Hvad betyder Google Alerts?
Google Alerts er et gratis værktøj fra Google, som hjælper dig med at monitorere webindhold omhandlende søgetermer, der er vigtige for dig.
Med Google Alerts – kaldet Google Underretninger på dansk – modtager du således e-mails, når der bliver publiceret content, der indeholder dét specifikke søgeord, du har tilkendegivet at være interesseret i. Du kan tilpasse dine underretninger på mange forskellige måder, og du kan opsætte utallige af dem, så du er sikker på aldrig at gå glip af noget.
Hvornår giver det mening at bruge Google Alerts i virksomhedsregi?
Googles overvågningsfunktion kan bruges i forskellige sammenhænge både i privaten og i virksomhedssammenhænge.
Som privatperson kan du bruge Googles overvågningsfunktion, hvis du fx søger job og vil være sikker på ikke at misse en god mulighed, eller hvis du vil have det hele med i forbindelse med en politisk debat, der interesserer dig.
I virksomhedsregi kan du eksempelvis bruge Google Alerts til at holde øje med, hvad internetbrugerne siger om dit brand, hvilke tendenser der rører sig inden for dit felt, eller hvordan dine konkurrenter klarer sig. Ligeledes kan du bruge værktøjet, når du skal finde inspiration til eksempelvis din inbound marketing-strategi.
Hvordan opsætter jeg Google Underretninger?
To af de primære grunde til, at folk elsker Google Alerts, er, at det er gratis, og at det er nemt at gå til. Google Underretninger kan slås til i en fart, og har du senere brug for at ændre i indstillingerne, er dét naturligvis også en smal sag.
For at oprette din underretning skal du blot gå ind på Google Alerts og logge ind med din Gmail.
I søgefeltet skriver du den søgeterm, du gerne vil holde øje med. Det kunne fx være, jeg gerne ville have besked, hver gang TEXTA blev nævnt på den ene eller anden måde. Nu kan jeg enten vælge ”Opret underretning” eller ”Vis valgmuligheder”. Vælger jeg at oprette min underretning without further ado, begynder jeg med det vons at modtage e-mailnotifikationer, når Texta dukker op i content rundtomkring på internettet.
Vil jeg senere rette i denne underretning, kan jeg nemt gøre det ved at finde den under ”Mine underretninger”.
Få mest muligt ud af dine underretninger fra Google
Hvis du vil have det maksimale ud af Google Alerts, er det ikke nok, at du tilpasser indstillingerne for dine underretninger, du er også nødt til at tænke lidt smart, når du vælger dine søgetermer.
Du bør generelt undgå at opsætte Alerts på meget generiske søgetermer. Derudover kan det være fornuftigt at gøre brug af søgeteknikker såsom anførselstegn og minus, når du skriver dine søgetermer ind.
Anførselstegn gør, at alle ord i anførselstegnene skal indgå i det indhold, Google finder frem til dig. Opretter du en Google Alert på termen content marketing, vil du modtage notifikationer, når der publiceres indhold, der enten byder på noget med content eller marketing. Skriver du ”content marketing” i anførselstegn, skal begge ord indgå.
Hvis du vil filtrere visse resultater fra, kan du benytte et minus. Det kan være relevant, hvis du fx vil undgå at få besked om jobopslag om content marketing.
For at raffinere dine søgninger kan du gøre brug af alle de gængse søgeteknikker til mere præcise Google-søgninger, hvorved du bl.a. også kan sikre dig, at du kun får besked om content på specifikke domæner.
Faldgruber ved Google Alerts
Google Alerts er et temmelig genialt værktøj at gøre brug af. Arbejder du professionelt med content marketing, PR eller lignende, er underretninger fra Google imidlertid ikke nok i sig selv.
En af de helt store mangler ved Google Alerts er, at værktøjet som udgangspunkt ikke dækker sociale medier. Du kan altså ikke bruge det gratis tool til at holde dig opdateret på, hvad der foregår på eksempelvis Twitter og Instagram.
Foruden den manglende indsigt i, hvad der sker på de sociale medier, er der også den brist ved Google Alerts, at du ikke får nogen form for analyse ud af værktøjet. Du får altså ikke eksempelvis en oversigt over udviklingen af indhold omkring din søgeterm eller en overskuelig graf, der viser typen af content, der nævner din søgeterm.
Vil du fx gerne holde øje med, hvor og hvor ofte dit brand bliver nævnt, efter I har kørt en særlig kampagne, er du altså nødt til selv at lave en form for system, du kan sætte informationerne fra Google Alerts ind i. Gør du brug af mere omfattende underretningsværktøjer – som så til gengæld også koster – har du som regel mulighed for at trække diverse oversigter og analyser derfra.