Hvad betyder linkbuilding?
Linkbuilding er en disciplin, hvor man bygger links til en hjemmeside eller webshop. Disciplinen er vigtig at praktisere, da Google, på baggrund af antallet af indgående links til en hjemmeside, beslutter hvor højt eller lavt denne hjemmeside rangeres i Googles søgeresultater. Grunden til dette er, at links kan sammenlignes med ”anbefalinger”. Hvis en stor, prominent side, linker til din side, fremgår den vigtigere end andre sider. På den måde kan du få en højere rangering på Google. Linkbuilding er derfor en af de vigtigste praksisser i arbejdet med søgeordsoptimering.
Dog kan links være ustyrlige. De kan nemlig ikke styres på samme måde som content på éns egen hjemmeside. Det er vigtigt, at andre sider synes, at man har noget godt indhold på sin egen side, så de har lyst til at linke til denne. Dog skal der også nogle links til, før man er synlig på Google. Derfor skal man lave naturlige links ved at bygge links selv – altså ved at linkbuilde.
Disciplinen bør derfor være en del af din content marketing-strategi.
Intern og ekstern linkbuilding
Indenfor disciplinen findes der både intern og ekstern linkbuilding. Den eksterne er som beskrevet ovenfor: man får links fra andre hjemmesider, ved at de linker til éns egen hjemmeside. Intern linkbuilding er en smule anderledes. Her linker man internt til andre undersider på sin egen hjemmeside. Har man for eksempel en tekst på sin egen hjemmeside, der beskriver et produkt i éts eget sortiment, kan man linke til den underside, hvor man kan købe det pågældende produkt eller den pågældende ydelse. På den måde bliver det en bedre brugeroplevelse for læseren, da kunden ikke skal lede længe efter det sted på hjemmesiden, hvor produktet kan købes.