Hvad betyder Lokal SEO?
Lokal SEO handler om at søgemaskineoptimere ud fra lokale søgeord. Det er relevant for virksomheder, hvor geografi spiller en væsentlig faktor, imens det er mindre relevant for eksempelvis webshops, der sender til hele landet.
Lokal SEO er altså blandt andet vigtigt i restaurations- og håndværksbranchen, for hvis man søger efter en VVS’er eller leder efter en god café, er det som regel vigtigt for én, hvor i landet søgeresultaterne befinder sig.
Dette er du som virksomhedsejer nødt til at forholde dig til, for driver du en bar i Odense, er det essentielt, at du dukker op i søgeresultaterne, når folk leder efter steder at gå ud i Odense. Du kan til gengæld ikke bruge det til noget, at folk finder din hjemmeside, når de skal drikke drinks i Sønderborg. Og her kommer lokal søgemaskineoptimering ind i billedet.
Man kan arbejde med lokal søgemaskineoptimering på flere forskellige måder. Nedenfor kigger vi lidt nærmere på nogle af de tiltag, der hører ind under kategorien lokal SEO.
Lokal SEO – de første step
Med Google Maps har brugerne mulighed for at søge efter eksempelvis restauranter i nærheden. Står der en sulten Google-bruger i Odense, vil du som restauratør gerne have, at vedkommende besøger netop din forretning. For at vedkommende skal have chance for at finde din restaurant på Google Maps, kræver det, at du har opdateret dine oplysninger i Google My Business.
Du kan nemt og hurtigt tilføje oplysninger om din virksomhed i Google My Business, og allerede dér har du øget dine chancer for at blive fundet af en Google Maps-bruger eller to.
Herudover bør du sikre dig, at der er styr på din virksomheds kontaktoplysninger på tværs af platforme. Sørg for, at der står det rigtige virksomhedsnavn, den rigtige adresse og det rigtige telefonnummer – både på din hjemmeside, Trustpilot, sociale medier, Krak og andre steder, disse oplysninger fremgår.
Dette er vigtigt, dels fordi det gør det nemmere for dine potentielle kunder at kontakte dig, dels fordi du hjælper Google med at finde ud af, hvor du befinder dig. Når Google crawler din hjemmeside, hjælper adressen med at placere din forretning rent geografisk, og søgemaskinen har derfor nemmere ved at regne ud, hvornår det er relevant at fremhæve netop din forretning i søgeresultaterne.
Lokal SEO med søgeord
Som du sikkert ved, handler søgemaskineoptimering i høj grad om at gøre brug af relevante nøgleord. Det gælder også, når det kommer til lokal SEO, som derfor også bør være en del af din content marketing-strategi.
Hvis du driver en VVS-virksomhed i Sønderborg, skal du sørge for, at dette fremgår tydeligt på din hjemmeside. Det er ikke nok, at du skriver en masse om, hvad du kan, og at man i bunden kan læse din adresse. Nej, det skal være tydeligt, at du befinder dig i netop Sønderborg.
Som altid, når det kommer til SEO, gælder det ikke om at overgøre det og skrive ”VVS’er i Sønderborg” 724 gange på din hjemmeside. Men det er vigtigt at nævne, hvor du hører til, og hvilke geografiske områder du servicerer. Ellers har hverken søgemaskinerne eller brugerne nogen jordisk chance for at finde ud af, om du er den rette at kontakte, når håndvasken er gået i stykker.
Som du sikkert ved, handler søgemaskineoptimering i høj grad om at gøre brug af relevante nøgleord. Det gælder også, når det kommer til lokal SEO, som derfor også bør være en del af din content marketing-strategi.
Hvis du driver en VVS-virksomhed i Sønderborg, skal du sørge for, at dette fremgår tydeligt på din hjemmeside. Det er ikke nok, at du skriver en masse om, hvad du kan, og at man i bunden kan læse din adresse. Nej, det skal være tydeligt, at du befinder dig i netop Sønderborg.
Som altid, når det kommer til SEO, gælder det ikke om at overgøre det og skrive ”VVS’er i Sønderborg” 724 gange på din hjemmeside. Men det er vigtigt at nævne, hvor du hører til, og hvilke geografiske områder du servicerer. Ellers har hverken søgemaskinerne eller brugerne nogen jordisk chance for at finde ud af, om du er den rette at kontakte, når håndvasken er gået i stykker.