Hvad betyder Demand Generation?
Demand Generation er et udtryk, der beskriver, hvordan man med markedsføring kan generere et behov hos kunden. Her handler din marketing ikke om direkte at sælge dit produkt til kunderne, men i stedet om at gøre opmærksom på et problem eller behov, som dit produkt kan være med til at imødekomme. Der er derfor tale om en pull-strategi, hvor du forsøger at trække kunderne i retning af dit produkt.
Hvordan skabes god Demand Generation-marketing?
Definitionen er ganske bred og dækker over en række forskellige underkategorier. En af de mest gængse metoder til at skabe god Demand Generation er inbound marketing, hvor du skaber relevant kvalitetsindhold, der skaber værdi for kunderne. Her trækker du kunder gennem indhold, der gør dem klogere på en problemstilling. Det kan være i form af blogindlæg, nyhedsbreve, vidensartikler og guider.
Formålet med denne for for marketing er altså ikke direkte at gøre opmærksom på din virksomhed. Ved hjælp af kvalitetsindhold, der hjælper dine potentielle kunder, opbygger du og din virksomhed en position som ”trusted advisor”. Det kan bane vejen for loyale og tætte kundeforhold i længden. Generelt er der en stor sammenhæng mellem begrebet og marketing funnel.
Hvornår er det en relevant metode?
Demand Generation kan aldrig stå alene eller erstatte din nuværende marketingstrategi. I stedet skal du sørge for at benytte det som en strategi der, hvor det er mest relevant. Så hvornår er det den mest relevant?
B2B-Demand Generation-servicer vil ofte være vigtigere i forhold til B2C, da tillid og omdømme ofte har en større indflydelse på købsbeslutningen her. B2B-markedsføring handler med andre ord i højere grad om at skabe markedsføringsindhold, der skaber værdi og giver kunden viden om en problemstilling.
For B2C-virksomheder kan det være relevant, især hvis der er tale om et helt nyt og ukendt produkt. Har din virksomhed lanceret en ny app, der løser et ukendt problem, vil Demand Generation være vigtig for succes i længden.