Hvad betyder E-commerce?

Oversat til dansk betyder e-commerce e-handel og er en forkortelse af ordene Electronic Commerce. Det er betegnelsen for at købe noget online – hvad end det er på en hjemmeside, en app eller på de sociale medier.

E-commerce indbefatter heller ikke kun fysiske produkter. Tager man udgangspunkt i musik, kan du altså både:

  • Købe en guitar
  • Booke dig ind hos en musikunderviser
  • Lave en abonnementsaftale til en musik-streamingtjeneste.

Varen differentierer fra et fysisk produkt til en service eller en aftale, men sælges alle online.

E-commerce som dominerende handelskanal

Handelen på nettet er i markant vækst, og flere og flere forbrugere vælger e-commerce, når de skal handle alt fra dagligvarer til boliginteriør. I Danmark blev der ifølge Dansk Erhverv sat rekord for 2021, hvor danskerne handlede for 93,8 milliarder kroner, og onlineforbruget er derfor stadfæstet som den fortrukne handelsvej.

Særligt bekvemmeligheden ved e-commerce er en dominerende faktor, der gør, at stadig flere vælger at handle online. Man kan bestille sine varer uden at skulle bevæge sig udenfor, det er også nemt at finde, hvad man søger, når man kan bruge internettets søgemaskiner, og så er prisen ofte lavere, da den ikke skal dække omkostninger, der følger med en fysisk butik.

Hvilke fordele er der ved e-commerce for virksomhederne?

E-commerce giver virksomheder mulighed for at kunne tilbyde sine kunder et stort udvalg af varer, som måske ikke ville kunne stå på hylderne i en fysisk shop. Det bliver også nemmere at give beskrivelser af det produkt, der sælges, og lede de besøgende hen til de produkter, man ønsker gennem content marketing.

Målgruppen udvides også, fordi en webshop ikke er geografisk forankret, så man kan lettere nå ud til kunder som sidder rundt omkring i verden.

Med sider som Google åbner e-commerce op for nye måder, webshoppen kan blive fundet på. Med 5,8 milliarder søgninger om dagen kan virksomheden, gennem content-strategier som link building og SEO, trække sine kunder ind på sit site. Det forstærker muligheden for at sælge sit produkt til forbrugere, men skaber også en større konkurrence virksomhederne imellem.

E-commerce er altså en udpræget fordel for forbrugeren og virksomheden og skaber mulighed for en lavere omkostning og pris på varen. Fordelen ved at kunne finde et bredere udvalg af varer og den hurtige levering skaber en øget bekvemmelighed for forbrugeren.

Læs også mere om advertorials og outreach.

 

Bliv ringet op