Hvad betyder Google My Business?

Google My Business er navnet på det værktøj, som lader dig oprette en virksomhedsprofil på Google. I profilen kan du angive alle de mest relevante oplysninger om din virksomhed, som vil blive vist for brugere, når de søger efter din virksomheds navn.

Du har nok selv lagt mærke til den boks, som vises i højre side af søgeresultaterne, når du søger på en virksomheds navn. Med en virksomhedsprofil på Google kan du sikre, at denne boks bliver vist for brugere, der søger på din virksomhed. I boksen kan man se oplysninger såsom virksomhedens navn, adresse, telefonnummer, hjemmeside og åbningstider.

En Google My Business-profil er derfor et vigtigt værktøj, som sørger for, at din virksomhed er synlig på verdens største onlinesøgemaskine, uden at du skal betale for annoncering. Netop derfor er det vigtigt at sørge for at administrere sin profil og holde den opdateret med de korrekte oplysninger. På denne side kan du blive klogere på Google My Business, og hvordan du administrerer din profil.

Opret Google My Business

Google My Business er et essentielt værktøj for alle virksomheder, der ønsker at være synlige på den store søgemaskine. Derfor er vores råd ganske enkelt: Opret din Google My Business-konto så hurtigt som muligt. Det er ganske enkelt og hurtigt, men hvordan kommer man i gang med at oprette sin profil? Du skal bare følge disse enkle trin:

  1. Log ind med din virksomheds Google-konto på dk/business.
  2. Klik på ”tilføj sted” for at tilføje din virksomhed.
  3. Indtast alle dine virksomhedsoplysninger – klik derefter ”Fortsæt”.
  4. Verificer dig som den retmæssige ejer af virksomheden ved at indtaste den bekræftelseskode, som Google sender til dig enten via brev, e-mail eller telefon.
  5. Når du har indtastet bekræftelseskoden, er din Google My Business-profil oprettet.

Med en profil er du godt på vej mod at blive mere synlig på Google og dermed nå ud til din målgruppe. Det er derfor et godt supplement til en god content marketing-strategi, som kan skabe god trafik på din hjemmeside.

Sådan sætter du din virksomhedsprofil på Google op

Når du har oprettet Google My Business-profilen for din virksomhed, er det blevet tid til at sætte din konto op med alle de rette informationer. Du kan altid udfylde oplysningerne om din virksomhed ved at vælge ”Oplysninger”, når du er logget ind på din Google My Business-profil.

Der er en række oplysninger, man som virksomhed som minimum bør have indtastet via Google My Business. Du skal selvfølgelig sørge for at indtaste din virksomheds navn og adresse, så potentielle og nuværende kunder ved, hvor de kan finde dig. Når du indtaster din adresse, vil din virksomhed også blive synlig på Google Maps, hvor virksomhedens navn vil dukke op.

Du vil også blive bedt om at vælge, hvilken kategori eller branche din virksomhed opererer i. Det kan nemlig være relevant for nye potentielle kunder at vide, at din virksomhed tilhører en kategori, som er relevant i forhold til deres behov.

Via din virksomhedsprofil på Google kan du også indtaste virksomhedens åbningstider. Det vil især være relevant for virksomheder, der driver fysiske butikker med direkte kundekontakt på B2C-markedet. Det kan dog også være en fordel for kunder at vide, hvornår der er åbent på kontoret.

Kontaktoplysninger såsom telefonnummer og en hjemmesideadresse er også en fordel at angive. Så kan dine kunder hurtigt gribe telefonen og ringe eller besøge din hjemmeside for at finde flere informationer om din virksomhed. Endelig kan du også tilføje billeder af virksomheden. Det kan f.eks. være et billede af butikken eller kontoret og virksomhedens logo.

Google My Business’ support

Hvis du skulle opleve problemer med din profil, kan du kontakte Google My Business’ support. Du finder svar på alle de mest stillede spørgsmål på supportsiden. Her har du også adgang til et onlineforum, hvor du kan finde indlæg fra andre brugere og selv lave et indlæg, hvis du har brug for hjælp eller inspiration.

Skulle du stadig have brug for assistance, kan du også kontakte Google My Business’ support. Der sidder medarbejdere klar til at hjælpe dig i de fleste af døgnets timer, og de kan kontaktes via e-mail. Den gode support giver en ekstra fordel ved at bruge Google My Business, og det gør det til en af de vigtigste markedsføringsplatforme, man som virksomhed kan benytte.

Bliv ringet op