Hvad betyder Tekstforfatter?

En tekstforfatter er kort sagt en person, der forfatter tekst. Og nej, det er ikke særlig konkret. Det ved vi godt, men det kan desværre ikke defineres nærmere bestemt, end at tekstforfatning handler om at skrive den ene eller anden form for tekst, hvad end det er blogindlæg, produktbeskrivelser, e-bøger, filmmanuskripter eller indhold til diverse sociale medier.

En tekstforfatters job er altså kort og godt at skrive tekst, men det er langt fra alle tekstforfattere, der bruger denne titel. For eksempel vil en person, der arbejder professionelt med sociale medier, måske ikke kalde sig tekstforfatter, men derimod SoMe-manager. Og en person, der lever af sin blog eller Instagram, vil måske kalde sig influencer – men går også ind under begrebet tekstforfatter.

At skrive eksempelvis SEO-tekster eller salgsfremmende tekster til webshops ville vi hos Texta typisk kalde copywriting, men også dette ligger under paraplybegrebet tekstforfatning.

”Tekstforfatter” er altså en upræcis, ubeskyttet titel, der i princippet kan bruges af alle, der skriver tekster.

Hvad går et tekstforfatterjob ud på?

Ja, hvad laver en tekstforfatter egentlig? Netop fordi der ikke er nogen konkret definition på en tekstforfatter, kan jobbet variere utroligt meget fra virksomhed til virksomhed.

Er man SEO-tekstforfatter, har man fokus på at få specifikke hjemmesider til at rangere højt i søgeresultaterne på eksempelvis Google. En tekstforfatter til hjemmesidetekster skal altså både sælge det produkt eller den service, virksomheden sælger, og gøre søgemaskinerne tilfredse, når det kommer til blandt andet søgeord og søgehensigt.

En professionel tekstforfatter kan også arbejde med analoge kanaler, herunder tekst til brochurer eller undervisningsmateriale. Der er altså stor forskel på en onlinetekstforfatter eller digital tekstforfatter og på én, der arbejder med tekst på platforme uden for det store internet.

Hvorfor er professionel tekstforfatning en ting?

En dygtig tekstforfatter formår at skrive tekster, der rammer den rette målgruppe med det rette budskab på den rette måde – hvad end formålet er at øge salget af et nyt hårprodukt, at videreformidle information om smitsomme sygdomme eller at fortælle en rørende historie om udsatte unge.

Selvom alle – eller i hvert fald de fleste – kan sætte en sætning sammen, er det langt fra alle, der kan gøre det godt. I hvert fald ikke godt nok til, at modtageren bliver overbevist om at købe netop dit produkt frem for konkurrentens eller til at læse fem siders informationsmateriale om børnesygdomme.

En kreativ tekstforfatter ved, hvordan ordene skal sættes sammen, for at de skaber størst mulig værdi og ræsonnerer hos modtageren. For eksempel kan det i nogle situationer være en fordel at bruge humor og ordspil for at gøre en tekst interessant, selvom emnet er tungt. I andre situationer ville det være helt malplaceret. Denne afvejning er en erfaren tekstforfatter i stand til at lave – og naturligvis også mange andre, der handler om kommunikation.

Samtidig formår vedkommende at skrive præcist, målrettet og indbydende. Det gælder for eksempel om at variere sætningslængden og -opbygningen og at have et rigt ordforråd, så teksterne har et godt flow.

Jeg mangler en tekstforfatter til hjemmesiden – hvem skal jeg vælge?

Hvis du specifikt søger en tekstforfatter til onlinetekster, er det en fordel at vælge én, der har erfaring med SEO-tekstforfatning. Så er der styr på den tekniske del med søgeord og lignende. Skal du bruge en tekstforfatter til e-mailmarketing, kan det være fornuftigt at vælge en, der har erfaring med dette format. Har du brug for en tekstforfatter til en e-bog eller dine flyers, er disse ting mindre vigtige. Når du skal vælge en tekstforfatter, skal du altså overveje, hvilke behov du har.

Derudover gælder det naturligvis om at finde en person eller et bureau, der forstår, hvor du vil hen med din tekstforfatning, og som forstår din forretning. Har du ikke selv den store erfaring på området, kan det være en fordel at vælge én, der både kan guide og eksekvere. Det gælder særligt, hvis du søger en hjemmesidetekstforfatter, der skal hjælpe dig med at øge din synlighed online. Har du ikke selv forstand på SEO, er det nemlig noget nær umuligt at sætte en anden person ind i, hvilke tekster du har brug for – for du ved det sandsynligvis ikke selv.

Det kan være fristende at vælge en billig tekstforfatter, som i en fart kan ryste nogle ord ud af ærmet. Og nogle billige tekstforfattere er selvfølgelig dygtige. Dog gælder det også her, at der ofte er sammenhæng mellem pris og kvalitet.

Vil du være sikker på, at dine tekster løser lige præcis den opgave, de skal, kan det ofte godt betale sig at betale lidt ekstra for dem. Så er du fri for, at de skal skrives om, når du finder ud af, at din hjemmeside ikke dukker op, når folk søger efter lavalamper, pastamaskiner, VVS-firmaer i Viborg, eller hvad du nu beskæftiger dig med.

Bliv ringet op