Hvornår er min e-mail marketing en succes?

Hvornår er min e-mail marketing en succes?

Har du indimellem tænkt på, hvor god din e-mail marketing-indsats egentlig er? Kigger du på åbnings- og klikrater uden at vide, om du bør poppe ’pagne eller drikke gravøl? Så kan du betegne dig selv som en heldig kartoffel, for du får svaret lige her.

I dette blogindlæg fortæller jeg dig, hvornår din e-mail marketing kan betegnes som en succes. Jeg kigger på de seneste e-mail marketing-benchmarks og stiller skarpt på, hvad du skal være opmærksom på, når du sammenligner din indsats med dine konkollegaers. God læselyst!

 

Dette skal du være opmærksom på, når du undersøger din e-mail-indsats

Inden vi dykker ned i diverse statistikker om e-mail marketing, er jeg nødt til lige at komme med en række disclaimers. Selvom der findes nogle overordnede benchmarks, du kan holde din egen data op imod, er det nemlig vigtigt, at du ikke sammenligner 1:1.

Det er nødvendigt at sætte din data i perspektiv og blandt andet give dig selv lidt slack, hvis dit brand er nyt, og du derfor endnu ikke har nået at opbygge den ønskede kundeloyalitet. På samme vis skal du naturligvis ikke nøjes med en gennemsnitlig performance på e-mail marketing, hvis du er vant til en fænomenal interaktion på eksempelvis SoMe.

Brug derfor de følgende e-mail marketing benchmarks som netop benchmarks – eller på dansk: et sammenligningsgrundlag eller en rettesnor, men ikke et ufravigeligt facit.

Dette skal du blandt andet have for øje, når du kigger på e-mail marketing-benchmarks:

  • hvor statistikkerne kommer fra
  • hvilken branche, du befinder dig i
  • hvilken type e-mails, der er målt på.

Lad os kigge lidt mere på dét.

E-mail marketing-statistikker i forskellige brancher

Der er enorm forskel på, hvordan e-mail marketing-disciplinen generelt performer i forskellige brancher. Faktisk svinger åbningsraten, ifølge Campaign Monitor, med hele 14 % afhængigt af branchen. Sammenlign derfor altid din data med data fra lignende virksomheder.

Vær opmærksom på, hvor din e-mail marketing-data stammer fra

Når man kigger på e-mail marketing-statistikker, er det vigtigt at have for øje, hvor de stammer fra. Kigger du på statistikker udarbejdet e-mail marketing-systemer, der generelt henvender sig til små og mellemstore virksomheder, vil tallene typisk være lavere, end hvis du kigger på data fra e-mail-systemer, der henvender sig til større virksomheder.

Denne forskel kan skyldes flere ting. Blandt andet gælder det typisk, at mindre virksomheder selv er ansvarlige for deres e-mail marketing, hvorfor det er rimeligt at antage, at der langt hen ad vejen er tale om en trial and error-tilgang til disciplinen.

Ved større brands er der sandsynligvis et e-mail marketing-bureau eller en marketingafdeling involveret, som alt andet lige har bedre forudsætninger for at lykkes end en ejerleder har.

Større brands har desuden større gennemslagskraft, når det kommer til genkendelighed, end mindre brands typisk har. Dét kan – særligt i starten af et brands levetid – påvirke blandt andet åbningsraten.

E-mail marketing-benchmarks afhænger af e-mail-typen

Åbningsraten på e-mails er som regel markant højere ved transaktionsrelaterede e-mails end ved nyhedsbreve. Ved eksempelvis et order confirmation-flow kan du altså forvente en langt højere åbningsrate end ved et almindeligt nyhedsbrev. Dette skyldes, at brugerne forventer at modtage en ordrebekræftelse, hvorimod de – believe it or not – ikke sidder og venter på, at din kampagnemail om sommerens solbrilletrends lander i indbakken.

Generelt har flows såsom velkomstflows og tabt kurv-flow høje åbningsrater, idet brugerne for nyligt har været aktive på dit site og har udvist interesse for dit brand ved enten at tilmelde sig dit nyhedsbrev eller være lige ved at handle. Du skal altså ikke hive dig selv i håret, hvis ikke dine kampagnemails følger trop med generelle benchmarks inden for e-mail marketing, som også omfatter flows.

 

 

Hvilke e-mail marketing-benchmarks skal jeg kigge på?

Der er masser af forskellige tal at kigge på, når du skal måle din e-mail marketing-performance. Nogle af de vigtigste er åbningsrate, klikrate, click-to-open rate og unsubscribe rate. Hvilke tal du skal kigge på, afhænger dog i høj grad af, hvilke målsætninger du har for din e-mail marketing, og hvor dit fokus ligger.

Kig blandt andet på følgende, når du måler din e-mail marketing-performance:

  • Åbningsrate
  • Klikrate
  • Click-to-open rate
  • Unsubscribe rate
  • Konverteringsrate
  • Antal spam-markeringer
  • Bounce rate
  • Listestørrelse

 

Hvad er en god åbningsrate?

En åbningsrate på 18 % eller derover er i udgangspunktet tilfredsstillende. Det er, ifølge Campaign Monitor, den gennemsnitlige åbningsrate på tværs af brancher.

Som nævnt, er der dog stor forskel på performance i forskellige brancher, og befinder du dig i detailindustrien, kan du således være tilfreds med en åbningsrate på 12,60 %, hvorimod du gerne skal over 26,70 %, hvis du hører under kategorien ”Regering og politik”.

Gennemsnitlig åbningsrate på tværs af e-mail-typer:

 

Branche Åbningsrate
Reklame og marketing 18,50 %
Detail 12,60 %
Nonprofit 25,50 %
Wellness og fitness 21,60 %
Mad og drikke 15,20 %

 

(Kilde: Campaign Monitor, 2021)

 

Gode åbningsrater inden for e-commerce

Hvis vi zoomer ind på e-handel, kan vi blive endnu klogere på de gode åbningsrater takket være Klaviyo.

Klaviyo har samlet data fra over 50.000 brands i løbet af hele år 2020. Heraf kan vi blandt andet se, at den gennemsnitlige åbningsrate på kampagner i tøjindustrien lå på 18,12 %, imens åbningsraten på flows i samme industri var 39,85 %. Kigger vi specifikt på velkomstflows, var åbningsraten 43,01 %, og på tabt kurv-flows var den 39,65 %.

Gennemsnitlig åbningsrate inden for e-commerce:

 

Branche Gennemsnitlig åbningsrate – kampagner Gennemsnitlig åbningsrate – flows
Tøj og accessoires 18,12 % 39,85 %
Elektronik 20,53 % 40,96 %
Sundhed og beauty 17,31 % 37,84 %
Smykker 17,57 % 39,52 %
Legetøj og hobby 20,95 % 42,48 %

 

(Kilde: Klaviyo, 2021)

 

Åbningsrate på velkomstflow og tabt kurv-flow (e-commerce):

 

Branche Gennemsnitlig åbningsrate – velkomstflow Gennemsnitlig åbningsrate – tabt kurv-flow
Tøj og accessoires 43,01 % 39,65 %
Elektronik 43,77 % 38,89 %
Sundhed og beauty 40,65 % 37,39 %
Smykker 40,28 % 39,46 %
Legetøj og hobby 46,48 % 39,71 %

 

(Kilde: Klaviyo, 2021)

Ovenstående statistikker kan forhåbentlig give dig en fornemmelse af, hvordan din åbningsrate cirka bør være. Er du først for nyligt begyndt at arbejde med e-mail marketing, skal du dog huske, at der går lidt tid, før din data er troværdig, så væbn dig med tålmodighed; du ikke kan konkludere noget på baggrund af en enkelt kampagnemail, der er nået ud til 15 personer.

Er du ny i e-mail marketing-land? Så læs vores blogindlæg om e-mail marketing for begyndere.

 

Hvad er en god klikrate?

Den gennemsnitlige klikrate (CTR) på tværs er brancher er, ifølge Campaign Monitor, 2,6 %. Den gennemsnitlige click-to-open rate (CTOR) er 14,1 %.

Klikraten fortæller, hvor stor en procentdel af alle dine modtagere, der har klikket på et link i en bestemt e-mail. Din open-to-click rate beskriver, hvor mange af de modtagere, der har åbnet din e-mail, der også har klikket på et link i den. Der er altså en væsentlig forskel på de to.

Gennemsnitlig klikrate og click-to-open rate i forskellige brancher:

 

Branche Klikrate Click-to-open rate
Reklame og marketing 2,30 % 12,20 %
Detail 1,10 % 8,50 %
Nonprofit 4,10 % 15,80 %
Wellness og fitness 2,80 % 13,10 %
Mad og drikke 1,70 % 11,30 %

 

(Kilde: Campaign Monitor, 2021)

 

Hvad er en god CTR inden for e-commerce?

Har du en webshop, er det altafgørende, at dine e-mails ikke blot bliver læst, men at modtagerne også klikker sig videre til din shop. Ejer du eksempelvis et fitnesscenter, er klikraten ikke nødvendigvis afgørende, da nogle e-mails i høj grad vil være informative fremfor at fokusere på konverteringer.

Ifølge Klaviyo ligger den gennemsnitlige klikrate inden for e-commerce på cirka et par procent, når der er tale om kampagnemails, hvorimod den ligger på cirka 7-8 % ved flows.

Gennemsnitlig CTR på kampagner og flows (e-commerce):

 

Branche Gennemsnitlig klikrate – kampagner Gennemsnitlig klikrate – flows
Mad og drikke 2,06 % 6,91 %
Kontorartikler 2,16 % 7,32 %
Specialiteter 1,93 % 6,73 %
Sportsudstyr 2,35 % 7,75 %
Indretning, møbler og have 1,99 % 6,80 %

 

(Kilde: Klaviyo, 2021)

 

Undgå at famle i blinde: Benchmark din e-mail marketing-indsats

Alle, der arbejder med e-mail marketing, vil naturligvis gerne have en god åbningsrate, CTR, click-to-open rate og så videre. Det er imidlertid svært at forbedre ens indsats, hvis ikke man ved, hvad en ”god” CTR eller åbningsrate egentlig er.

I dit arbejde med e-mail marketing er det derfor fornuftigt at sammenligne din performance med de generelle tendenser i din branche. Dermed undgår du at famle i blinde og kan sort på hvidt se, hvorvidt din indsats lever op til branchestandarden eller ej.

Er din CTR eller åbningsrate ikke lige så god som din branches gennemsnit? Så ved du, at der er plads til forbedring, og at det er realistisk at sigte højere. Følger du branchestandarden, har du gjort det godt, men det kan sandsynligvis stadig gøres bedre – der skal jo være nogen, der holder gennemsnittet oppe.

Har du en så god CTR og åbningsrate, at du ligger markant over din branches benchmark? Så klap dig selv på skulderen, og læn dig (lidt) tilbage. Det kan hurtigt gå den forkerte vej, så undlad at ændre alt for meget i et setup, der spiller. Finjuster, men lad være med at gøre noget vildt og voldsomt, der potentielt kunne skade din e-mail marketing-performance.

 

Din data er guld værd, så brug den

Uanset hvordan din data ser ud, bør du prise dig lykkelig for den. Dine tal gør det nemlig muligt for dig at se, hvad der fungerer, og hvad der ikke fungerer i forhold til din målgruppe.

Med fare for at komme til at lyde forfærdeligt clichéagtig er en lav åbningsrate ikke et problem, men en udfordring. Er dine tal ikke imponerende, gælder det således blot om at hoppe i arbejdstøjet og komme i gang med at justere og splitteste på livet løs, så du kan gøre din e-mail marketing til en succes.

 

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

*

Ikke bare endnu et nyhedsbrev …

To gange om måneden serverer vi tips, guides eller nyheder, som du kan omsætte til praksis i dit arbejde eller din forretning. Kvit og frit.