Hvad betyder teknisk SEO?
Teknisk SEO handler om teknikken, der gør din hjemmeside nem og hurtig for Google at aflæse i forhold til Googles og andre søgemaskiners guidelines. I modsætning til On-page SEO og SEO-markedsføring handler teknisk SEO om alt i forbindelse med kodning. Det kan for eksempel være korrekt brug af tags (Scema.org mark-up, Hreflang tags og så videre).
Hvad kigges der på i teknisk SEO?
Teknikken skal nemlig spille, ellers løber det hele ud i vasken. Derfor er der mange ting, der indgår i teknisk søgemaskineoptimering. For eksempel kan du kigge på, om der er beskyttet mod duplikeret content. At tjekke om paginering og sortering er udført korrekt er også en del af den tekniske SEO-optimering. Man ser typisk også på, om hjemmesiden er mobilvenlig, og om der er URL’er, der indekseres, men som ikke burde blive det. Loadhastigheder er også en del af denne SEO-art sammen med mange andre analyser.
Er du hjemmevant i kode, kan du selv rette op på de tekniske fejl og mangler. Hvis de rettes på den rigtige måde, er teknisk SEO noget, du først skal arbejde med igen efter mange år.
Alfa og omega i forhold til en glat kunderejse
Hvis den tekniske SEO ikke er, som den skal være, kan det påvirke kunderejsen negativt. Eksempelvis kan det være, at en virksomhed har glemt at gøre sin hjemmeside mobilvenlig. Hvis der er en kunde, der er på farten og søger på din hjemmeside på sin telefon, kan det i værste tilfælde afbryde kunderejsen, hvis kunden ikke er tilfreds med layoutet på mobilen. Hvis loadhastigheden er langsom, kan det også være, at kunden bliver utålmodig og derfor ikke køber noget fra hjemmesiden. På den måde kan du miste kunder ved ikke at have den tekniske SEO i orden, og det er derfor essentielt at have teknisk SEO analyse indgå i din content marketing-strategi.