Hvad betyder KPI?
KPI (Key Performance Indicator) betegner de forskellige områder, som er vigtige at arbejde med og udvikle for at tage forretningen til det næste niveau. Det er virksomheden selv, der vurderer hvilke områder, der er relevante.
Succes med KPI
KPI øger produktiviteten gennem større motivation. For at sikre, at virksomhedens mål bliver opnået, kan KPI’er bruges som løbende evaluering. På den måde kan der, om nødvendigt, rettes i for eksempel tilgangen, så arbejdet kommer på rette spor igen.
For at sikre, at virksomhedens KPI’er bliver en succes, skal målene være defineret med præcision. Med fordel kan målene være SMART-mål (Specific, Measurable, Attainable, Relevant, Time bound).
Det er en god idé at starte med at liste de ting, man vil forbedre i virksomheden. Øverst kan man skrive, hvilket område, der er tale om, og lige under kan man liste de ting, der skal forbedres på området. De overordnede områder kan være marketing eller salg, og punkterne under disse kan for eksempel være dem, der skal føre til mere salg.
Eksempler med KPI
Hvis man for eksempel har en webshop og ønsker at øge sit salg/have en højere omsætning, kan man opnå dette gennem online marketing, hvor særligt SEO-arbejde kan være et essentielt redskab.
Man kan gøre fokusområderne særligt specifikke med SMART-mål, så virksomheden formulerer sine mål mere præcist. Man kan for eksempel specificere, hvor mange salg virksomheden ønsker at opnå hver måned, eller hvor mange procent virksomheden ønsker at øge omsætningen med hver måned.
Hvis dette eksempel er relevant for din virksomhed og dine mål, bør SEO-arbejde være en del af din content marketing-strategi. Hvis du er mere nysgerrig på SEO, kan du få 10 tips om SEO-tekster, der skyder dig til toppen af Google, her. De vil helt garanteret hjælpe dig med at opnå dine mål.