Lad os starte med at slå én ting fast. Snakken om Google og dens metoder til at rangere hjemmesider over hinanden er ikke spor sexet. Vi gør dog alligevel forsøget og drysser lidt sex-lingo ud over hele herligheden for at appellere til den brede befolkning. Let’s face it – sex sælger. Her i indlægget sætter vi fokus på, at du på ikke stringent vis skal gå efter talemåden: ”Det er ikke størrelsen, det er gørelsen”. Du er nødt til at brillere i begge discipliner, hvis du vil stryge til tops på Google. Hvis du giver dit indhold en smule ekstra knofedt, kan det nemlig falde i din favør.

Forførelsens kunst er vanskelig at mestre

For at gøre Googles tankegang lidt mere spiselig vil vi prøve at gøre det mere forståeligt med en metafor. Det kan blive lidt lummert, men ikke desto mindre kan det give dig et bedre billede af, hvordan det egentlig fungerer, når du skal gøre en ekstra indsats for at få en bedre organisk rangering på Google.

Har du en hjemmeside, hvor du sælger produkter eller ydelser, har du sikkert allerede hørt om begrebet SEO, der er afgørende for at komme i kridthuset hos Google. Google kan være svær at tilfredsstille, hvis du ikke ved, hvad det er, hun sætter pris på. Ja, vi antager, at Google er et hunkøn, da Google kan være noget så stædig, når du prøver at give hende det, hun vil have.

Se Google som den lækre sild, der står i baren. Hun ved godt, hun har magten i sin hule hånd. Dine patetiske forsøg på at komme ind i varmen hos hende preller let og elegant af, og du er helt sikkert ikke på hendes hitliste. Kan du ikke give hende det, hun vil have, spiller hun kostbar. Kort sagt, der er lukket for det varme vand. Hun ved nemlig lige præcis, hvad det er, hun gerne vil have af dig. Det er dog ikke altid lige til at afkode hendes behov. Du får ikke et entydigt svar, om det er kvantiteten eller kvaliteten, der er vigtigst for hende.

Vil du høre en hemmelighed? Det tager jeg som et ja.

Google vil have det hele!

Vil du have succes med Google, skal du være forberedt på, at hun vil have hele pakken, før hun er tilfreds og åbner op for godteposen. Det nytter ikke noget, at du prøver at spise hende af med, at du faktisk har nogle lange og velhængende produkt- og kategoritekster på din webshop, hvis det ikke er det, hun vil have. Det samme gælder, hvis du faktisk er rigtig god til at kreere spitzenklasse indhold, men der bare ikke helt er nok af det, til at du får den ønskede opmærksomhed fra Google.

Kunsten at forføre den mystiske søgemaskine er for mange nærmest en videnskab i sig selv. Det kræver træning, og du skal også være helt skarp på, hvad det er for nogle behov, hun har. Nu er du måske ved at føle dig lidt intimideret af den kræsne kvinde, der stadig står kostbart og venter i baren. Du skal dog ikke lade dig skræmme. Det kan kræve nogle forsøg, før du gør hende blød i knæene. Når først du har fået helt styr på, hvordan hun skal tackles, kan du få rigtig meget ud af det på lang sigt. Hvis du fortsætter lidt endnu, får du nogle håndgribelige tips til, hvordan du forfører Google med en synergi af kvantitet og kvalitet.

Giv Google det, hun hungrer efter

Hvis du gerne vil tage et skridt op af rangstigen, når det gælder Google, er du nødt til at give hende det, hun virkelig vil have. Ellers falder din indsats til jorden. Du skal have skruet op for charmen og være opmærksom på, at kvantitet og kvalitet er lige vigtige egenskaber, når du skal skrive tekster til din hjemmeside. Når begge er til stede, skabes der nemlig en synergi, som er yderst attraktiv for Google.

Få styr på størrelsen

Lad os gribe fat i længden først. Det er egentlig rimelig simpelt. Enten er Google tilfreds med længden, eller også er hun ikke. Længden er dog noget, du selv kan arbejde en hel del med. Det er blot at sætte sig til tastaturet og komme i gang med lidt fingerarbejde.

Vil du gerne have en bestemt målestok at gå efter, er det vigtigt at understrege, at det er meget forskelligt, hvilken længde der skal til, før Google overhovedet overvejer at ænse dig. Det afhænger nemlig i høj grad af, hvad det er for en scorereplik, du er ved at strikke sammen for at imponere hende. I søgemaskinernes verden betyder det, at der er forskellige tommelfingerregler for længden på en tekst, alt efter om der er tale om en kategoritekst, produktbeskrivelse, blogindlæg eller affiliate content.

Kategoritekster

Som tommelfingerregel anbefaler vi en længde på 500 til 1.000 ord, hvis du skal lave en tekst til en kategoriside på din hjemmeside eller webshop. Hvis du sidder med sølle 100 ord eller slet ikke har noget, kan det virke uoverskueligt at skulle diske op med 1.000 ord. I nogle tilfælde kan du fx nøjes med 500 ord, før Google giver sig hen til dig. Det afhænger dog typisk af, hvor mange andre tilbedere der forsøger at charmere sig ind på Google i forhold til det pågældende søgeord.

Produktbeskrivelser

Når du begynder at gøre et godt indtryk med kategoritekster af en passende længde, der får Google til at kigge lidt i din retning, skal du til at gå lidt mere ned i dybden. Du er nødt til at få sat ord på, hvad det egentlig er for nogle kompetencer, du har. Har du en webshop, skal du tænke over dine produktbeskrivelser. De er nemlig med til at give et bedre helhedsindtryk af din hjemmeside, som Google jo er i færd med at nærstudere. Når Google begynder at kigge nærmere på dine produktbeskrivelser, anbefales det, at de har en længde på 100 til 300 ord pr. produktbeskrivelse.

Blogindlæg

Du kan også tryllebinde Google ved at skrive blogindlæg om noget, der er relevant for hende. Her skal du også tænke på længden, da det er noget, hun vil lægge vægt på i sin vurdering af, om du er værdig til at komme på hitlisten. Længden er dog lidt en sjov fætter her, da det handler meget om, hvad det egentlig er for et emne og søgeord, du prøver at imponere med. Skal du imponere med det helt rigtige blogindlæg, skal du være forberedt på, at de skal have en længde på 500 til 5.000 ord. Det er en meget stor variation, og det kan være lidt svært at vurdere, hvad der vil falde i Googles meget kræsne smag. Det kan kræve lidt forarbejde og et par forsøg, før du finder den ideelle længde, der gør Google tilfreds.

Affiliate content

Arbejder du med affiliate marketing, er dit indhold afgørende for, om Google lægger mærke til dig. Der er rigtig mange om buddet, og det stiller store krav til både kvalitet og kvantitet. Kravene til længden afhænger selvfølgelig i høj grad af, hvilken branche du befinder dig i. Alt andet lige vil du skulle diske op med en større (indholds)pakke, hvis dit levebrød er at henvise folk til forsikringer, lån eller a-kasser, end hvis du tjener til dagen og vejen ved at sælge træningsudstyr, der er en mindre konkurrencepræget niche.

Tommelfingerreglen for affiliate content er således elastisk i metermål. Vil du gerne være Googles udkårne inden for affiliate marketing, skal du kunne præstere mellem 1.000 og 10.000 ord. Du kan se et godt eksempel på en affiliate-side, der bruger indhold som sin primære indholdsmotor på Produktzoom.

Størrelsen kan lyde som en nem disciplin at mestre, hvis bare du disker op med en masse kalorietomme ord. Det bliver dog en udfordring, når du både skal levere den rette længde og en portion indhold, der skaber værdi for dem, der skal læse det. Googles hjerte er nemlig brolagt med en yndefuld kombination af længde og kvalitet. Længden alene er ingenting værd, hvis du ikke har kvaliteten med. Hun er nemlig ikke helt dum, hende Google.

Gørelsen er noget, du skal tage meget seriøst

Kvaliteten er en af de hårde discipliner. Her skal du virkelig have styr på dine scorereplikker, ellers kan din indsats falde helt til jorden. Hvis du er lidt for smart i en fart og tror, du kan det hele, vil du hurtigt blive væltet af pinden, når du prøver at bejle til Google. Google kan være svær at gøre tilfreds. Der findes ikke et entydigt svar på, hvilket niveau kvaliteten skal have, når du skriver indhold til din hjemmeside eller webshop.

En tommelfingerregel er et skrotte copy-paste-metoden og fokusere på unikt indhold.

Unikt indhold kan dog være et fluffy begreb. Vi vil derfor gerne hjælpe dig med nogle strategier, du kan gøre brug af, når du skal imponere Google med kvaliteten på dine tekster.

Strategi #1 – Hvem er det, du henvender dig til?

En af de første strategier er at koncentrere dig om, hvem det egentlig er, du prøver at charmere. Det kan godt være, du prøver at leve op til de mange krav, Google måtte have. Enhver bejler ved dog, at veninderne har en stor indflydelse på, om du bliver accepteret eller ej. Hvis du udelukkende lukker irrelevant gøgl ud, vil Googles veninder hurtigt kunne gennemskue din hensigt, og det giver dig ikke mange point. Tværtimod vil det højst sandsynligt give minuspoint.

Når vi snakker SEO, betyder det, at du skal tænke på, hvem det er, dine kunder er. Anse kunderne som veninderne med de stirrende blikke. Hvis det er noget ligegyldigt pladder, du får skrevet på din hjemmeside, vil kunderne hurtigt gå videre til en anden hjemmeside, hvor der er mere værdi at hente for dem. Det kan sagtens være tilfældet, selvom du måske har store og lange tekster, som Google finder en smule interessant.

Du skal nøje overveje, hvordan du får præsenteret dig selv og dine produkter eller ydelser over for kunderne. Hvis vi vender tilbage til metaforen om Google som den flotte kvinde i baren, skal du give hende lige præcis det, hun vil have. Du skal dog huske at tænke på, hvad det er, veninderne vil høre, før du bliver betragtet som en potentiel bejler.

Strategi #2 – Beskriv med passion, hvad det er, du kan

Det er vigtigt, at du ikke vildleder kunderne med en masse fancy fraser, hvis du ikke kan leve op til det. Hvis du ikke kan kitesurfe, skal du ikke sige, du kan kitesurfe. Kan du nogle andre fede ting, er det selvfølgelig det, du skal fokusere på. Her er det vigtigt, du beskriver det, du kan, med passion og indlevelse. Det virker mere troværdigt og autentisk, hvilket kunderne helt sikkert vil finde interessant. Det skal dog stadig være sådan, at andre kan forstå, hvad det er, du taler om. Bliver det alt for implicit og teknisk, kan du hurtigt hægte mange af kunderne af. Det handler om at finde en balance, hvor du får udtrykt, hvad det er, du kan, uden at virke for overlegen og bedrevidende.

Strategi #3 – Fokuser på det, der forventes, samtidig med det, der adskiller dig fra mængden.

Når du skal imponere kunderne med dine færdigheder, er det en fordel, at du bruger de tricks, der hører til i din branche. Du skal selvfølgelig fokusere på de færdigheder, hvor du kan brillere. Samtidig er det en fordel, hvis du kan noget unikt. Det giver dig nemlig mulighed for at skille dig ud fra mængden af de mange bejlere, der prøver at møve sig ind foran dig. Er du ligesom alle de andre, forsvinder du i mængden, og du vil ikke gøre et indtryk.

Kort sagt skal du give udtryk for alle de smarte og unikke ting, du kan, så det giver mening for kunderne. Det skal være noget, de synes lyder spændende og interessant, og som de gerne vil høre mere om. Det skal dog også være noget, der er relevant for Google, for at du virker spændende i hendes optik. Er du relevant både for kunderne og Google, har du gjort et godt stykke arbejde.

Andre bejlere har fundet opskriften på en succesfuld SEO-scoring

Det er en svær nød at knække, når du gerne vil charmere dig ind på Google med en topplacering. Der er flere ting, du skal tage hensyn til, som måske på papiret kan virke enkelt, men i virkeligheden ikke er det. Vi vil gerne skære helt ind til benet.

Du skal skrive så meget som muligt, men det, du skriver, skal (selvfølgelig, fristes vi til at sige) være relevant.

Er det en gang plidderpladder, du skriver side op og side ned om, kan du være helt sikker på, at din indsats ikke vil bære frugt.

Nu kommer vi til den lidt mere tekniske del. Det er nemlig ikke noget, vi bare finder på. Der er flere undersøgelser, som viser, at der er en korrelation mellem længden på en tekst, og hvor højt den rangerer på Google. Når vi har med korrelationer at gøre, skal du være opmærksom på, at det ikke altid er sådan, at længere content afføder en bedre rangering på Google. Når der er en korrelation mellem længden på content og din placering på Google, handler det mere om, at der er en tendens til, at længere content rangerer bedre på Google end kortere content. Dette har (score)guruen Brian Dean og CanIRank blandt andet kortlagt.

Nu tænker du måske, at du skal hamre løs på tastaturet for at få den bedste placering på Google. Som tidligere nævnt er størrelsen ikke nok. Der skal også gørelse til. Du bør som udgangspunkt altid have dine kunder for øje, når du laver indhold. Det skal være relevant og skabe værdi for dem.

Kan du lave godt og relevant indhold med en passende længde, hvor du kommer omkring de væsentlige emner og områder, samtidig med at du benytter de rigtige søgeord, vil du være godt på vej til at imponere Google.

Hold øje med nye bejlere, der kan stjæle Googles opmærksomhed

Nu har vi været omkring den lidt mere (vil nogen mene) tørre del af SEO. Er du nået til et punkt, hvor du har fået styr på både størrelse og gørelse, skal du ikke tro, at du blot kan læne dig tilbage, nu hvor du har fået Google på krogen. Google kræver en del opmærksomhed, og det er bestemt ikke altid en dans på roser. Der kan nemlig komme nye bejlere til, som prøver at charmere sig ind på Google og snuppe din topplacering.

Du skal hele tiden holde dig opdateret på konkurrenter, der kan melde sig på banen, når du mindst venter det. De kan hurtigt stjæle dit spotlight, og pludselig er du ikke så spændende mere, som du egentlig troede.

Her handler det om, at du kigger indad. Hvad kan du gøre bedre for at få Googles opmærksomhed igen? Det kræver måske, at du starter forfra med at charmere dig ind på Google. Kommer der en konkurrent, der kan tilbyde en unik service eller vare, kan det hurtigt blive noget, som kunderne foretrækker. Hvis du også kan tilbyde denne unikke service eller vare, bør du straks kommunikere det ud i dine tekster. Det handler hele tiden om at have talegaverne i orden og holde sig opdateret. Husk, at det både drejer sig om størrelse og gørelse, selvom du måske er nødt til at tænke ud af boksen for at komme tilbage på toppen.

Kan du ikke udtrykke dig, så det fanger Google og kundernes opmærksomhed, kan det være svært at gøre et indtryk. Størrelsen og gørelsen er hele tiden i spil, da der altid er en risiko for at blive udfordret af konkurrenter. Du skal derfor hele tiden pleje forholdet til Google. Får hun den opmærksomhed, hun søger, eller er du faldet lidt af på den?

Har du problemer med at charmere dig ind på Google og kunderne, kan du have brug for en (content)scorecoach. Hos TEXTA kan vi give dig råd og vejledning til, hvordan du får blæst Google bagover med din synergi af størrelse og gørelse. Vi kan være din wingman, når du har brug for assistance i baren til at imponere Google og dine kunder. Skriv en kommentar, eller kontakt os, hvis du har brug for hjælp til at få fat i Google.

Senior Content Specialist

Line Hansen Gade

Line arbejder som Senior Content Specialist. Hun er samtidig vores ekspert inden for e-mail og permission-marketing.

Log in with your credentials

Forgot your details?