Hvad betyder Landingpages?
En landingpage er det engelske begreb for det, der på dansk hedder en landingsside. Kort fortalt er det den hjemmeside, du lander på, når du har trykket dig ind på et link. Det er den side, du lander på så at sige. En landingpage refererer derfor ikke til en specifik side, men kan være ethvert website, du som bruger bliver ledt hen til ved at trykke på et link.
Et link behøver ikke være fra en hel tekst, men er faktisk som regel nærmere de link, som søgeresultaterne på Google eller andre søgemaskiner, men som regel Google, er bundet op om. Det betyder, at når du skriver et søgeord eller -streng ind i Googles søgebjælke og derefter trykker på et af resultaterne, som du vurderer er relevant, vil hjemmeside, du bliver ledt videre til, være landingpagen.
Gør din landingpage relevant
Når du er landet på lige præcis denne side, er det, fordi vi har forsøgt at gøre siden så relevant for dig som muligt, da du gerne har villet gøre dig lidt klogere på, hvad landingpages eller landingssider er. Og nøjagtigt det samme er vigtigt at have i baghovedet, når du designer den hjemmeside, du vil have, at internettets brugere skal lande på og eventuelt foretage en handling på.
Sørg derfor for, at indholdet på din side stemmer overens med, at brugerne overhovedet er landet hos lige præcis dig. At indholdet stemmer overens, kan for eksempel indebære velskrevne, informative og vedkommende tekster, flotte produktbilleder eller velredigerede videoer med tilhørende relevante tags.
Når en Google-søgende har trykket sig ind på dit link og er landet på din side, må vi gå ud fra, at vedkommende har vurderet, at der er relevant information at komme efter. Det bør og skal du leve op til i dit indhold, så du bliver fundet på og husket for det rigtige.
Da de fleste landingssider bliver besøgt via Google, er det vigtigt, at Google ikke begynder at vurdere dig og din hjemmeside som irrelevante og placerer din side længere nede i søgeresultaterne. Det handler nemlig ikke kun om at blive fundet, men også om at blive fundet for det rigtige. Det tager ikke de fleste Google-brugere ret mange sekunder, før de har vurderet, om din side er relevant for deres søgning.
Og hvis din butiksdør mest af alt er en svingdør, hvor de besøgende får øje på rengøringsartikler, når de var på udkig efter rawlplugs, ja, så smutter kunderne lige så hurtigt, som de kom.
Landingpages kan bygges i forskellige programmer
En af de helt store fordele ved en landingpage er, at det ikke er tvingende nødvendigt, at du er programmør, før du kan få din hjemmeside op at køre. Du kan for eksempel begynde at designe og opsætte din hjemmeside som en HubSpot-landingpage eller i et Open Source-program som en WordPress-landingpage.
Du kan med fordel prøve dig lidt frem for at finde ud af, hvor du føler dig mest tryg og komfortabel. HubSpot er ikke gratis, men du får ved dit køb en solid onboarding, så du kan føle dig hjemme i programmet. Programmerne har mange af de samme features, men det er ikke sikkert, at de taler lige meget til dig. I sidste ende handler det om, at du får lavet et hjemmesideresultat, der kan føre til, at de besøgende føler sig hjemme og udfører den handling, du ønsker, fx at blive klogere på et emne, foretage et køb eller tage stilling til en sag.
Og netop handling er et af de helt centrale begreber, når det handler om landingpages. Du kan som en del af dit link nemlig opfordre den læsende til at udføre en handling igennem meget få ord. Det kunne være det bydende ’køb her’ eller ’læs med her’, som fortæller den besøgende, hvad vedkommende kan forvente at finde af indhold på lige netop din side. At opfordre til handling kaldes også for Call To Action (CTA) og er et vigtigt middel til at få den besøgende skubbet i retning af at foretage sig noget aktivt.