Hvad betyder Metabeskrivelse?
En metabeskrivelse, som også kaldes meta description, er en kort tekst skrevet ind i en hjemmesides HTML-kode. Den har til opgave at beskrive det indhold, som man kan forvente, når man trykker sig videre ind på hjemmesiden. Metabeskrivelsen kommer altid i et par med en hjemmesides sidetitel, som er indholdets titel, inden hjemmesiden er besøgt. Du finder således både metabeskrivelse og sidetitel i søgeresultaterne på en søgemaskine, fx og ofte Google, som det link, der leder dig videre til et givent website.
Som Googles algoritme ser ud lige nu, har du op til cirka 160 tegn at boltre dig på, når du vil skrive en passende og lokkende meta description. Om du har en passende længde på din beskrivelse (og titel), kan du måle på vores metatjekker, som er et værktøj, der fortæller dig, hvornår beskrivelsen fylder for mange pixels på Google. Værktøjet viser også, om du har lavet en utilstrækkelig beskrivelse til visning på mobile devices. Det er vigtigt at være opmærksom på, da mange mennesker ser deres indhold direkte fra mobilen.
Går du over den rette størrelse, risikerer du, at beskrivelsen, der bliver vist for de søgende, er klippet et tilfældigt sted. En for kort beskrivelse, som typisk er under 135 tegn, gør, at Google kan finde på at indsætte tekst, der ikke understøtter, hvad du gerne vil lokke med.
Et par gode råd til metabeskrivelse
En stor del af din content-marketing er at gøre opmærksom på, at du har noget på hjerte, og at du gerne vil have folk til at besøge og interagere med dit indhold. Det kan derfor være fristende bare at få så mange igennem butikken som muligt, men hvis din metabeskrivelse har været med til at lokke søgende til din hjemmeside på et falsk grundlag, vil Google straffe dig med en lavere placering, da algoritmen vurderer, at der ikke er relevans mellem den søgendes intention og din hjemmesides indhold.
Derfor får du her et par pointers, som du med rette kan skrive dig bag øret, inden du forfatter din metabeskrivelse:
- Vær relevant: Når du skriver din beskrivelse, bør den tage udgangspunkt i din søgeordsanalyse og det indhold, som du har skrevet. Inkorporér derfor dit indholds primære søgeord/-streng, så den søgende kan få et overblik over, hvad vedkommende kan forvente på din hjemmeside.
- Vær pladsbevidst: Med cirka 160 tegn til rådighed skal du holde dig kortfattet, så brugerne får al den information, du ønsker at give, og så du vækker interesse.
- Vær unik: Det kan være fristende at forfatte én god metabeskrivelse og bruge den over hele feltet i dine undersider. Det er ikke en god idé. Jo mere relevant du kan gøre din beskrivelse, desto større er sandsynligheden for, at din hjemmeside bliver besøgt af de rette årsager – og dét kan Google lide.
- Vær tro mod dit sprog: En anden hyppig faldgrube er dårligt sprog, hvor man kan se, at det primære søgeord med vold og magt er tvunget ind i en tekst. Sørg for at bruge søgeordet i din beskrivelse, men lad det være naturligt og behageligt at læse – ligesom resten af dit indhold.
- Vær opdateret: Ligesom dit indhold skal være relevant, skal din metabeskrivelse være det samme. Sørg derfor for, at der ikke står gamle oplysninger i den, og sørg for, at eksempelvis årstal er aktuelle, hvis det kan lade sig gøre.
Blæs i hornet, og kald til handling
Du kan indbyde din målgruppe til at foretage sig noget bestemt ved at indskrive en CTA (Call To Action) i din metabeskrivelse og sidetitel. Har du for eksempel noget til salg, kunne det være ’Køb her’. Har du informationer til skue, kunne din CTA være ’Læs mere lige her’.
Det behøver egentlig ikke at være sværere eller værre end det, men ved at gøre det, opfordrer du ikke blot til at udføre en bestemt handling; du fortæller også indirekte den søgende, hvad vedkommende kan forvente af dit indholds formål. Det er derfor en oplagt del af god SEO og godt indhold at få leveret metabeskrivelser, der sikrer en relevant og ærlig klikrate.