Hvad betyder CPC?
CPC er en forkortelse for Cost Per Click, og begrebet bliver især brugt, når vi taler om annoncer, hvor virksomheden betaler per klik på annoncen. Begrebet minder meget om PPC, som står for Pay Per Click.
CPC dækker over det faktum, at virksomheden betaler, hver gang en person klikker på virksomhedens annonce på Google. Når personen klikker på annoncen, betragtes vedkommende som en potentiel kunde. Cost Per Click kan derfor også defineres som pris per potentiel kunde, og annonceringen kan bruges til B2B-kunder som en del af B2B-markedsføring, men også B2C-kunder.
Annoncepladser på auktion
Hvor annoncen lander henne på Google, finder virksomheden først ud af, når de byder ind på annoncepladser. Det kan de for eksempel gøre i Google AdWords. Her er der en auktion, hvor virksomhederne byder på de forskellige annoncepladser.
Den annonceplacering, som virksomheden får, er ikke blot et udtryk for prisen, virksomheden betaler per klik. Kvaliteten af hjemmesiden spiller også en rolle, når virksomheden får tildelt en placering.
Hvis der er hård konkurrence på det specifikke søgeord, er prisen per klik høj. CPC’en bliver også bestemt ud fra, hvad virksomheden sælger. Hvis man sælger klude, er prisen per klik lavere end hos en virksomhed, der sælger traktorer. Det betyder, at det kræver en beregning af, hvad virksomheden i gennemsnit tjener per besøgende, før man ved, om klikprisen er høj eller lav.
Kun relevante søgeord
For at sikre, at virksomheden får potentielle kunder gennem klik på annoncen, er det vigtigt, at annoncen kun bliver vist på de mest relevante søgeord. Er annoncen synlig på flere forskellige søgeord, er det vigtigt at vælge de søgeord fra, der ikke er relevante at blive vist på. På den måde er der størst chance for, at de besøgende er på udkig efter det produkt eller service, virksomheden sælger, og at deres kunderejse derfor slutter hos virksomheden.