Hvad betyder Linkbuilding?
Linkbuilding handler om at linke til og fra din egen hjemmeside og på den måde opbygge links mellem både interne og eksterne sider. Det er et utroligt vigtigt værktøj, som bør tages seriøst af alle virksomheder, der ønsker at få deres hjemmeside til at rangere højt i søgemaskinernes søgeresultater.
Linkbuilding er et centralt begreb inden for content marketing, som du altid skal huske at have styr på, når du skriver indhold til din hjemmeside. Så hvordan bruger du linkbuilding som en del af en større content marketing-strategi, og hvordan kan du konkret skabe gode links til og fra din hjemmeside? Det kan du blive klogere på i dette indlæg.
SEO og linkbuilding – Så vigtig er linkbuilding i forhold til SEO
Der er en stærk sammenhæng mellem SEO og linkbuilding. SEO, eller søgemaskineoptimering på dansk, handler om at optimere indholdet på din hjemmeside på en måde, som får den til at rangere højt i Googles søgeresultater. Søgeresultaterne rangeres ud fra algoritmer, der tager højde for en række elementer for hver hjemmeside.
Et af de vigtige kriterier for, at en hjemmeside anses som værdifuld, er netop linkbuilding. Algoritmen ser på, hvor mange links der er til en side, for at vurdere, hvor brugbar den kan være. Jo flere links du får til din side, jo mere værdifuld vurderer Google, at den er.
Det er ikke kun mængden af links til en side, som er afgørende for Googles vurdering af den. Det handler nemlig også om at få hjemmesider med større troværdighed til at linke til din hjemmeside. Jo større og mere prominent siden er, jo mere vil dens links til din side være værd.
Hvordan laver man linkbuilding?
Når du skal lave linkbuilding til din hjemmeside, er det vigtigt, at du først kender til forskellen på ekstern og intern linkbuilding. Ekstern linkbuilding handler om at få andre hjemmesider til at linke til din side, men også at du henviser til andre eksterne sider. På den anden side er intern linkbuilding en strategi, hvor du linker til andre sider eller undersider på din egen hjemmeside.
Når SEO og linkbuilding hænger så tæt sammen, og gode links til din side øger sidens rangering i søgemaskinernes algoritmer, kunne du blive fristet til at fylde din hjemmeside med masser af både interne og eksterne links. Det er dog vigtigt, at du ikke blot fylder dine tekster med links til andre sider.
I stedet er det vigtigt, at du sørger for at sætte relevante links ind, som rent faktisk har en værdi for besøgende på din hjemmeside. Beskriver du f.eks. et teknisk eller fagligt begreb på en side, kan du med fordel lave et internt link til en anden side på din hjemmeside, der beskriver begrebet mere detaljeret. Handler din tekst om lovgivning eller regler på et bestemt område, kan du også med fordel linke til en offentlig myndighed, hvor dine besøgende kan blive klogere på området.
Hvordan skaber man en god linkbuilding-strategi?
SEO-links er vigtige for at sikre, at din hjemmeside er søgemaskineoptimeret og opnår en høj troværdighed i Googles algoritmer. Derfor er det vigtigt, at du bygger en solid linkbuilding-strategi, som gør dig synlig i søgeresultaterne. Så hvordan skaber du en effektiv linkbuilding-strategi?
Først og fremmest er det vigtigt at sørge for, at indholdet på hjemmesiden er relevant og har en værdi for de besøgende. Det er generelt et centralt aspekt af enhver content marketing-strategi, at du sørger for at levere indhold af høj kvalitet, som skaber værdi for alle, der besøger din hjemmeside. Når du leverer godt indhold, er der også større sandsynlighed for, at andre sider laver eksterne links til din side, da de mener, at den kan levere værdi til besøgende på deres hjemmeside.
Et andet tiltag i en god linkbuilding-strategi er at række aktivt ud og kontakte andre sider for at fortælle dem om din hjemmeside. Du kan understrege, hvilken værdi den kan have for deres besøgende, og forhøre dig om mulighederne for, at de kan linke til din side.
Endelig er det også vigtigt, at du sørger for at fokusere på at bruge links, der rent faktisk har værdi. Sørg for, at dine links passer ind i konteksten på siden, og at de understøtter det indhold, der findes på din side. Med en god linkbuilding-strategi er din hjemmeside sat op til at opnå større succes og endnu mere trafik.