har i stedet til formål at lede brugerne/borgerne hen til de relevante informationer, de måtte have behov for, fx SU, pas, vielsesattest osv.
Hvad skal min virksomhedsportal være indgang til?
Når det kommer til marketingportaler, er det som regel det gode indhold, det hele kan koges ned til. De brugere, der har fundet frem til din portal, er interesseret i at få leveret indhold og information, der imødekommer et behov. Og derfor er du interesseret i at levere det. Virksomhedsportalen kan for eksempel lede videre til velskrevne blogindlæg og artikler, udførlige vejledninger inden for et emne eller underholdende videomateriale i form af eksempelvis en præsentation eller annoncering af en vare. Det kunne også være et informativt webinar.
Alt i alt skal en portal fungere som en gateway, der kan generere trafik til din hjemmeside, leads, der interagerer med dit indhold, og forhåbentligt ende ud i et salg. Fungerer din virksomhedsportal og dækker dine modtageres behov, øger det sandsynligheden for, at det ikke er sidste gang, de benytter sig af din virksomheds hjemmeside, produkter eller ydelser.
Nogle portaler giver også virksomheden mulighed for at nå et spadestik dybere ned i relationen til kunder og brugere. Et eksempel på dette kunne være YouTube, hvor brugere (som regel) har mulighed for at like, dele og kommentere på det indhold, de er blevet præsenteret for. Og du har som repræsentant for din virksomhed mulighed for at tilkendegive eller imødekomme den kommunikation, brugeren har initieret som følge af videoen. Er kommunikationen fra din side god og troværdig, er der en øget chance for, brugeren går fra lead til loyal og tilbagevendende kunde.
Der er derfor ingen tvivl om, at en marketingportal kan være en god og, hvis velfungerende, nem måde at synliggøre sig som virksomhed på og derfor være en stærk del af marketingstrategien. De rigtige informationer i portalen er nemlig med til at skabe troværdighed og derfra engagement og køb.