Hvad betyder Google Ads?

Google Ads giver dig mulighed for at oprette målrettede annoncer til brugere, der anvender bestemte søgeord eller har en bestemt søgeadfærd. På den måde kan du sikre, at når brugerne søger på ord, der kan kobles til din virksomhed, er det dine produkter eller servicer, der dukker op i deres søgning. Sådan kan du gøre brugerne eller potentielle kunder opmærksomme på, at du tilbyder det, som de søger efter.

Hvordan fungerer Google Ads?

Ønsker du at få gang i Google Ads, skal du blot oprette en Google Ads-konto, og så er du faktisk i gang. Google Ads giver dig mulighed for at oprette et mål for din annoncering, og lader dig vælge mellem tre målsætninger: 

  • Flere besøgende på dit website 
  • Flere telefonopkald 
  • Flere butiksbesøg

Ved at gøre det klart, hvad målet for din annoncering er, bliver det muligt at annoncere målrettet – fx ved at inkorporere links til websites, telefonnummer til virksomheden eller markering af butikken på et kort. Du kan desuden øge virksomhedens synlighed på Google ved at dykke ned i søgeordsoptimering, som hjælper dig med at holde dit website relevant og højt placeret i Google. 

Derudover hjælper Google Ads dig med at vælge lokation for din annoncering, da du bliver bedt om at tage stilling til, om din annoncering skal nå ud globalt eller lokalt. På den måde kan du sikre, at dine annoncer på Google når ud til den helt rigtige målgruppe, som fx er placeret inden for en bestemt radius af en fysisk butik. Google Ads har desuden værktøjer, der kan hjælpe dig med at udarbejde selve annoncerne i form af annoncetekster og billeder, der kan plottes ind i forskellige annonceformater. Mangler du inspiration til, hvordan indholdet i sådanne annoncer kan tage sig ud, og hvad der fungerer bedst, så kan du hente viden og inspiration her.

Google Ads beder dig derudover om at angive en budgetgrænse for din annoncering. Alt efter budgetgrænsen kan Google Ads vise dig estimerede resultater på din Google-annoncering, som du løbende kan justere og tilpasse efter behov. Du betaler kun for de resultater, som annoncerne opnår – det vil sige, at du først betaler, når en bruger vælger at klikke på din annonce med henblik på at ringe til virksomheden, besøge websitet eller finde rutevejledningen til butikken. 

Vil du omvendt tjene penge på andres annoncer, kan du benytte dig af Google AdSense, der giver dig mulighed for at stille dit website til rådighed for andre virksomheders annoncering. 

Hvad er Facebook Ads?

Facebook Ads fungerer lidt på samme måde som Google Ads, men alligevel med nogle væsentlige forskelle. Med Facebook Ads bliver dine annoncer vist på tværs af de sociale medier Facebook, Instagram og Messenger. Derudover betaler du for, at dine annoncer bliver vist til brugere, der ikke har søgt efter eller efterspurgt dit produkt eller din service, og du kan derfor nå ud til nye potentielle kunder, der måske ikke vidste, at de havde brug for dit produkt eller din service.

Facebook er i besiddelse af enorme mængder af data om sine brugere, og derfor kan de tilpasse annoncerne efter de helt små detaljer som adfærd og interesser. Med Facebook Ads kan du derfor målrette dine annoncer, så du er helt sikker på, at målgruppen, der bliver eksponeret, finder dine produkter og servicer relevante. 

Hvordan fungerer Facebook Ads?

Hvis du ønsker at starte din annoncering på Facebook, Instagram eller Messenger, skal du tilgå Facebooks Ads Manager eller Annonceadministrator, der fungerer som et alt-i-et-værktøj til annoncering. Ads Manager giver dig mulighed for at oprette annoncer og administrere dem løbende. Du vil blive bedt om at tage stilling til, hvor og hvornår annoncerne skal køres, og så har du løbende mulighed for at følge op på resultater og mål for annonceringen. 

Ads Library

Facebook Ads har desuden udviklet en funktion med henblik på at skabe gennemsigtighed i annoncering, som kaldes Ads Library eller Annoncebibliotek på dansk. Ads Library gør det muligt for alle at finde oplysninger om aktive annoncer, der kører på tværs af Facebook, Instagram og Messenger. Du kan desuden søge oplysninger om inaktive annoncer, hvis de omhandler mærkesager, valg eller politik. 

Med Ads Library kan du blandt andet finde oplysninger om budget for annonceringen, hvem der har finansieret annonceringen og annonceringens rækkevidde og målsætning. 

Bliv ringet op