Hvad betyder onlinemarketing?

Onlinemarketing er marketing, som foregår via bl.a. sociale medier, e-mail, hjemmesider og digitale annoncer. Det er altså marketingaktiviteter, der foregår online frem for analogt via fx printede brochurer og annoncer i printede aviser osv. Digital marketing bliver mere og mere relevant, fordi virksomhedernes kunder er online og gør meget brug af søgemaskiner som Google til at søge efter produkter og viden. Som virksomhed skal man derfor i dag have en stærk onlinemarkedsføring for at blive set på Google og nå ud til de mange kunder.

Hjemmesider, sociale medier og PPC

 

De fleste virksomheder har i dag en hjemmeside, som lægger fundamentet for deres onlinemarketing. En hjemmeside kan fyldes med god copywriting, der sørger for, at hjemmesiden bliver vist på første side af Google og dermed hurtigt bliver set af kunder.I dag gør mange virksomheder også brug af social markedsføring, hvor de fx skriver tekster eller laver visuelt indhold til Facebook, Instagram og/eller LinkedIn, der har til formål at føre målgruppen over på deres hjemmeside. Sådan kan de fx lave egentlige salg.

Onlinemarketing via hjemmeside og sociale medier kræver dog en god onlinestrategi og gode content-planer, så man som virksomhed bl.a. ved, hvordan man vil fange målgruppens interesse, og hvad man gerne vil opnå med sin digitale marketing. Derfor får mange virksomheder hjælp fra onlinemarketingbureauer, online marketingkonsulenter, eksperter eller specialister, inden de går i gang med at lave hjemmesidetekster eller opslag til de sociale medier.

PPC er også noget, som virksomheder bruger i forbindelse med deres digitale marketing. Med PPC (Pay Per Click-annoncering) kan virksomheder få vist deres annoncer gratis i toppen af Google-resultaterne og først betale for annonceringen, når nogen klikker på annoncerne. Denne form for digital markedsføring sker gennem marketingværktøjer som fx Google Ads.

 

Bliv ringet op