Hvad betyder Konverteringsrate?
En konverteringsrate viser, hvor mange besøgende på en hjemmeside der konverterer deres besøg til en bestemt handling. Den giver altså udtryk for, hvor mange der går fra at være passive besøgende til at blive enten kunder, medlemmer eller andet. Det er en af de Key Performance Indicators (KPI), som oftest benyttes af mange forskellige typer af hjemmesider til at måle hjemmesidens præstation.
Hvad betyder konvertering?
Når man taler om en konverteringsrate, skal man først og fremmest have styr på, hvad der egentlig definerer en konvertering. For hvad betyder konvertering på en hjemmeside? Generelt kan man definere en konvertering som en aktiv handling på en hjemmeside, som dermed konverterer besøgende fra passive til aktive.
Eksempler på konverteringer kan være køb af varer og servicer, tilmelding til et nyhedsbrev, download af en e-bog, visning af en video, tilmelding til en begivenhed osv. Dette skaber en værdi for den virksomhed eller person, som står bag hjemmesiden.
De fleste tænker på køb via en webshop som det eneste eksempel på en konvertering, når de tænker på konverteringsrate. Dette er da også mest naturligt, da det skaber en direkte værdi for virksomheden gennem et salg. En konvertering behøver dog ikke altid at have en direkte effekt på bundlinjen. Det kan nemlig også have værdi for virksomheden at få besøgende til at tilmelde sig et nyhedsbrev eller downloade informationsmateriale, som senere kan konverteres til køb.
Beregn konverteringsrate nemt og hurtigt
Nu, hvor du har styr på, hvad en konvertering betyder, er det tid til at beregne konverteringsraten for din hjemmeside. Det er heldigvis ganske nemt og hurtigt at regne ud, når du har indhentet data for antal besøgende og antal konverteringer.
En konverteringsrate angives altid i procent og giver udtryk for, hvor stor en del af de besøgende på en side der konverterer deres besøg til en aktiv handling. Du kan beregne konverteringsraten med denne enkle formel:
Konverteringsrate = antal konverteringer / antal besøgende x 100
Hvis du f.eks. har haft 1.000 besøgende på din hjemmeside i løbet af en måned, og 30 af disse besøg har ført til en konvertering, kan du beregne din konverteringsrate med formlen:
Hvad er en god konverteringsrate?
Det gyldne spørgsmål, når man har beregnet sin konverteringsrate, er: Hvad er en god konverteringsrate? Der er desværre ikke noget enkelt svar på dette spørgsmål, da det kan variere meget og afhænge af, hvilken type hjemmeside man har, og inden for hvilken branche man opererer.
Man skal også huske på, at en høj konverteringsrate ikke altid er lig med en høj omsætning eller mange konverteringer. Hvis man kan generere mange besøgende, kan man stadig opnå et større antal samlede konverteringer på trods af en lav konverteringsrate. Hvis man kan generere mere trafik på sin hjemmeside med en lavere konverteringsrate, kan det stadig føre til flere konverteringer.
Det er svært at sætte et nøjagtigt tal på, hvad en god konverteringsrate er, men hvis man f.eks. ser på konverteringsrater for webshops, har succesfulde webshops typisk en konverteringsrate på 2-3 %. Vil du have gode tips til, hvordan du kan forbedre din konverteringsrate, anbefaler vi dette webinar.
Optimering af konverteringsrate
Som ejer af en webshop eller hjemmeside, hvor man ønsker at få sine besøgende til at foretage en bestemt handling, er det altid vigtigt at holde øje med sin konverteringsrate. Det er essentielt for hjemmesidens succes, at man forsøger at gennemføre optimering af konverteringsraten løbende.
Når man måler sin konverteringsrate, er det ofte værd at opdele beregningen på forskellige kanaler, så man bedre kan analysere trafikken på sin hjemmeside. Det er f.eks. værd at opdele besøgende efter organisk og betalt trafik og måle konverteringsraten på de forskellige kanaler. Ofte vil man have en lavere konverteringsrate på organisk trafik, som til gengæld typisk er gratis at skabe.
Optimering af konverteringsraten er en videnskab i sig selv, og der er mange forskellige muligheder for at foretage såkaldt Conversion Rate Optimization (CRO). Med den rette strategi og balance mellem forskellige tiltag, er man dog godt på vej mod at nå sine mål for konverteringsraten på sin hjemmeside.