Hvad er remarketing?
Remarketing, også kendt som retargeting, beskriver en marketingstrategi, hvor du laver målrettet markedsføring til personer, som tidligere har besøgt din hjemmeside. Det handler altså om at minde personer, som allerede har vist interesse for din hjemmeside, om dine produkter eller services.
Langt de fleste besøgende på en webshop eller hjemmeside ender med ikke at gennemføre et køb. Med remarketing kan du følge op på disse kunder og minde dem om produkter eller services, de tidligere har vist interesse for. Du kan eksempelvis annoncere til kunder, der har set på specifikke produkter eller tilmeldt sig dit nyhedsbrev.
Hvordan fungerer remarketing og retargeting?
I praksis er det ganske nemt og hurtigt at komme i gang med remarketing på en hjemmeside. Du vil bare skulle inkorporere en sporingskode, som hjælper dig med at følge med i, hvilke undersider og produkter de besøgende har været inde på. Dette skaber en anonym cookie på brugerens enhed, som hjælper dig med at identificere brugeren.
Når en bruger senere foretager Google-søgninger eller benytter andre hjemmesider, hvor der vises annoncer, vil din hjemmeside kunne annoncere for de produkter, en bruger tidligere har set på. Med Google-remarketing kan du dermed nå ud til nogle af de mest interessante potentielle kunder.
Du er nok allerede selv stødt på remarketing på Facebook, hvor du formentligt har set annoncer for hjemmesider eller specifikke produkter, som du tidligere har set på. Alle hjemmesider, der er en del af Googles displaynetværk, kan vise dine retargeting-annoncer. Derfor kan du også støde på eksempelvis LinkedIn-remarketing.
Hvad er fordelene ved remarketing?
Retargeting er et af de mest effektive værktøjer, du kan gøre brug af i din kommunikationsstrategi, da du målretter din markedsføring til kunder, som allerede har vist interesse. Derudover kan du med dynamisk remarketing tilpasse dine annoncer, så de passer helt perfekt til individuelle potentielle kunder.
Du kan eksempelvis gennemføre en målrettet annoncering mod specifikke segmenter, som har set på visse produkter eller sider på din hjemmeside. Så kan du nå frem til kunder, der har lagt et produkt i indkøbskurven uden at købe det, og genvinde en position i deres bevidsthed. Med retargeting ads opnår du dermed at skabe relevante annoncer for potentielle kunder.
Generelt viser det sig, at remarketing som strategi har en af de højeste konverteringsrater, altså den, der giver flest køb pr. besøg på din hjemmeside. Det skyldes, at annoncerne når ud til personer, som allerede har besøgt og er opmærksomme på din hjemmeside.
Hvad er retargeting? Sådan får du mest muligt ud af det
Inden for marketing er der mange faglige begreber, som nogle gange kan skabe forvirring. Eksempelvis er der mange, der undrer sig over forskellen på remarketing vs. retargeting. Du behøver dog ikke bekymre dig om forskellen på de to begreber, da de bruges synonymt med hinanden.
Hvis du vil bruge retargeting som en del af din markedsføringsstrategi, er der nogle enkle tips, du kan huske på, som vil hjælpe dig godt på vej:
- Tænk på, hvilke platforme du vil annoncere igennem. Skal du nå potentielle kunder via remarketing på Facebook, YouTube, LinkedIn eller andre sider?
- Brug data fra besøgende på din hjemmeside til at gennemføre dynamisk remarketing, der er relevant for hver enkelt person.
- Sæt mål for din remarketing-strategi. Det kan eksempelvis være, at du vil øge din konverteringsrate fra 3 % til 5 % inden for en bestemt periode.
Retargeting er et særdeles effektivt og stærkt værktøj, der kan hjælpe dig godt på vej mod at skabe mere relevant markedsføring. Det kan skabe en bedre og mere tilpasset oplevelse for besøgende på din hjemmeside samt en større konverteringsrate for dig. Det er dog vigtigt, at du gør dit forarbejde, så du ikke bare springer hovedløst ud i det.