Hvad betyder E-bog?
En e-bog er en elektronisk bog, der findes online eller digitalt, og som du kan læse på din telefon, tablet, computer eller e-bog-reader. E-bøger kan i mange sammenhænge bruges strategisk i marketingsammenhænge. Content marketing har nemlig i de seneste år været her, der og alle vegne i marketingbranchen, og en e-bog er et oplagt eksempel på content, der kan fungere rigtig godt som effektiv content marketing, hvis du går rigtigt til værks.
Content marketing handler nemlig om at producere indhold, der både er relevant og fungerer sælgende uden at være en egentlig salgstale, og netop det kan e-bøger, hvis de skrives rigtigt.
Dertil er e-bøger et eksempel på det, man i marketingbranchen kender som inbound marketing, idet gode e-bøger kan være værdiskabende og rumme relevant kvalitetsindhold, som kan tiltrække potentielle nye kunder, og som søgemaskiner som blandt andre Google typisk honorerer, hvis kvaliteten er tilstrækkelig.
Mange danskere søger nemlig information online, hvis de er interesserede i et specifikt emne, og hvis din virksomhed formår at have tilgængeligt materiale, der både er oplysende, lærerigt og samtidig kan gøre reklame for din virksomhed, har du fat i den lange ende.
Lav en gratis e-bog
Hvis man laver lidt research, vil man hurtigt opdage, at mange brands har en gratis e-bog liggende på deres websites, som potentielle forbrugere let og nemt kan få adgang til, hvis de søger information om et givent emne. E-bogens indhold er typisk oplysende og lærerigt, og i mange sammenhænge handler den ikke om det specifikke brands egne produkter eller ydelser.
Et eksempel kunne være en virksomhed, der producerer og sælger plæneklippere og har en tilgængelig e-bog, som fortæller om græssorter, og hvordan man bedst sår, vander og plejer disse.
E-bogens emne er oplysende og brugbart for dem, der står over for at skulle så en ny græsplæne, og selvom emnet ikke direkte relaterer sig til virksomhedens plæneklippere, kan e-bogen introducere til virksomhedens produkter og gøre opmærksom på dem.
E-bogen er relevant i de sammenhænge, hvor en forbruger er interesseret i mere dybdegående viden om et emne og ønsker at læse mere materiale end blot den smule information, der kan stå på en hurtig Google-søgning. Det kunne for eksempel være den nybagte mor, der søger viden om mos og mad til babyer og finder information om dette i en e-bog udgivet af en virksomhed, der sælger tallerkener, kopper og skeer til børn.
I dag kan man finde e-bøger om stort set alle tænkelige emner, og derfor er konkurrencen stor. Man bør derfor stille store krav til kvaliteten, hvis man har planer om at kaste sig ud i at lave en e-bog. Foruden alle de e-bøger, man kan finde på diverse brands websites, findes der også mange på eReolen, ligesom mange låner en e-bog på biblioteket.
E-bøger henvender sig til en særlig målgruppe
E-bøger er i mange tilfælde et såkaldt long read, og derfor henvender de sig heller ikke til alle målgrupper, når det kommer til marketing. Der findes nemlig de målgrupper, der foretrækker at få informationer serveret hurtigt og let, og disse typer vil sjældent kaste sig over at læse en e-bog, der ofte er længere og tager længere tid at komme igennem.
E-bogen henvender sig derfor typisk til et segment med meget stor interesse for det emne, bogen drejer sig om, og typisk vil bogens indhold skulle vinkles, så læseren får værdi ud af at investere tid i at læse bogen. Det er derfor vigtigt, at e-bogen ikke blot bliver en sludder for en sladder, men derimod serverer læseren for noget indhold, de reelt kan bruge. På den måde vil indtrykket af e-bogen også stå stærkere efterfølgende.