Hvad betyder Landing page?

En landing page (også kaldet landingsside) er en slags destinationsside. Det vil sige en side, som besøgende fra Google lander og ideelt set bliver på – heraf navnet ”landing page”.

Målet er, at siden helst skal fungere som de besøgendes endedestination. Altså det sidste stop i Google-brugernes søgerejse, hvor deres behov bliver stillede, og hvor de får nøjagtig, hvad de søgte.

Det betyder også, at en landing page typisk ikke har den store navigation integreret. Der er ikke brug for en menu øverst, da målet netop ikke er at navigere folk videre, men omvendt at fastholde dem på siden.

Sagt med andre ord skal en landing page ideelt set kunne:

  • tiltrække relevante besøgende
  • fastholde de besøgende og dække deres behov
  • motivere til en bestemt (købs)handling.

En landingsside har mange anvendelsesmuligheder og bruges ofte i forbindelse med fx annoncering, kampagner, SEO eller lignende. De besøgende ankommer typisk til en landing page direkte fra Google, hvor de enten har klikket på en betalt Google-annonce eller et organisk søgeresultat.

 

Hvorfor er landingssider vigtige? Et spørgsmål om konverteringer.

Udover at skulle kunne tiltrække Google-brugernes eftertragtede klik har en landing page overordnet set til formål at få de besøgende til at gøre noget. Det vil sige motivere til en bestemt handling, som har kommerciel værdi for den pågældende hjemmesideejer.

Inden for marketing og salg siger man med fagsprog, at landingssiden gerne skal omdanne brugerne fra ”besøgende” til ”konverterende kunder”. Konverteringer er et bredt begreb, der kan dække over mange ting – herunder køb af varer, download af indhold, tilmeldinger til nyhedsbreve, afgivelse af personlige kontaktoplysninger og lignende.

Kort sagt handlinger, der på den ene eller anden måde etablerer en kontakt og relation til den besøgende, der følgelig overgår til at blive en potentiel kunde (et såkaldt ”lead”). Men denne transformation er skam lettere sagt end gjort.

Det kræver, at du formår at opbygge en velstruktureret og indbydende landing page, der vækker interesse, tilbyder relevant og præcist formuleret indhold, og som gør det superlet for de besøgende at foretage netop den handling, du ønsker, de skal gøre.

 

Hvordan bygger jeg en god landingsside?

Du skal have en overskuelig side med gode grafikker og billeder, som kan hjælpe den besøgende til at træffe sit valg. Derudover skal der være noget tekst (800-1.000), som kan understøtte det visuelle og give en dybere indsigt for brugere, ligesom søgemaskinerne har tendens til at rangere sider med meget tekst bedre.

Bliv ringet op