Hvad betyder Leads?
Leads er et ofte anvendt begreb inden for salg og marketing, som ganske enkelt er en betegnelse for en potentiel kunde. Det er et essentielt begreb at kende til inden for onlinemarketing, da leads har afgørende betydning for at generere nye salg og udvide en kundebase. Det er altså vigtigt, at man har styr på sine leads og kan administrere dem bedst muligt. På denne side kan du få en grundlæggende introduktion til begrebet, så du får en bedre forståelse for den betydning, det har for din virksomhed.
Leads betyder salg og omsætning
At generere leads er en kerneopgave for både salgs- og marketingafdelingen i de fleste virksomheder. Det er nemlig gennem gode leads, at man kan skaffe nye salg til virksomheden, udvide kendskabet blandt målgruppen og sikre en højere omsætning og en løbende tilstrømning af nye kunder.
Hvad leads betyder i praksis, er der dog ikke altid enighed om. Kvaliteten vil nemlig altid variere, da nogle leads vil have mere potentiale for at føre til et salg, mens andre kan være næsten umulige at konvertere til en kunde. Der er dog uanset hvad bred enighed om, at man skal have adgang til kontaktinformationer til den privatperson eller virksomhed, som kan repræsentere en kunde. Du skal altså have adgang til navn og e-mail eller telefonnummer for at kunne kalde det et decideret lead.
Hvad er leadgenering?
At finde leads til sin virksomhed er altså en yderst vigtig opgave, som kan være afgørende for virksomhedens succes på både kort og lang sigt. Derfor er leadgenerering en kerneopgave, der skal sættes stort fokus på i virksomhedens salg- og marketingafdeling. Leadgenerering handler i bund og grund om at skabe nye leads til virksomheden ved at indhente kontaktoplysninger på nye potentielle kunder.
Men hvad er leadgenerering i praksis? Der er flere forskellige metoder, man kan benytte, men de handler alle i sidste ende om at skaffe kontaktoplysninger på nye potentielle kunder. Nogle af de metoder, der benyttes inden for leadgenerering, er bl.a.:
- content marketing
- download af en gratis e-bog med informationer og oplysninger om et specifikt emne
- tilmelding til webinarer eller onlinekurser
- tilmelding til et nyhedsbrev eller en serie af e-mails med viden og tips.
Fælles for alle disse metoder er, at de kan give dig adgang til kontaktoplysninger på dine nye leads. Det kræver selvfølgelig, at du beder om samtykke til at kontakte potentielle kunder, inden du faktisk kan ringe eller skrive til dem.
Brug Facebook i din leadgenerering
Et af de nyttige værktøjer, man kan benytte til at generere nye leads, er Facebook Lead Ads. Med denne funktion på Facebook kan potentielle kunder klikke på din annonce og hurtigt udfylde en kontaktformular. Facebook udfylder nemlig automatisk alle kontaktinformationerne med det samme, så det hele kan ordnes med få klik.
Du kan selv skræddersy kontaktformularen, så du får adgang til alle de mest relevante informationer om dine nye leads. Derudover er der mulighed for at synkronisere dem med dit CRM, så de hurtigt kan blive overført til dine systemer. Med denne online leadgenerering kan der være et stort potentiale for at nå ud til mange nye kunder.
B2B-leadgenerering
Når man forsøger at generere leads til sin virksomhed, vil man ofte både skulle sørge for B2C- og B2B-leadgenerering. Især B2B-leadgenerering kan være en større udfordring, da købsprocessen ofte er længere, og det kan være sværere at konvertere et lead til et salg, når det gælder virksomheder.
Inden for B2B-leadgenerering er det især vigtigt, at man løbende sørger for at bevare en god relation til den potentielle kunde, og at man skaber et godt indtryk. Det kan f.eks. være gennem løbende forsyning af informationsmateriale, som kan gøre dine leads klogere på en specifik problemstilling, som dine produkter og servicer kan være med til at løse. Du kan læse mere om B2B-leadgenerering og de mange værktøjer, man kan benytte, i dette blogindlæg.