Hvad betyder hashtags?

Hashtags, som vises med tegnet ”#”, er et symbol, der bruges på alverdens sociale medier til at kategorisere forskellige emner og ord. Det blev i første omgang introduceret på det sociale medie Twitter og har siden gjort sit indtog på mange andre sociale medier såsom Instagram, Facebook, LinkedIn og TikTok. Det er sågar også blevet en del af det almindelige danske sprog, hvor mange i dagligdagen benytter hashtags til at understrege eller beskrive noget.

På denne side kan du blive lidt klogere på, hvad et hashtag er. Vi ser både på, hvordan det benyttes på forskellige platforme, og hvordan du kan bruge det som en del af markedsføringen af din virksomhed. Så læs med, og bliv lidt skarpere på dette vigtige værktøj.

Hvad er et hashtag, og hvordan bruges det?

Vi kender alle sammen hashtag-tegnet #, som bruges overalt i vores hverdag. Faktisk hedder symbolet # ikke hashtag, som mange fejlagtigt tror. Det er faktisk et nummertegn, som er blevet brugt, mange år før sociale medier tog tegnet til sig. I sin traditionelle forstand betyder tegnet blot ”nummer”, så man f.eks. kan sige ”han blev #4 i løbet”.

Sprog og symboler har det dog med at udvikle sig, og både ord og tegn finder nye betydninger. Dette har i den grad været gældende for hashtagget, som i dag stort set udelukkende bruges som et værktøj til at kategorisere noget. Et af de mest populære hashtags i Danmark er #dkpol, som er en forkortelse for ”dansk politik”.

Når man benytter sig af hashtags i sine indlæg på sociale medier, kan brugere søge efter det/de ord, man har brugt i sit hashtag. Hvis man f.eks. har indgået et samarbejde med Roskilde Festival om, at man sætter en stand op under festivalen, kan man gøre opmærksom på dette ved at lave et opslag med hashtagget #RoskildeFestival. Så kan brugerne se din virksomheds opslag, når de søger på dette hashtag, og dermed fungere som demand generation.

Sådan finder du gode hashtags

Når man arbejder med hashtags, uanset om det er på Instagram, Twitter eller TikTok, er det vigtigt at ramme rigtigt og finde de rigtige ord. Hvis man som politiker vil have et budskab ud til sine vælgere, er det vigtigt, at man kender til det populære hashtag #dkpol. Hvis man i stedet bruger hashtagget #DanskPolitik, er der sandsynligvis mange potentielle vælgere, der kunne misse opslaget.

Det handler altså om at finde de gode hashtags, når man laver opslag på sociale medier. Det er de hashtags, som genererer mest trafik og får mest opmærksomhed, som alle virksomheder selvfølgelig gerne vil gøre mest brug af. Så hvordan bærer man sig f.eks. ad med at finde de helt rette TikTok-hashtags?

Et godt sted at starte er at kigge på dine konkurrenter. Hvilke hashtags benytter markedslederne i branchen altid i deres opslag? Derudover bør du selvfølgelig have øje for din målgruppe, og hvad de leder efter, så du kan skabe god datadrevet content marketing.

Du kan f.eks. tjekke dine nuværende følgeres profil på Instagram og se, hvilke hashtags de følger på platformen. Er der nogen hashtags, som mange af dine følgere især gør brug af og følger? Så er det måske nogle af disse, du skal til at inkludere i dine opslag. Der er også mulighed for at købe adgang til analyseværktøjer, hvor man kan se data for trafik for forskellige hashtags.

Endelig er det også vigtigt bare at komme i gang med at bruge hashtags på Instagram og andre sociale medier. Opslag, hvor der er gjort brug af hashtags, opnår nemlig et langt større engagement blandt brugerne i forhold til opslag uden. Derfor er de et godt supplement til en stærk content marketing-strategi.

Vælg den rigtige type hashtag

Der findes flere forskellige kategorier af hashtags, da de kan bruges til mange forskellige formål. Community-hashtags er en betegnelse, som beskriver et specifikt interesseområde, og derfor kan det være meget bredt. Hvis du f.eks. driver en sportsbar, kan du benytte tags såsom #superliga, #danskfodbold, #championsleague, #premierleague, eller hvad der ellers kunne være relevant.

En anden kategori er geografiske hashtags, hvor man f.eks. kan benytte TikTok-hashtags med bynavne. Driver man f.eks. en restaurant i København, kan man benytte tags såsom #visitcopenhagen, #wonderfulcopenhagen og #visitdenmark, som især kan fange mange turister. Disse er især nyttige for virksomheder i turistbranchen, hvor turister er på udkig efter inspiration.

Endelig kan du også benytte dig af brand-hashtags, som er mere specifikke for din virksomhed. Dette kræver dog ofte en vis kendskabsgrad, før man kan få brugere til specifikt at søge på og dele virksomhedens hashtag, og derfor er dette også den sværeste kategori at benytte sig af.

Bliv ringet op