Hvad betyder Google Tag Manager?

Google Tag Manager er et værktøj, der gør det muligt at installere, modificere og monitorere forskellige tags. Tags er små stykker kode, som gør det muligt at tracke brugernes adfærd på din hjemmeside, så du ved, hvordan de agerer.

Har du mange tags i spil, kan det blive uoverskueligt at have dem alle sat ind direkte i din hjemmesides kode. Derfor kan du i stedet overveje at gøre brug af Google Tag Manager – eller GTM, som det typisk også kaldes.

GTM er et gratis program, der gør, at du ikke behøver sætte dine tags ind i din kode, men derimod kan implementere dem via Google Tag Manager. Det er med til at nedsætte risikoen for, at der opstår fejl og mangler i koden, fordi GTM fungerer som mellemled.

Derfor kan du med fordel gøre brug af Tag Manager fra Google

Hvis du arbejder professionelt med onlinemarketing, er du helt sikkert glad for data. Data gør nemlig, at du ved, hvordan dine besøgende agerer, i stedet for at du skal gætte dig frem til det.

Med tags kan du indsamle data om brugerne. Det gælder blandt andet data om, hvordan de navigerer rundt på din side, og hvordan shoppemønstrene er i din webshop. Med tags kan du blandt andet tracke:

  • klik på links
  • klik på knapper
  • antal udfyldte formularer
  • tilmeldinger til nyhedsbrev
  • forladte indkøbskurve
  • fildownloads
  • downloads af e-bøger og andet gated content
  • mønster i scrolling
  • produkter fjernet fra indkøbskurve
  • produkter lagt i indkøbskurven
  • konverteringer.

Som du kan se, er der masser af muligheder for at tracke brugeradfærd på din hjemmeside. Skal hvert tag indsættes separat i HTML-koden til din landing page, bliver det altså til mange små kodestykker, og for hver gang du ændrer i koden, er der en lille risiko for, at noget går galt.

Vil du minimere risikoen for, at din hjemmesides kode tager skade, når der tilføjes tags, er det smart at gøre brug af GTM. Med GTM kan du nøjes med at indsætte én GTM-kode i din hjemmesides HTML-kode. Herefter kan du tilføje, slette og ændre dine tags direkte i Google Tag Manager.

Google Tag Manager og Wordpress

GTM kan implementeres på alverdens forskellige hjemmesider og softwares. Du kan altså for eksempel sagtens bruge Google Tag Manager på WordPress-sider. Har du en webshop, der er bygget i Shopify, er der også mulighed for at implementere Google Tag Manager i Shopify-shoppen.

Uanset hvilken type hjemmeside eller webshop der er tale om, kan du altså gøre brug af GTM til at holde styr på dine tags.

Google Tag Manager vs. Google Analytics

Ved første øjekast kan GTM og Google Analytics syne en smule ens, men det er de ikke. Overlappet er, at begge programmer bruges til tracking af brugeradfærd, men de gør det på vidt forskellige måder.

Google Analytics er et analyseredskab, der skaber overblik over, hvordan folk bruger din hjemmeside eller din mobilapp. Google Tag Manager skaber overblik over de mange forskelligartede tags, du kan have installeret på din side. Nogle af de indsamlede informationer minder om dem, der kan ses i Google Analytics, men der bliver også samlet mange andre informationer.

Det er altså ikke Google Tag Manager vs. Analytics, men Google Tag Manager og Analytics, da de to softwares gerne skal bruges i kombination.

Kom i gang med Google Tag Manager

Er du interesseret i at bruge Google Tag Manager i din markedsføring, er du så heldig, at det er et ganske gratis program. Du kan nemt komme i gang ved at oprette en GTM-bruger og implementere koden i din hjemmesides kode.

I Googles eget hjælpeforum kan du finde mange forskellige Google Tag Manager-guider, som sørger for, at du får mest muligt ud af værktøjet.

Bliv ringet op