Hvad betyder Cookies?
Cookies er et begreb, der inden for den digitale verden bliver brugt til at bestemme, om en bruger har besøgt en hjemmeside. Formålet er som udgangspunkt at forbedre brugeroplevelsen, så der altid bliver vist relevant information, når en bruger klikker sig rundt på hjemmesiden. I praksis fungerer en cookie som en sendt fil fra hjemmesidens server til din enhed, som hjemmesiden, næste gang du besøger siden, kan aflæse og dermed give dig informationer, der passer til din oplevelse.
Det kunne for eksempel være, at du havde lagt en vare i en kurv på en webshop, men uden at færdiggøre købet. Næste gang du klikker dig ind på siden, gør cookien, at varen stadig ligger i kurven, så du får samme oplevelse, som da du i utide forlod hjemmesiden.
Hvorfor er cookies relevante?
Som forbruger er de små filer relevante, fordi du kan besøge en hjemmeside og klikke rundt, men stadig vende tilbage til de foregående sider, hvor din oplevelse vil være den samme, som da du forlod dem. Havde der ikke været cookies, ville hver side fungere autonomt fra resten af hjemmesiden og skabe en usammenhængende oplevelse. I princippet ville indkøbskurven være tom, når du trykkede dig ind på den, fordi siden ville fungere isoleret fra den side, hvor du lagde en vare i kurven.
Som udbyder af en hjemmeside er cookies derfor også relevante, da de er med til at skabe den sammenhængende brugeroplevelse. De kan med andre ord være med til at gøre brugeroplevelsen mere personlig og nærværende.
For at skære det lidt mere ud er cookies at betragte som de brødkrummer, Hans og Grete i eventyret lagde på deres vej for at finde tilbage gennem skoven. De fortæller både brugeren og hjemmesidens server, at her har du været før, og derfor er disse data relevante.
Hvilke cookies findes der?
For at gøre det hele lidt mere kompliceret deles cookies op i fire hovedkategorier, som vi herunder vil uddybe.
- Tekniske cookies: Denne type fil er særligt relevant på hjemmesider, hvor du skal være logget ind for at tilgå webstedets funktioner. De sørger nemlig for, at du forbliver logget ind, selvom du besøger en underside. Forestil dig for eksempel, at du er ved at reservere en bog på bibliotekets hjemmeside, men når du trykker dig videre for at bekræfte din reservation, ved siden ikke, hvilken bog du ønsker. På den nye side skal du så igen logge ind for at starte din reservation forfra. Denne type cookie skal der ikke gives samtykke.
- Statistikcookies: Denne type bruges til at registrere, hvad du klikker på, når du er på en hjemmeside. Det er et behændigt værktøj, der muliggør en bedre brugeroplevelse, fordi hjemmesiden kan blive designet efter de flestes behov. Statistikcookies kræver samtykke, og du skal informere om, at de bliver brugt.
- Personaliserede cookies: Denne type fil sørger for, at du får en oplevelse på hjemmesiden, der er skræddersyet til din tidligere adfærd. Besøger du for eksempel en hjemmeside, hvor du mest kigger på brugt tøj eller skoleudstyr, vil de personaliserede cookies sørge for, at du får vist information, der er relevant for dig. De kan også sørge for at huske dit brugernavn. Det er eksempelvis relevant på sider eller applikationer, som du bruger ofte, for eksempel MitID. Det kræver samtykke og tydeliggørelse at bruge disse.
- Markedsføringscookies: Når du på Facebook eller andre sociale medier ser reklamer, er det pga. markedsføringscookies. De fungerer nemlig som de personaliserede cookies og viser dig indhold, som er vurderet relevant for dig. Også disse kræver samtykke.
- Tredjepartscookies: Sætter en tredjepart en cookie på din hjemmeside, kaldes det for en tredjepartscookie. Det kunne være et element fra et socialt medie som fx Instagram. Denne cookie kan tredjeparten bruge til selv at skræddersy indhold til dit forbrug.
Vær opmærksom på samtykke
Som du kan læse herover, er det som regel påkrævet, at du gør opmærksom på, at du benytter dig af cookies på din hjemmeside. De fleste mennesker har det fint med det og accepterer brugen af dem, men du skal være opmærksom på, at det er ulovligt at tracke dine brugere uden deres samtykke.
Når du får samtykket, kan det dog være et vigtigt værktøj i din marketingindsats, fordi du får indsigt i dine brugeres onlineadfærd og -behov.