Hvad betyder Gated content?
Gated content er onlinemateriale, som kræver, at brugerne udfylder en formular, inden de kan få adgang til materialet. Det kan være alt lige fra artikler og e-bøger til white papers, webinars eller rabatter. Den adgangsgivende formular, der skal udfyldes, kan for eksempel bede om basale oplysninger som brugerens navn, e-mailadresse, fødselsdag og jobtitel – eller måske noget helt andet.
Når man som bruger har udfyldt formularen, har man altså låst op for det eksklusive indhold. Et mere konkret eksempel på gated content kan for eksempel lyde således:
Lad os antage, at du besøger en webshop. Mens du browser rundt på siden, popper et pop-op-vindue frem på din skærm, som giver dig muligheden for at få en rabatkode til dit første køb, hvis du bliver medlem hos webshoppen. Her får du altså tilbuddet om at få adgang til gated content.
Gated contents best practice – derfor bør det anvendes
Gated content er et fremragende værktøj at anvende i forbindelse med leadgenerering. Selvom det måske ikke tilfører dig værdi i første omgang, kan det meget vel føre til stor værdi på længere sigt. Når en række potentielle varme leads udfylder din formular og for eksempel giver dig adgang til deres e-mailadresser, kan det bruges i din markedsføring flere steder.
Du kan blandt andet bruge oplysningerne i forbindelse med annoncering på Facebook eller til nyhedsbreve. Værdien ved Facebook-annonceringen er ganske stor, da man herigennem kan oprette lookalikes og derved ramme lignende personer, der potentielt også kan være interesserede i din virksomhed. Samtidig kan du via nyhedsbrevene skabe nye kunder eller blot holde dig synlig hos dem, du allerede har.
Gated vs. ungated content – hvad er forskellen?
Når man har gated content på den ene side, har man selvfølgelig ungated content på den anden. Men hvordan adskiller de to begreber sig fra hinanden?
Mens gated content er en form for låst og eksklusivt indhold, er ungated content derimod indhold, som ikke kræver en udfyldning af en adgangsgivende formular. Det kan for eksempel være, at du på din hjemmeside har skrevet en række blogindlæg eller guider, som alle besøgende gratis kan læse og få værdi af.