Hvad betyder title tags?
Title tag er det lille stykke af tekst, som du kan se i søgeresultaterne på en søgemaskine som Google. Det er den ”overskrift”, der bruges til at fortælle, hvad du finder på den pågældende side, så du kan vælge det mest relevante af de viste søgeresultater.
Foruden title tag kan du i søgeresultaterne også se en såkaldt meta description. Denne er lidt længere og fortæller mere om, hvad hjemmesiden har at byde på.
Både title tag og meta description er vigtige, da det er disse, der skal lokke brugerne ind på netop din hjemmeside. Er disse ikke indbydende eller relevante for brugeren, vælger vedkommende en af dine konkurrenter i stedet.
Title tag kan også gå under navnene ”SEO-title tag”, ”sidetitel” og indimellem ”meta title tag”.
Sådan skriver du gode title tags
Har du lagt en masse arbejde i din content marketing-strategi, er det drønærgerligt, hvis du ikke får nogle besøgende på din side, fordi dine title tags halter efter. Derfor kan det godt betale sig at bruge noget tid på disse. Det er også muligt at bruge en automatisk title tag-generator, men det kan nemt gå galt, så overvej det nøje.
Når du skriver title tags, kan du med fordel gøre brug af tegn og tal, som fungerer som blikfang. Sørg også altid for at inkorporere dit primære søgeord, helst i starten af dit title tag. Er dit brand eller din butik kendt, kan du skrive navnet i title tagget, eller du kan indarbejde USP’er.
Noget af det allervigtigste med title tags er at sikre, at de ikke er for lange. De må kun fylde et bestemt antal pixels, og derfor bør du altid gøre brug af en title tag checker.
I vores blogindlæg om CTR og metadata kan du blive meget klogere på, hvordan du griber projektet med title tags an.