Hvad betyder nøgleord?
Nøgleord er de ord eller termer, som mest præcist beskriver det indhold, der findes på en hjemmeside. Det er de termer, som internetbrugerne anvender for at finde frem til dine produkter eller services, når de søger på eksempelvis Google.
Nøgleord går typisk også under navnene søgeord eller keywords. Begge dele er nøgleords-synonymer, og de dækker alle over nøjagtig det samme.
Nøgleordene i en tekst hjælper søgemaskiner med at gennemskue, hvad der findes på en hjemmeside. Når søgemaskinerne kan regne dét ud, bliver det nemmere for dem at vise de mest relevante søgeresultater for deres brugere.
Forhandler du eksempelvis paraplyer, vil du gerne findes, når folk søger efter paraplyer til salg. Fremgår ordet ”paraplyer” ikke af din hjemmeside, er det imidlertid svært for søgemaskinerne at vide, at netop din side er relevant at vise. Det handler altså om at bruge de relevante nøgleord i en tekst på din side, så søgemaskinerne ved, hvad de har med at gøre.
Hvad er et nøgleord i en tekst?
Det kan i princippet dække over alt. Det afhænger fuldkommen af, hvad du forhandler eller tilbyder af ydelser, hvilke nøgleord der er relevante for dig. Holder vi os igen til eksemplet med paraplyer, er ordet ”paraply” selvfølgelig essentielt, men også relaterede søgeord kan være relevante. Eksempelvis kunne termer som ”stor paraply”, ”kraftig paraply” eller ”håndparaply” måske være værd at arbejde med.
Igennem en søgeordsanalyse finder du ud af, hvilke konkrete nøgleord du skal bruge. Herefter går du i gang med at skrive eksempelvis blogindlæg, som er en form for inbound marketing, eller produktbeskrivelser. Uanset teksttypen, er nøgleord relevante.
Hvad betyder det for en tekst?
Betydningen kan ikke underdrives. Hvis ikke du bruger de rette nøgleord, ved søgemaskinerne ikke, hvornår netop din hjemmeside skal vises til brugerne. Du kan altså skrive masser af godt indhold, men du får aldrig nogen besøgende, fordi din hjemmeside ligger gemt på side 117 på Google.