Hvad betyder Automation?
Automation refererer til, at noget sker automatisk, og i marketingsammenhæng betyder det, at man bruger teknologi og software til at få forskellige processer og opgaver til at køre af sig selv, når først softwaren eller teknologien er blevet indstillet til, hvad du vil have ud af den. Automation kan både omhandle dag-til-dag-opgaver som at sende e-mails på bestemte tidspunkter og poste indlæg på SoMe. Men det kan også være større og mere omfattende opgaver som at analysere større mængder data, som kan være roden til næste del af din marketingindsats.
Begrebet vinder heldigvis mere og mere frem, da flere og flere begynder at se idéen i øget effektivitet, tidsbesparing og ikke mindst koncentration og nøjagtighed i kundehenvendelse.
Automation kan gøre arbejdet mindre trivielt
Benytter du dig ikke allerede af automation i din markedsføringsindsats, men overvejer du at gøre det, kan vi kun opfordre til, at du tager springet. Du vil nemlig opdage, at mange af de opgaver, som du har brugt tid på igen og igen, kan sættes til at passe sig selv, hvilket vil frigøre tid til andre opgaver, som måske er mere spændende, strategiske og kreative.
Målet med at automatisere de gentagne marketingopgaver og få hjælp af teknologi og software er at strømline de processer i markedsføringen, som det menneskelige sind kan blive træt af, og som derfor desværre kan ende ud i svingende kvalitet. Med automation kan du sætte dit system til at hjælpe med blandt andet e-mailmarketing og lead-generering, og du kan også få rapporteret, hvordan udbyttet af indsatsen er.
Når først dit automation-system er oppe at køre, kan det på baggrund af brugeradfærd planlægge, hvornår opslag til de sociale medier vil gøre sig bedst, ligesom automatiserede kampagner også kan være en del af systemet. Når først data er analyseret, er det let for systemet at finde ud af, hvornår den næste mail skal sendes afsted, så den har de bedste forudsætninger for størst mulig impact og præstation.
Det sikrer foruden en høj kvalitet i marketingindsatsen også et mere målrettet og sammenhængende udtryk, som en målgruppe bedre vil kunne genkende.
Fordele ved automation
Så længe automation-systemet bliver fodret med de rigtige data og kommandoer, er det en rigtig god måde at frigive ressourcer til andre aktiviteter i din markedsføring på. Herunder har vi listet nogle af de fordele, som vi synes, at du bør lade dig overbevise af, så du kan komme i gang med automation.
- Spar tid, og vær mere effektiv: Når din automation er klargjort og kører som smurt, vil det frigøre tid til at udføre andre opgaver vedrørende marketing. Måske skal der bruges medarbejdertimer på at udvikle og finpudse den kreative del af en kampagne. Det kan der være plads til, når tiden ikke skal bruges på at sende, hvad der føles som uendelige individualiserede mails, sporing af leads eller manuel analyse af en kampagnes effekt.
- Målret din kommunikation: Automatisering betyder som nævnt også analyse af brugerdata og -adfærd. Når du ved, hvad din målgruppe har af præferencer, kan du med dit automation-system skræddersy og målrette dit indhold, så det har størst mulighed for at levere, hvad du ønsker. I sidste ende vil det som udgangspunkt betyde kampagner med større relevans og derfor også større effekt.
- Forbedr din lead score: I forlængelse af analyse af brugerdata kommer også en lettere prioritering af dine leads. Når du ved hjælp af automation kan finde ud af, hvor i kunderejsen din målgruppe er, kan du også lettere fokusere på at hive de mest modne fisk i land.
- Giv fremtidige kampagner bedre forudsætninger: En klar fordel ved automation er den automatiserede dataindsamling, som du får adgang til. Det betyder, at du får resultaterne af dine kampagner, og de kan danne grundlag for, at nye kampagner kan yde endnu mere, fordi datagrundlaget giver mulighed for at tage endnu flere overvejede og informerede beslutninger.
Automation er altså ikke blot en måde, hvorpå du kan læne dig tilbage og se resultaterne af din indsats. Det er nærmere en måde, hvorpå du som virksomhed er i stand at frigive tid og ressourcer til andre dele af din marketingindsats, fordi repetitive handlinger bliver sat i system. Det er ikke kun en god ting for dit budget og dine medarbejderressourcer, men kan også være med til at øge engagementet hos din målgruppe og skabe bedre resultater – både for den enkelte kampagne, men også for hele virksomheden.