Hvad betyder Cache?
Cache refererer til den proces, der sker, når en hjemmeside gemmer og genbruger data for at forbedre både hastighed og ydeevne i forhold til sidens indlæsningstid. Hvis du nogensinde har besøgt et website mere end én gang og oplevet, at indlæsningstiden var markant hurtigere, end første gang du var der, er det cacheprocessen, der er på spil.
Når en hjemmeside benytter sig af cache, bliver serverne eller browseren ikke anmodet om de samme kommandoer i form af på ny at skulle hente eksempelvis scripts, billeder eller andre datatunge elementer. På den måde reduceres belastningen af serverne, hvilket giver den forbedrede hastighed og ydeevne.
Man kan nærmest sige, at en cache fungerer som en lagerplads på serveren, hvorfra data kan hentes frem og genbruges. Det betyder, at den tid, det tager at hente for eksempel billeder, ikke er nødvendig efter første besøg på en hjemmeside. Dataene fra billederne ligger ganske enkelt i cachen.
Cache kan betyde mere trafik
Du kender sikkert godt den følelse, det er, at en hjemmeside tager så lang tid om at indlæse, at du overvejer, om indholdet mon er tiden værd. Det er netop det, en cache forsøger at imødekomme ved efter første besøg at reducere indlæsningstiden. Al den trafik, din hjemmeside ellers kunne forvente, kan ende i en højere bounce rate end nødvendigt, fordi dine potentielle kunder ikke vil vente længere på at komme ind på siden.
Har din hjemmeside en langsom indlæsningstid, vil det med tiden kunne aflæses på mængden af organisk trafik fra søgemaskinerne, fordi de har det med at belønne langsom indlæsningstid negativt. Som en del af din brugerrettede marketingstrategi bør du derfor se på, hvordan du kan gøre den samlede brugeroplevelse bedre og ikke mindst hurtigere. Og i forhold til hastighed er netop cache ganske afgørende.
Overordnet findes der to typer af cache, nemlig browserudgaven og serverudgaven. Browsercachen gemmer dataene hos sig selv og finder dem her, næste gang en bruger besøger et websted. En servercache gemmer data og filer på den server, der fungerer som vært/host for webstedet. Begge udgaver har til opgave at mindske responstiden, fra en bruger klikker sig ind på hjemmesiden, til den er fuldt funktionsdygtig.
Sådan fungerer cache
I praksis fungerer cache ofte ved, at der bliver skabt en kopi af data på andre servere end den, der hoster hjemmesiden. Disse servere vil være placeret tættere på hjemmesidens brugere, så når en bruger næste gang ønsker adgang til hjemmesiden, vil dataene blive hentet fra den server, der geografisk er tættest på. Dataene bliver med andre ord ikke kun genbrugt, men skal også transporteres kortere, hvilket vil give brugeren en hurtigere og dermed bedre samlet oplevelse.
Som marketer kan du benytte dig af forskellige plugins og værktøjer, der har med cache at gøre, og på den måde kontrollere, hvad det er, cachen skal gemme af data, samt hvor længe det er relevant, at dataene optager serverplads. Du kan altså være med til at bestemme, hvilke informationer og data en bruger får vist efter første besøg.
Vær dog opmærksom på, at dine potentielle kunder altid får vist den nyeste version af hjemmesiden, så der ikke er et overlap mellem eksempelvis misinformation eller udgåede varer og den gamle version af hjemmesiden. For selvom det er vigtigt, at brugerne af din hjemmeside oplever den som hurtig, må det ikke ske på bekostning af en dårlig brugeroplevelse på andre parametre som for eksempel fejlagtige oplysninger.
Ultimativt er cache dog en afgørende del af den samlede brugeroplevelse, som kan være med til at øge konverteringer og salg. Den bør derfor være en del af marketingstrategien, da chancen for tilbagevendende kunder øges, når oplevelsen på en hjemmeside er positiv.