Hvad betyder benchmarking?

Benchmarking er et analytisk værktøj og evalueringsmetode, hvor virksomheder sammenligner sig selv med andre virksomheder på et eller flere parametre. Formålet med værktøjet er at forbedre virksomheden i forhold til det benchmark, som du finder ved at se på andre virksomheders nøgletal på forskellige områder.

Det kan dermed virke som en rettesnor, som kan gøre virksomhedens mål mere konkrete og realistiske. I dette indlæg ser vi nærmere på, hvad evalueringsmetoden helt præcis indebærer, og på hvilke områder du kan implementere det i din egen virksomhed.

Benchmarking betydning

Værktøjet er blevet brugt i mange år af både virksomheder og institutioner, som har haft et mål om at forbedre sig på forskellige områder. Den specifikke benchmarking betydning kan variere fra virksomhed til virksomhed, og der er mange forskellige nøgletal og parametre, du kan benytte i en benchmark-analyse.

Et specifikt benchmarking-eksempel er en virksomhed, som kigger på omsætningen hos markedslederen i branchen. Dette bruges som et benchmark for virksomheden og altså en rettesnor for, hvad virksomheden gerne vil opnå. I denne benchmarking-analyse kan du også se på mere specifikke produktlinjer, og se hvordan konkurrerende virksomheder producerer disse produkter, og hvilke omkostninger de har i produktionen af dem. Det kan også være kommuner, som benytter det analytiske værktøj ved f.eks. at sammenligne beskæftigelsestal med andre kommuner.

Intern benchmarking

Benchmarking er ikke kun et analyseværktøj, som kan bruges til at sammenligne en virksomhed med andre virksomheder. Du kan også benytte intern benchmarking, hvor du f.eks. kan sammenligne forskellige afdelinger med hinanden.

Intern benchmarking er dermed et mere tilgængeligt og nemmere værktøj at benytte, da du relativt nemt og hurtigt kan finde frem til de oplysninger, du har brug for i din egen virksomhed. Du kan f.eks. lave benchmarking for sygefravær, medarbejdertrivsel og en række KPI’er, som er interessante for virksomheden at holde øje med.

Benchmarking-eksempel: best practice

Et typisk benchmarking-eksempel, som benyttes af virksomheder og institutioner i mange forskellige brancher og sektorer, er best practice-benchmarking. Som navnet antyder, handler det ganske enkelt om at sammenligne din virksomhed med de bedste i branchen. Det kan igen være på en række forskellige parametre og områder, du sammenligner dig med de førende i branchen.

Inden for content marketing vil det ofte være oplagt at bruge best practice-benchmarking som et led i at analysere og evaluere indholdet på din hjemmeside. Skaber det samme trafik som de mest succesfulde sider, og interagerer brugerne lige så meget med siden som de førende i branchen? Hvis det ikke er tilfældet, og din hjemmeside ikke klarer sig lige så godt som de bedste, kan du gå ind og analysere forskellige parametre og vurdere, hvor der kunne være plads til forbedring.

SEO-benchmarking

Det er også muligt at benchmarke, når du analyserer virksomhedens markedsføringsstrategi, og her kan det være et ganske stærkt værktøj. Hvis du f.eks. benytter sig af e-mailmarketing som en del af din overordnede markedsføringsstrategi, kan evalueringsmetoden være et nyttigt værktøj at benytte sig af. Du kan f.eks. lave benchmarking for nøgletal såsom konverteringer fra de udsendte e-mails.

En anden mulighed er at benytte sig af SEO-benchmarking, som kan bruges til at forbedre virksomhedens resultater inden for SEO. Der er et væld af muligheder for at benytte benchmarking inden for SEO, men det handler i bund og grund om at sammenligne virksomhedens nuværende SEO-strategi med f.eks. konkurrenters, markedslederes og internt.

SEO-benchmarking kan bl.a. indebære søgeordsanalyse, hvor du kan se, hvordan konkurrenter klarer sig på specifikke søgeord i Googles søgeresultater. Det kan give et overblik over konkurrencen for søgeord og måske også give inspiration til at finde lignende søgeord, hvor konkurrencen ikke er lige så stor. Du kan også se nærmere på trafikken hos dine konkurrenter og sammenligne den med trafikken på din egen hjemmeside for at spotte muligheder for at forbedre din side.

Det kan også blot indebære, at du læser indholdet på dine konkurrenters side, så du kan få en idé om, hvilke emner de skriver om. Du kan med fordel lægge mærke til, hvordan teksten opbygges, og hvordan der linkes til andre sider, så du kan få inspiration til at skabe godt indhold på din egen side.

Bliv ringet op