Hvad er ungated content?
Ungated content er onlinemateriale, som er frit tilgængeligt for enhver. Modsat gated content er ungated content altså ikke “låst” eller “gemt” – det kræver derfor ikke, at en bruger skal udfylde en formular med eksempelvis navn og e-mailadresse for at få adgang til materialet.
Men hvilken slags indhold kan ungated content helt konkret komme til udtryk gennem? Lad os tage et par eksempler.
Ungated content kan komme til udtryk gennem en masse forskellige typer af indhold. Det kan blandt andet være blogindlæg, artikler eller videoer, som du har udgivet gratis, og som derfor er åbent og frit tilgængeligt for alle, der lægger vejen forbi din hjemmeside. Denne type indhold kan blandt andet bruges til at skabe trafik og synlighed på din hjemmeside og dermed hjælpe dig med at nå ud til potentielle kunder.
I modsætning til ungated content, så er gated content låst væk bag en formular og indeholder eksklusivt indhold. Hvis en besøgende vil have adgang til materialet, kræver det altså, at vedkommende afgiver nogle af sine kontaktoplysninger. Konkrete eksempler på gated content kan for eksempel være eksklusive white papers, guides, e-bøger, kurser, webinarer, podcasts, templates eller andre former for værktøjer, som brugeren kan finde værdifulde.
Gated or ungated content? Hvad bør du bruge?
Når du skal udvikle en strategi for din content marketing, er det en god idé at overveje, hvordan du vil anvende henholdsvis ungated content og gated content i din content plan. Mange kan ofte være fristet til at tro, at de skal vælge enten at benytte sig af ungated content eller gated content, men det er dog ikke tilfældet.
I enhver content plan vil det være fordelagtigt at benytte sig af en kombination af ungated og gated content. Først og fremmest kan ungated content være yderst værdifuldt i forbindelse med SEO-markedsføring og til at opbygge din hjemmeside som en brugervenlig og troværdig kilde inden for dit speciale og fag. Det vil som tidligere nævnt hjælpe med at skabe synlighed og trafik til hjemmesiden.
Når du har skabt trafik og vækket interessen hos den besøgende, kan gated content være en god strategi i relation til at konvertere trafikken til leads. Det eksklusive indhold bør derfor indeholde endnu mere dybdegående indhold, som vil gøre de besøgende mere tilbøjelige til at afgive deres kontaktoplysninger for at få adgang til det.
Nu har vi altså fået slået fast, at det ikke behøver at være et spørgsmål om enten eller, når det kommer til ungated- og gated content. Når det bruges sammen og kombineres, kan det nemlig supplere hinanden ganske godt og sammen skabe stor værdi.
Hvad enten du er størst fan af at bruge ungated content eller gated content i din strategi, er det altid en god idé at overveje, hvordan du kan udvikle og optimere dit brug af de to former for content marketing for at forbedre din content marketing-strategi.