Hvad betyder Onlinemarkedsføring?
Onlinemarkedsføring er et paraplybegreb, der dækker over al den markedsføring, der foregår online. Altså digitalt, på det store internet, ude i den der sky. Mere nøjagtigt kan vi næsten ikke definere det, for onlinemarketing er mange forskellige ting.
Begrebet dækker blandt andet over diverse former for annoncering, som kan sammenlignes med almindelige avis- eller TV-reklamer, men også mere subtile former for markedsføring. Så for at besvare spørgsmålet ”Hvad er onlinemarketing?”, er vi næsten nødt til blot at sige, at begrebet henviser til alle former for markedsføring på nettet.
Forskellige onlinemarketingservicer
Hos Texta tilbyder vi diverse former for markedsføring online. I nogle tilfælde er der tale om markedsføring, der har til formål at øge en virksomheds salg. I andre tilfælde er formålet at øge kendskabet til et brand eller booste virksomhedens troværdighed og kundeloyalitet. I alle tilfælde gælder det, at noget – et produkt, en service eller et brand – skal promoveres.
Marketing online handler altså ikke kun om direkte salg, men også om mange andre ting. Fællesnævneren er, at man promoverer det ene eller andet – og at man gør det online.
Der findes mange forskellige onlinemarketingkanaler, herunder:
- sociale medier
- annoncer på websites
- betalt indhold i webmagasiner.
Der er dog også mere subtile former for onlinemarkedsføring. Det gælder for eksempel disciplinen linkbuilding, som indirekte kan bidrage til, at din hjemmeside står stærkere i søgemaskinernes søgelys – og at flere internetbrugere derfor bliver eksponeret for din virksomhed.
Onlinemarketing kan altså være mere eller mindre in your face, og nogle ting sker bag facaden. Er formålet at promovere din virksomhed eller dit produkt, er der dog stadig tale om markedsføring.
Hvordan lægger jeg en onlinemarkedsføringsstrategi?
Netop fordi onlinemarketing er så mange forskellige ting, kan det være svært at lægge en digital strategi. Hvor skal man starte, og hvor skal man slutte? Hvad er formålet, hvad skal prioriteres højest, og skal man klare markedsføringen selv eller få professionel hjælp? Der er mange spørgsmål, og der er desværre ikke noget endegyldigt svar på dem.
Det afhænger blandt andet af din virksomheds nuværende tilstand, af dit budget og af virksomhedens interne kompetencer, hvor og hvordan det giver bedst mening at sætte ind – og hvornår.
Én ting er dog sikker: Det gælder om at komme i gang. På den ene eller anden måde.
Hvis du færdes på internettet – og det gør de fleste efterhånden – giver det mening at arbejde med onlinemarkedsføring af virksomheden. For den lokale keramikshop er det måske Instagram, der skal holdes i gang. For en større konsulentvirksomhed kan det være onlineannoncering på LinkedIn, der er vejen frem.
Uanset hvad er der tale om en form for onlinemarketing. Og uanset hvad kan du få glæde af at sætte markedsføringen i system. Det kan du for eksempel gøre med vores gratis content plan-skabeloner.
Hvorfor vælge et onlinemarketingbureau?
Fordi det giver mening at overlade onlinemarkedsføringen til dem, der er gode til det, så du i stedet kan bruge din tid på dét, du er god til. Ved at få hjælp til onlinemarkedsføringen vil du sandsynligvis både opleve at få bedre resultater, og at de kommer hurtigere, end hvis du selv gik i gang.
Men som bekendt er markedsføring på nettet utroligt mange forskellige ting, og det er derfor sjældent nok at samarbejde med ét onlinemarketingbureau. Nogle er for eksempel specialiseret i influencermarketing, mens andre (læs: Texta) er specialiseret i content marketing. Inden for paraplyen af onlinemarkedsføring har hvert bureau forskellige spidskompetencer, hvilket naturligvis kun gør det endnu sværere for dig at finde ud af, hvor du skal sætte ind. Det beklager vi.
Fælles for onlinemarketingbureauerne er dog, at de arbejder professionelt med marketing online. Og igen er vi tilbage ved det der med at lade specialisterne tage sig af det, de er gode til, mens du tager dig af det, du er god til.
Hvad koster onlinemarkedsføring?
Det begynder næsten at blive pinligt, men endnu en gang må vi spise dig af med et enormt ukonkret svar. Det er simpelthen umuligt at svare på, hvad onlinemarkedsføring koster. Det afhænger af, hvilke konkrete onlinemarkedsføringsservicer der er tale om, hvor stort projektet og dine ambitioner er, og hvem du vælger som samarbejdspartner.
Har du brug for hjælp til onlinemarketing af dit website, til at finde hoved og hale i de mange muligheder eller til at udarbejde en onlinemarkedsføringsstrategi, må du endelig kontakte os. Vi ved, hvad vi selv kan hjælpe med, men også, hvornår vi skal sende dig videre til andre, der kan løse opgaven bedre end os.