Hvad betyder Markedsføring?

Markedsføring, også kaldet marketing, er et væsentligt redskab, når du skal markedsføre din virksomhed. Det hjælper nemlig din virksomhed med at skabe opmærksomhed om produkterne eller tjenesteydelserne, hvilket kan påvirke dit salg positivt.

Derudover kan markedsføring hjælpe dig med at fastholde din virksomheds brugere, da det kan være med til at skabe et positivt image af virksomheden.

Markedsføring berører alle de tiltag, som du kan bruge til at føre dit produkt ind på markedet. Det er dermed en betegnelse for de aktiviteter, som en virksomhed gør, når de skal udbrede og afsætte et produkt eller en ydelse.

Af den grund er det vigtigt at tænke markedsføringen af din virksomhed samt produkt eller ydelse ind i din strategi hurtigst muligt. Det skyldes, at arbejdet med marketing handler om at finde frem til, hvordan du påvirker din målgruppe.

De forskellige markedsføringskanaler

Når du markedsfører dine produkter, ydelser eller dit brand, findes der en perlerække af kanaler, som du kan benytte dig af.

Du kan både benytte online- og offlinekanaler såsom tryksager, annoncer, onlinemarketing, e-mailmarketing, sociale medier, merchandise, events mv. You name it! Der findes et hav af muligheder.

Det er forskelligt, hvilke kanaler der passer til din virksomhed, da det afhænger af, hvilket produkt og hvilken målgruppe du har. Man bør ikke benytte alle kanalerne, så udvælg i stedet dem, som skaber mest værdi for din virksomhed, målgruppe og produkter.

Fundamentet for din markedsføringsstrategi

Inden du fastlægger din markedsføringsstrategi, skal du først have etableret et kendskab til dit marked og målgruppe, så du er bevidst om, hvem dine konkurrenter og kunder er. Det gør, at du får et bedre kendskab til, hvilke budskaber du kan nå målgruppen med.

Inden du foretager arbejdet med din markedsføringsstrategi, skal du have styr på din virksomheds kernefortælling – altså fortællingen om dig, hvad, hvorfor og til hvem. Kernefortællingen bliver din virksomheds kompas og ramme for hele din organisation. Og ud fra den kan du påbegynde dit arbejde med din markedsføringsstrategi. Det gør, at du har en klar og tydelig tone of voice, som skaber en rød tråd i hele din organisation og markedsføring.

Digital markedsføring skaber opmærksomhed

Teknologien strømmer frem, og det gør den også inden for marketing. Digital og online markedsføring er derfor væsentligt at tænke ind i din marketing, hvis du har et ønske om at konkurrere på det 21. århundredes marked.

Med denne type marketing kan du lettere målrette og ramme din målgruppe effektivt. Den skaber mere fleksible løsninger, som er målbare. Onlineredskaber og kanaler som SEO, nyhedsbreve, sociale medier og onlineannoncering kan derfor øge din opmærksomhed endnu mere.

Bliv endnu klogere på datadrevet content marketing her og på alt, hvad det indebærer. Det gælder alt fra dataindsamling og dataanalyse til distribuering og måling af markedsføringens performance. Det er nemlig efterfølgende vigtigt, at du ud fra målingen justerer de steder, hvor markedsføringen kan optimeres. Det skyldes, at datadrevet content marketing er en lineær proces, hvilket gør, at du konstant kan forbedre og optimere din marketing for at fastholde dine kunder.

Hvis du stadig sidder med spørgsmål og ønsker at få hjælp til markedsføring, vil vi altid gerne hjælpe dig med, hvad end du ønsker at blive klogere på. Kontakt os her.

Bliv ringet op