Hvad betyder Intern linkbuilding?
Intern linkbuilding er søgemaskineoptimering, der foregår på ens egen hjemmeside – altså internt. Her linker man rundt mellem forskellige undersider på sin egen hjemmeside. Disse links bliver kaldt for ”interne links.” Inden for linkbuilding findes der både intern linkbuilding og ekstern linkbuilding, der handler om at få indgående links fra andre hjemmesider til sin egen hjemmeside. Arbejdet sker derfor eksternt på andre websider frem for på ens egen hjemmeside – som ved intern linkbuilding.
Et eksempel på et internt link er, hvis der i denne tekst bliver linket til en anden underside på TEXTAs hjemmeside. Derudover kan menupunkter i toppen af en hjemmeside indeholde links til undersider på selvsamme hjemmeside.
Vigtigheden i at inkludere intern linkbuilding
Der er mange gode grunde til at implementere intern linkbuilding på sin hjemmeside. Ligesom med ekstern linkbuilding er intern linkbuilding også en indikator for Google om, hvorvidt den interne side, der linkes til, er vigtig, og om den kan anbefales. En underside bliver af Google betragtet som vigtig, hvis der bliver linket til den mange gange, hvilket giver undersiden en bedre rangering i en SERP – altså et søgeresultat på Google. Det kan give flere klik og kan også føre til leadgenerering. Disse leads kan i sidste ende blive omdannet til kunder.
Derudover øger det brugervenligheden på en hjemmeside, at der i en tekst bliver linket til andre undersider på hjemmesiden, der er relaterede til eller har relevans for det, man læser. På den måde har den besøgende lettere ved at finde rundt på hjemmesiden og finde de sider, der interesserer den besøgende.
Det er derfor vigtigt at inkludere intern linkbuilding, hvis man ønsker at se bedre resultater i sit SEO-arbejde. Vil man sikre, at man i virksomheden får arbejdet med SEO, kan det indgå i virksomhedens content marketing-strategi. Linkbuilding hjælper ikke blot i forhold til B2C, men også B2B-markedsføring.