Hvad betyder Indeksering?
Indeksering betyder, at søgemaskinernes robotter gennemgår hjemmesider og det content, der er at finde på dem. Det gør de med henblik på at skabe overblik over indholdet på forskellige domæner. Overblikket gør det muligt for søgemaskinerne at præsentere relevante resultater, når en internetbruger indtaster et søgeord i søgefeltet.
Er din hjemmeside indekseret, vil det altså sige, at en søgemaskine som Google ved, hvad der ligger på din hjemmeside. Lad os lige kigge lidt nærmere på det.
Sådan foregår indekseringen på Google
Der findes andre søgemaskiner end Google, men den er med længder den største, og derfor tager vi udgangspunkt i den.
Googles fornemste opgave er at præsentere deres brugere for de mest relevante resultater, hvad end brugerne søger på ”idéer til børnefødselsdagen”, ”hvad hed Danmarks første konge?” eller ”opskrift på fransk løgsuppe”. For at Google kan gøre dét, er søgemaskinen selvsagt nødt til at vide, hvor de mest relevante resultater findes. Derfor gennemgår den hele tiden det indhold, der findes på nettet – den crawler det, som det hedder.
Når Google crawler en hjemmeside – eller Google-robotterne gør – kigger de blandt andet på teksten på hjemmesiden. Hvilke nøgleord bliver brugt? Hvilke spørgsmål bliver besvaret? Netop derfor er søgeordsoptimering essentielt at arbejde med. Google kigger også på, hvilke videoer eller billeder der findes på siden, hvordan siden er opbygget, og hvilke links der er til og fra siden. Kort sagt gennemgår Google-robotterne alt, hvad der er at finde på hjemmesiden.
Efter gennemgangen ved Google, hvad din side kan og skal bruges til. Den bliver derfor indekseret. Nu kan den dukke op i søgeresultaterne, når en bruger søger efter dét, du sælger eller tilbyder – eller det spørgsmål, du besvarer.
Før din hjemmeside er blevet indekseret af Google, kan den ikke findes af brugerne. Derfor er Google-indeksering essentielt for dine chancer for at få trafik.
Hvordan sikrer jeg mig, at min hjemmeside bliver Google-indekseret?
Google går ikke uden videre i gang med at crawle din hjemmeside. Søgemaskinen skal først gøres opmærksom på, at din side eksisterer.
Du kan sikre dig din indeksering på Google på flere måder. Den mest brugte og ligetil metode er at gøre brug af links. Det er nemlig internettets svar på pile, der peger robotterne – og brugerne, der besøger siderne – i den rigtige retning.
På en veletableret hjemmeside er de fleste undersider allerede indekseret, hvilket vil sige, at Google ved, at de eksisterer. Jævnligt bliver disse derfor gennemgået af Googles robotter, som holder styr på, at siden stadig er, som de husker den – igen med fokus på at kunne præsentere de rette resultater for brugerne.
Når Googles robotter gennemgår dine undersider, lægger de også mærke til de links, der findes her. Har du oprettet en ny underside, som du linker til på en eksisterende side, vil Google opdage den nye side og herefter indeksere den.
Det er altså nemt og ligetil at gøre Google opmærksom på dine nye siders eksistens, men du skal lige sørge for at tænke det ind i din content marketing-strategi, så der bliver opbygget et solidt net af links til og fra forskellige sider.
Indekseringens betydning for din virksomhed
Google viser kun indekserede hjemmesider i deres søgeresultater. Vil du findes, når folk bruger søgemaskinen, skal din hjemmeside altså være indekseret. Vi kan derfor ikke understrege nok, hvor vigtig indeksering af hjemmesider hos Google er.
Hvis du vil findes i hvert fald.
I nogle tilfælde kan det give mening bevidst at undgå Google-indeksering. (Say whaaat?)
Ja, hvis du af en eller anden grund har flere sider med det samme indhold, giver det for eksempel mening at undgå Google-indeksering. Det kan nemlig skade din hjemmesides generelle anseelse hos Google, at du har duplicate content. Det kan også være relevant at undgå indeksering af sider med særlige tilbud, som kun skal være tilgængelige for nogle personer – ikke for alle, der søger på Google.
Nogle gange vil du altså gerne undgå indeksering på Google. Det kan du ved hjælp af et tag heldigvis nemt gøre ved at fortælle søgemaskinen, at en specifik side ikke skal indekseres.
Uanset om du er interesseret i at blive indekseret eller ej, er søgemaskineindeksering altså noget, du skal være opmærksom på, hvis du arbejder med onlinemarkedsføring.