Hvad er et link?
Et link kaldes også et hyperlink og er en direkte henvisning fra én side på internettet til en anden side på internettet. Det er derfor også links, der skaber hele strukturen på internettet ved at forbinde forskellige internetsider med hinanden. Der findes tre forskellige typer af links, som hver især har forskellige formål.
Sådan fungerer et link
Inden vi dykker mere ned i de forskellige typer af links, er det nok en god idé først og fremmest at gennemgå, hvordan et link i det hele taget bruges.
Lad os for eksempel antage, at du søger efter nogle nye løbesko på Google. Google er en søgemaskine, som på samme vis som alle andre hjemmesider er opbygget af links. Når du har søgt efter løbeskoene, vil du derfor blive præsenteret for en række hjemmesider relateret til din søgning. Når du klikker på en af mulighederne, vil du herefter blive omstillet til den pågældende internetside.
Forskellige typer af links
Når vi snakker om links, så kan vi som nævnt gøre brug af tre forskellige typer – nemlig indgående links, udgående links og interne links. Herunder følger derfor en lille linkguide.
Indgående links
Et indgående link skal findes på andre hjemmesider end din egen. Denne type af links henviser nemlig til din side. Det kaldes også for linkbuilding. Kort fortalt er linkbuilding en vigtig del af dit SEO-arbejde, da anbefalinger og henvisninger til din hjemmeside via indgående links er med til at bestemme, hvor højt din side rangerer i Googles søgeresultater. Derfor bør linkbuilding være en del af din content marketing-strategi.
Udgående links
Et udgående link er ikke overraskende det modsatte af et indgående link. Denne type af links kommer derfor fra din egen hjemmeside og henviser til en anden hjemmeside. Udgående links er derfor også en del af begrebet linkbuilding og hjælper blandt andet Google ved at fortælle, hvad dit indhold handler om. Samtidig er det også med til at øge din troværdighed hos søgemaskinerne.
Interne links
Interne links bruges til at forbinde sider på din egen hjemmeside ved at linke mellem dem. Det kaldes derfor også for intern linkbuilding. De interne links binder derfor din hjemmeside sammen og hjælper kunder, brugere og læsere med at navigere rundt på dine forskellige undersider.
Selvom hver type af link har forskellige formål, så fungerer de i sidste ende på samme måde. De består nemlig alle sammen af en ankertekst og en URL. Mens ankerteksten definerer den tekst, der fremhæver et link, er URL en hjemmesides adresse.
At formulere en URL er også en vigtig del af at skabe godt indhold. URL’er kan nemlig ofte blive lange og kringlede, og derfor kan du for eksempel gøre din URL mere simpel ved at anvende en URL-forkorter.
Links bruges dog ikke udelukkende på internetsider, da du for eksempel også kan henvise til hjemmesider ved hjælp af et hyperlink i Word.