Hvad betyder UTM tagging?
UTM tagging er en forkortelse for ’Urchin Tracking Module’. Begrebet dækker over en praksis inden for online markedsføring og webanalyse, hvor man ved at tilføje særlige koder til sin hjemmesides URL kan tracke, hvor trafikken på hjemmesiden stammer fra.
Trafik er som udgangspunkt en god ting for din hjemmeside, da det er et udtryk for, at besøgende på den ene eller anden måde har lagt vejen forbi dit websted. Benytter du dig dog ikke af UTM tagging, kan det være svært præcist at pege på, hvilken af dine markedsføringskampagner der har haft størst effekt, og hvor du eventuelt skal lægge en anden eller anderledes indsats.
Det er derfor et værktøj, du kan bruge, hvis du vil have et overblik over og vurdere resultaterne af de forskellige indsatser, du lægger, for at din målgruppe besøger dit website.
Hvad består UTM tagging af?
Lad os dykke lidt ned i, hvilke elementer der udgør begrebet, for at skabe en bedre forståelse af, hvad der sker.
- Kampagne: Grundlæggende er kampagnen dét, du prøver at markedsføre eller øge kendskabet til, og således dét, der skal spores ved hjælp af UTM tagging. Kampagnen kunne være et sæsonbetonet produkt eller en årlig begivenhed som en festival.
- Kilde: Her angives det, hvor trafikken til dit websted stammer fra. Ofte er det fra Google, men det kan også være fra sociale medier som Facebook, X eller Pinterest. Det kan også være fra links i et e-mailflow. Med UTM tagging kan du identificere, hvilke platforme der giver størst output ift. trafik, og eventuelt omlægge din strategi og indsats ud fra dette data.
- Medie: Medie betyder i denne sammenhæng typen af kilde. Kommer det meste af din trafik eksempelvis fra organisk søgetrafik, kunne mediet hedde ’organisk’, mens e-mailmarketing kunne hedde ’e-mail’. Når mediet er vigtigt, er det, fordi det giver dig mulighed for at skelne mellem forskellige typer trafik, der kommer fra den samme kilde, fx om trafikken er ledt til dit website fra opslag på Facebook eller betalte annoncer på samme platform.
- Kampagneindhold: Selvom kampagneindhold godt nok er et valgfrit element i forbindelse med UTM tagging, er det alligevel værd at berøre kort. Begrebet giver dig nemlig mulighed for at splitteste og differentiere mellem annoncer og links, der ellers peger mod, at trafikken kommer fra den samme URL. Det giver dig endnu større indsigt i, hvad der performer bedst.
- Kampagnenavn: Kampagnenavnet er et udtryk for, at det er forskellige kampagner, der sikrer trafikken på for eksempel forskellige tidspunkter af året. For selvom det kan være den samme vare, der skaber trafikken, kan der være forskel på, om den performer bedst ved ekstreme tilbud som Black Friday eller ved almindelig organisk trafik igennem links på en af dine andre varer.
For at lave UTM tagging er du nødt til at kombinere disse elementer i en kode, som du føjer til din URL. For at gøre det helt simpelt kunne koden tage udgangspunkt i denne streng: https://dinhjemmeside.dk/underside_kilde=google_medie=organisk_kampagne=sommerudsalg_indhold=betaltannonnce.
Som du kan se, indeholder koden elementer fra listen, som kan være med til at skabe et analytisk overblik i din markedsføring.
3 gode råd til UTM tagging
For at give dig selv de bedste forudsætninger for at kunne bruge dine data til noget, har vi her samlet tre gode råd, du med fordel kan skrive dig bag øret.
- Organiser dine tags, så du har styr på, hvilke tags du bruger. Det giver dig et større overblik, og du kan bedre forstå dine data.
- Less is more. Det kan være fristende at smide alverdens parametre på dine tags, men vi vil råde dig til at holde din UTM tagging simpel, så du ikke får rod i dine data og analyserer på et falsk grundlag.
- Afprøv altid dine tags. Tjek altid hellere en gang for meget end en gang for lidt, om dine tags virker efter hensigten. Det er dumt at offentliggøre en kampagne for derefter at finde ud af, at du slet ikke får de data, du ønskede.