Guide til Google Alerts: Hvad, hvordan og hvorfor?

Guide til Google Alerts: Hvad, hvordan og hvorfor?

Google Alerts hjælper dig kort og godt med at holde styr på, hvad der sker rundtomkring på det store internet. Værktøjet kan benyttes i mange sammenhænge og er ganske gratis, så why not?

Her kigger vi på, hvad Google Alerts er, hvorfor det giver mening at bruge, og hvordan du får mest muligt ud af det gratis tool.

Hvad er Google Alerts?

Google Alerts er et gratis værktøj fra Google, som hjælper dig med at monitorere webindhold omhandlende søgetermer, der er vigtige for dig.

Med Google Alerts – kaldet Google Underretninger på dansk – modtager du således e-mails, når der bliver publiceret content, der indeholder dét specifikke søgeord, du har tilkendegivet at være interesseret i. Du kan tilpasse dine underretninger på mange forskellige måder, og du kan opsætte utallige af dem, så du er sikker på aldrig at gå glip af noget.

Hvornår giver det mening at bruge Google Alerts i virksomhedsregi?

Googles overvågningsfunktion kan bruges i forskellige sammenhænge både i privaten og i virksomhedssammenhænge.

Som privatperson kan du bruge Googles overvågningsfunktion, hvis du fx søger job og vil være sikker på ikke at misse en god mulighed, eller hvis du vil have det hele med i forbindelse med en politisk debat, der interesserer dig.

I virksomhedsregi kan du eksempelvis bruge Google Alerts til at holde øje med, hvad internetbrugerne siger om dit brand, hvilke tendenser der rører sig inden for dit felt, eller hvordan dine konkurrenter klarer sig. Ligeledes kan du bruge værktøjet, når du skal finde inspiration til eksempelvis din inbound marketing-strategi.

Der er altså mange muligheder for at få glæde af Google Alerts i eksempelvis PR- eller marketingafdelingen. Lad os kigge lidt nærmere på tre eksempler på brug.

#1: Hold styr på dit brands omdømme med Google Alerts

Ved at bede Google om at sende dig e-mails, når din forretning bliver nævnt, har du hånd i hanke med, hvad der bliver sagt og skrevet om dit brand. Det er helt essentiel viden i enhver forretning.

Monitoreringen af dit brandnavn kan – foruden at give dig generelt vigtige indsigter – gøre det nemmere for dig at håndtere negative sager hurtigt, så de ikke når at udvikle sig.

Som bekendt kan historier hurtigt accelerere på internettet, og får din virksomhed dårlig omtale, er det derfor fornuftigt at reagere i en fart. På den måde undgår I (forhåbentlig) en shitstorm, og er der noget om kritikken, får I mulighed for at rette op, inden den for alvor ødelægger jeres omdømme.

#2: Monitorer omtale i forbindelse med en specifik case

Befinder din virksomhed sig allerede i en shitstorm, kan Google Alerts hjælpe dig med at holde styr på, hvad der er op og ned i sagen. På samme vis kan underretningerne fra Google være smarte at gøre brug af, hvis I fx er ved at rebrande, netop har lanceret en ny kollektion eller har inviteret til et stort event. Kort sagt kan værktøjet bruges i alle situationer, hvor I forventer mere omtale end normalt.

Er din virksomhed i færd med at udvide til udlandet, kan Googles underretninger ligeledes sørge for, at I ved, hvad der bliver sagt og skrevet om jeres brand på et specifikt nyt marked.

#3: Mis aldrig en ny trend med Google Alerts

Er du beskæftiget inden for en branche, hvor udviklingen sker hurtigt, og hvor det gælder om altid at have styr på diverse nye tendenser? Så kan du få glæde af Google Alerts.

Opsæt Google Underretninger, så du får besked, når der er nyt indhold fra firstmovers inden for dit felt eller fra dine vigtigste samarbejdspartnere. På den måde har du fingeren på pulsen, i forhold til hvad der sker i din branche.

Hvordan opsætter jeg Google Underretninger?

To af de primære grunde til, at folk elsker Google Alerts, er, at det er gratis, og at det er nemt at gå til. Google Underretninger kan slås til i en fart, og har du senere brug for at ændre i indstillingerne, er dét naturligvis også en smal sag.

For at oprette din underretning skal du blot gå ind på Google Alerts og logge ind med din Gmail.

I søgefeltet skriver du den søgeterm, du gerne vil holde øje med. Det kunne fx være, jeg gerne ville have besked, hver gang TEXTA blev nævnt på den ene eller anden måde.

Nu kan jeg enten vælge ”Opret underretning” eller ”Vis valgmuligheder”. Vælger jeg at oprette min underretning without further ado, begynder jeg med det vons at modtage e-mailnotifikationer, når TEXTA dukker op i content rundtomkring på internettet.

Vil jeg senere rette i denne underretning, kan jeg nemt gøre det ved at finde den under ”Mine underretninger”.

Som du kan se, er det let som en leg at oprette en Google Alert. Jeg vil imidlertid råde dig til liiige at slå koldt vand i blodet, inden du går i gang med projektet. Er du ikke påpasselig, kan du nemlig risikere at modtage tonsvis af notifikationer om indhold, som ikke er relevant for dig.

Tilpas dine Google-underretninger

Hvis du ikke vil drukne i underretninger fra Google, gør du klogt i at tilpasse dine Alerts lidt. Det kan du gøre, når du sætter dem op, eller ved at gå ind under ”Mine underretninger” og redigere her.

Under valgmuligheder kan du tilpasse, hvor ofte du vil modtage underretninger fra Google, hvilke kilder indholdet skal komme fra, og hvilke sprog det skal være på. Derudover kan du begrænse din søgning til eksempelvis et specifikt land, ligesom du kan vælge, om du vil have besked om alle former for nyt indhold eller blot vil adviseres om de resultater, Google finder interessantest.

Ved at tilpasse disse valgmuligheder sikrer du, at du ikke får tonsvis af notifikationer, blot fordi du eksempelvis har et brandnavn, der indgår i det almindelige franske ordforråd.

Få mest muligt ud af dine underretninger fra Google

Hvis du vil have det maksimale ud af Google Alerts, er det ikke nok, at du tilpasser indstillingerne for dine underretninger, du er også nødt til at tænke lidt smart, når du vælger dine søgetermer.

Du bør generelt undgå at opsætte Alerts på meget generiske søgetermer. Derudover kan det være fornuftigt at gøre brug af søgeteknikker såsom anførselstegn og minus, når du skriver dine søgetermer ind.

Anførselstegn gør, at alle ord i anførselstegnene skal indgå i det indhold, Google finder frem til dig. Opretter du en Google Alert på termen content marketing, vil du modtage notifikationer, når der publiceres indhold, der enten byder på noget med content eller marketing. Skriver du ”content marketing” i anførselstegn, skal begge ord indgå.

Hvis du vil filtrere visse resultater fra, kan du benytte et minus. Det kan være relevant, hvis du fx vil undgå at få besked om jobopslag om content marketing.

For at raffinere dine søgninger kan du gøre brug af alle de gængse søgeteknikker til mere præcise Google-søgninger, hvorved du bl.a. også kan sikre dig, at du kun får besked om content på specifikke domæner.

Faldgruber ved Google Alerts

Google Alerts er et temmelig genialt værktøj at gøre brug af. Arbejder du professionelt med content marketing, PR eller lignende, er underretninger fra Google imidlertid ikke nok i sig selv.

En af de helt store mangler ved Google Alerts er, at værktøjet som udgangspunkt ikke dækker sociale medier. Du kan altså ikke bruge det gratis tool til at holde dig opdateret på, hvad der foregår på eksempelvis Twitter og Instagram.

Foruden den manglende indsigt i, hvad der sker på de sociale medier, er der også den brist ved Google Alerts, at du ikke får nogen form for analyse ud af værktøjet. Du får altså ikke eksempelvis en oversigt over udviklingen af indhold omkring din søgeterm eller en overskuelig graf, der viser typen af content, der nævner din søgeterm.

Vil du fx gerne holde øje med, hvor og hvor ofte dit brand bliver nævnt, efter I har kørt en særlig kampagne, er du altså nødt til selv at lave en form for system, du kan sætte informationerne fra Google Alerts ind i. Gør du brug af mere omfattende underretningsværktøjer – som så til gengæld også koster – har du som regel mulighed for at trække diverse oversigter og analyser derfra.

Google Underretninger er altså ikke uden mangler, men det er til gengæld gratis og nemt at bruge, hvilket giver det betydelige point på kontoen. Bruger du værktøjet smart, er der stor sandsynlighed for, at du kan få glæde af det – særligt hvis du kombinerer det med diverse andre tools, så du får så megen relevant viden som muligt at gøre godt med.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

*

Ikke bare endnu et nyhedsbrev …

To gange om måneden serverer vi tips, guides eller nyheder, som du kan omsætte til praksis i dit arbejde eller din forretning. Kvit og frit.