Hvad betyder vækstanalyse?
En vækstanalyse inden for marketing er en analyse af væksten af specifikke nøgletal, eller KPI’er, for eksempelvis en kampagne eller hjemmeside. Den består primært af en udregning af væksthastigheden for disse nøgletal over en bestemt periode.
Når du laver en content-plan for din hjemmeside, er det vigtigt at opstille løbende mål. Nogle af disse mål bør uden tvivl omhandle væksthastigheden for din side. Her er det vigtigt at have styr på din vækststrategi, så du har styr på, hvordan du vil opnå dine mål.
Hvordan måles væksthastighed?
Når du skal lave en vækstanalyse, er første skridt at vide, hvordan du måler væksthastighed. Du måler ofte dette procentuelt, så du kan sammenligne, hvor meget et nøgletal er steget eller faldet på tværs af forskellige perioder.
Har du fx et mål for væksthastigheden for trafik på din hjemmeside, kan du sammenligne, hvor mange sessioner der har været i indeværende år i forhold til sidste år. Den årlige væksthastighed i procent udregnes således:
Væksthastighed for trafik = (Sessioner i år – sessioner sidste år) / sessioner sidste år x 100.
Denne udregning kan du lave for alle de nøgletal, som du er interesseret i. Ved at opstille specifikke mål for hvert nøgletal kan du med en vækstanalyse hele tiden holde øje med, om virksomhedens strategier har leveret de ønskede resultater.
Hvor finder du nøgletal til vækstanalyse?
Har du i din content marketing-plan et mål for trafik eller andre vigtige nøgletal på din hjemmeside, kan du finde mange vigtige nøgletal med Google Analytics. Her kan du finde tal for trafik, bounce rate, tid brugt på siden, keyword ranking og meget mere.
Det er forskelligt, hvilke nøgletal der er de vigtigste for forskellige typer af hjemmesider, og de har alle forskellige vækstegenskaber. Fælles for alle hjemmesider er dog, at vækstanalyse er en vigtig del af den løbende evaluering af sidens succes og performance.