Hvad er inbound marketing?

Inbound marketing er et begreb, der dækker over markedsføring via kvalitetsindhold, som har til formål at tiltrække potentielle kunder med henblik på at skabe leads og salg. I forhold til inbound marketing vs. outbound marketing er inbound marketing en pull-strategi, mens outbound marketing er en push-strategi. 

Pull-delen af inbound marketing består af. at du skaber indhold med værdi og viden, som skal skabe leads og trække potentielle kunder mod et køb. Ved outbound marketing benytter du i stedet kanaler såsom TV, radio og sociale medier til at markedsføre din virksomhed.

Da det er dig selv, der skriver og udgiver indholdet på din hjemmeside, er en inbound marketing-strategi helt gratis. Du skal ikke betale for salgsannoncer og reklamekampagner, men kan i stedet tiltrække nye leads og kunderelationer med skarpt indhold.

Sådan skaber du inbound salg

De fleste, der arbejder med marketing og content, har hørt om inbound marketing, men det er langt fra alle, der formår at gøre bedst brug af det. Selvom det er en gratis form for marketing, kan det skabe stor værdi for din virksomhed. Der er nemlig masser af potentiale for at skabe inbound salg med den rette strategi for dit indhold. 

Med inbound marketing kan du generere leads ved hjælp af en række forskellige formater på din hjemmeside, som fører læserne videre til et eventuelt køb. Det er dermed en effektiv form for demand generation. Du kan eksempelvis benytte nogle af disse formater:

  • Blogindlæg
  • Nyhedsbreve
  • Guides
  • E-bøger og white papers
  • Vidensartikler.

Disse former for indhold har til formål at oplyse læserne om et specifikt emne, som din virksomhed er ekspert indenfor. Du kan præsentere en problemstilling og gøre potentielle kunder klogere på, hvordan dette problem kan løses. Her kan du præsentere, hvordan din virksomheds produkter eller servicer kan hjælpe med at indfri potentielle kunders behov.

En effektiv inbound marketing funnel trækker altså dine potentielle kunder gennem en proces, hvor de:

  1. bliver opmærksomme på en problemstilling
  2. får mere viden om potentielle løsninger på problemet
  3. bliver præsenteret for din virksomheds løsninger på problemet
  4. takker ja til eventuelt at modtage yderligere materialer
  5. foretager et køb.

Inbound marketing i en digital marketingplan

Inbound marketing er en af de lavthængende frugter, når du skal udarbejde en digital marketingplan, da det er en gratis måde at markedsføre din virksomhed på. Du skal ikke lede efter de bedste platforme til at købe annoncepladser, men i stedet udgive indhold på din egen hjemmeside og trække kunder ind i butikken derigennem.

Inbound marketing bør derfor være en central del af din content marketing-strategi, da det har fordelen af at være billig marketing, som kan skabe masser af leads og salg. Hvordan man helt præcist udarbejder en inbound marketing-strategi er ikke helt ligetil, og der er mange forskellige veje til succes. Hvilken strategi der passer bedst til din virksomhed, afhænger også af, hvilken branche du befinder dig i, og hvordan din målgruppe ser ud. 

I vores blogindlæg om inbound marketing kan du få en komplet guide til, hvordan du kommer godt i gang med inbound marketing. Her får du en udførlig guide til alt, hvad du skal være opmærksom på, når du skal skabe din egen strategi og dit eget indhold. Alternativt kan du med fordel også bruge et inbound marketing-bureau til at rådgive dig om emnet.

Bliv ringet op